Jump to content

250 liter uten SUMP

bogata
 Share

Recommended Posts

Hei Alle sammen!

Jeg bor i Norge bare 3 år så beglager jeg mye for min dårlig norsk.

Veden har fått en kjempe flink gutt og tatt jeg pappapermisjon på 3 uker. Det var såååå kjedelig å gjøre ingeting og fant jeg en nye hobby - saltvann akvarie. Jeg har lest mye forum og spesielt boker, men trenger jeg deres hjelp J

Jeg vil ha fisk og korall akvarie. For sikkert par av klovner skal bo der (kune mi liker de J) og andre typer av fisker som kan bo sammen med klovner og koraller. Jeg tenker å kjøpe 20 ”living stones” i begynnelse og kjøpe litt etter kvert lønn i framtiden. Jeg har flere år erfaring med ferskvann akvarie , så ønsker jeg å få litt erfaring fra dere:

- Jebo 250ltr akvarie, som var med ferskvann. Skal bli uten SUMP. Overflow ønsker jeg ikke. Så skummer skal installeres inne eller ved akvarie. Tenker å kjøpe AquaMedic turboflotor 750 eller aquamedic turboflotor 1000 blue eller TMC V2 600. Har noe av dere erfaring med de flere skummerene?

Også ønsker jeg å installere han (hvis mulig) under akvarie kappe - har 11-16 santimeter mellom vann og kappe å plasere skummer’s kopp. Har jeg noe sjanse?

- Lys. Skal skifte eksisterende Aqua-glo 30" 25W, Jebo Luxline Plus 25W T8 10000K, Jebo Luxline F30 T8 Red og en lite til 2 stk Juwel Highlite T5 35W 15000K, Juwel Highlite T5 Blue 45W + nye reflektorer. Kan T5 bulbs monteres i stedet av T8 eller de trenger selve starter/tilkobling? Hva synes dere, er dette god nok? Skal oppdatere system etter på iht. behov og erfaring (og penger :) MH skal jeg ha ikke pga kappe. Hvet ikke i hvilke måte kan det bli installert under akvarie kappe.

- Også tenker jeg å knytte Nitrat-filter Eheim Professional som har brukt jeg på ferskvann (pusset opp selfølgelig). http://www.swelluk.com/marine/marine-filtration-23/external-hang-on-70/eheim-professional-388.html

Når må man starte med nitrat filter – før Living stones ble lagt inn akvarie eller etter? Eller Nitrat-filter trenger jeg ikke?

Ok, nok for begynnelse J Skal lese forum videre og hoper jeg å få noe svarer fra dere, kamerater!

Edited by bogata
vedlegg

Heisann Bogata.

Først av alt.. Gratulerer med en ny sønn og velkommen til forumet :-)!

Det virker som du har satt deg litt inn i saltvann og allerede har tenkt ut mye bra.

Hvis du bare skal ha noen klovner og mykkoraller, så kan du holde det i Jebo karret med eksisterende lys, 5-20 kg levende stein ("living stones"), og 2000 -10.000 L/T sirkulasjon.

Det er mange som kjører slike kar uten skummer, men jeg vil absolutt anbefale folk å kjøre med så stor skummer som mulig. Jeg kjenner ikke til alle skummerene du ramser opp her, men er ganske sikker på du må kappe til lystoppen for å få plass til skummerkoppen.

Du kan ikke kjøre T5 rør med T8 ballaster/tennere og sokkler, så her må du bytte ut alt (dvs du kan tenne et T5 rør med T8 ballast og tenner, men det er ikke noe jeg vil anbefale).

Jeg ville satset på en slik lampe :

http://reefsupplies.no/product_info.php?cPath=22&products_id=42

- Billig (?).

- Mer lys (du kan holde fler typer koraller).

- Du slipper å kappe hull i eksisterende lys-topp for å få plass til skummer.

- Bedre lufting i karret, slik at ikke vannet blir så varmt.

Det er også en del som kjører bøttefiltere på karrene sine, men det er mye styr med de, så jeg anbefaler det ikke.

Det var ikke så mange gode svar, men forhåpentligvis vil også noen andre kommentere dette :-).

• 1 month later...

Har tenkt mye om alternative som du anbefalte, men ønsker jeg å sjekke om mulighet å oppdatere eksisterende panser med nye T5 lys. Kan ikke finne vanlig ballster for T5 rør, kan bestille spesielt Arcadia controller fra UK, men synes vanlig ballaster kan brukes. Hvor kan man kjøppe de? Vet dere noe fysisk eller internet butikker?

Har tenkt mye om alternative som du anbefalte, men ønsker jeg å sjekke om mulighet å oppdatere eksisterende panser med nye T5 lys. Kan ikke finne vanlig ballster for T5 rør, kan bestille spesielt Arcadia controller fra UK, men synes vanlig ballaster kan brukes. Hvor kan man kjøppe de? Vet dere noe fysisk eller internet butikker?

Elfa selger ballaster:

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=18999;

Ellers så selger jo webzo også Arcadia :

http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=586

http://www.webzoo.no/default.pl?showPage=597

• 1 month later...
  • 2 months later...

Hei!

Beklager for sent svar, var på lang lang ferie i Russland.

Det var installert 3stk 2X39W ballaster, 5 stk T5 lysrør (3stk actinic - 2stk guissman 22000K og 1 aquamedic 15000K, 2stk hvit - aquamedic 15000K). Har ikke noe koraller, så kan ikke si hvordan passer den lyss til de. Altså skal installere en hvit rør 1000K til, "moonlight" og henge kappe fast på taket. Skal beskrive hvordan jeg laget lys litt senere, har ikke tid nå. Bilder av akvarie kommer snart.

Her er bilde av akvarium jeg hadde igår. Per idag ligger 15 kilo aragonite sand - 5 kilo 05-1,2mm og 10kg 3-5mm.

Som vises på bilde det er mye actinic lys, sikkert ikke hvis det er bra :roll: Synes det er altså mylig å installere MH lampe i kappet, men kanskje skal tenke om det i framtiden.

DSC_001555555.jpg.d442bd1cbb2815af4ca74fb33230a3c5.jpg