Jump to content

Helt Grønn

TG.
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen

Etter 10 år med freskvann har jeg endelig hoppet i det og kjøpt meg et saltvanns kar:-)

Kan ingen ting om saltvann så det kommer sikkert flere spørsmål her med tiden

Kjøpte meg et nytt sera precision 130L

(noen som har noe erfaring med dette karret)

Har 10kg LS oppi er dette nok?

sliter litt med skummeren vet ikke hvor langt ned i karre den skal stå.

Det var også med 2 svamper og keramikk kuler skal disse brukes? det er så mange forskjellig svar der ute.

Tror også jeg trenger en extra sirkulasjons pumpe, var ikke all verden den som sitter der. noen som har noe tips til hva jeg kan bruke.

Er nå på dag 3 :D å sitter bare å venter på brun algene.

skal prøve å få lagt ut et bilde snart

Litt vanskelige og svare uten og kjenne til karet ditt.

Men noe kan jeg sikkert hjelpe deg med.

Om 10 kilo stein er nok,kommer mye ann på den steinen du du har.

Egenvekten på LS varierer veldig,men det beste er at den er porøs.

Da veier den mindre,og kan huse større bakteriekolonier.

10 kan være ok,om den er av god kvalitet.

Filtermattene kan fungere som partikkelfilter/grovfilter i et evt.overløp.

Kulene ville jeg droppet i første ommgang,kan være forbundet med endel problemer og bruke, og trengs ikke i et saltvannskar med mindre du er veldig bevist på farene.

Steinen i karet gjør den samme jobben,og bedre.

Sirkulasjon trenger du mye av,1 pumpe er ikke nok.

Se om du kan få tak i 2-3 brukte Tunze nanostream,ikke så dyre brukt.

Om du vil ha råd til skummeren din,så må du nok fortelle hva du har for skummer først.

Regner med at det er en form for hang-on modell du har?

Wiggo

takk for svaret wiggo

Ls er veldig porøse tror di er bra kvalitet. stor masse,litten vekt.

har fjernet keramikk kulene. men bør jeg fjerne filtermattene å? di sitter under skummeren..

tror jeg får finne meg 2 pumper til....noen som har til salgs??

ja det er en hang-on skummer, men jeg tror jeg har funnet ut av den..

er det noe ca tid på hvor lang tid det tar før det kommer brun alger?

LS min har vært i bruk hele tiden kun fraktet fra et kar til mitt..er masse grønne alger på di

er det noe ca tid på hvor lang tid det tar før det kommer brun alger?

LS min har vært i bruk hele tiden kun fraktet fra et kar til mitt..er masse grønne alger på di

Ifølge Daniel Knop (saltvattensakvariet - guiden for nyborjaren) kommer brun algene mellom uke 3 og 4, blå-grønne alger mellom uke 4 og 5, grønne trådalger mellom uke 5 og 10. Kalkalger begynner å vokse for fullt i uke 9.

Nå skal ikke jeg påstå at dette stemmer med mine erfaringer, det varierer jo veldig fra akvarium til akvarium også.

Selv har jeg opplevd å ikke få noen alger, hverken brune eller grønne. Har også fått invasjon av grønne trådalger, selvom steinen kom fra et veletablert akvarium.

Vi har hatt et sånt kar før :)

Når jeg prøvde og fjerne filterene bak der så ble vannet uklart, Tror nok det er lurt og ha dem der, Mener og huske at vi hadde 10kg stein, En ekstra boyu wavemaker som skal ta 5000 L i timen.. Da ble det trøkk inni der :)

I tillegg har du uv lys i den orginale sera pumpa ;)

Fint kar dette, Viftene i lystoppen gikk ganske stille og fint.

Hadde steinkorall hammerhead oppi der også :P Og en veliferum :shock: Trivdes godt den men jeg valgte og selge den etter en stund og kjøpte heller en mindre gulkirurg. Legger ved bilde :)

sera.jpg.e4eef70220e3513ddaf6d90ae51eb157.jpg

Da lar jeg det sitt så lenge:)

ja jeg syns det er veldig stille..har det ved siden av tv'n å merker ikke noe støy fra det

har en power head på 3000L t som jeg har brukt til ferskvann.kansje jeg skal putte oppi den til jeg finner noe annet

i nattens mørke

har nå vært på safari i mørket med en lommelykt :) gøy :)

åja der var det liv. har sett er krabbe ca 2 cm stor. en liten eremittkreps ser også mange av disse markene eller hva det er som bor i rør.

å et merkelig dyr som ligner på en brunrød tusenben ca 4-5 cm stor og med lange følehorn. noen som vet hva dette kan være?

fikk med et uheld flyttet litt på pumpa mi i sta så den blåste rett ned i Ls

å da blåste den ut 5 stk reke lignende ting. di var gjennomsiktige og litt under 1 ca store.

er nå på dag 7 å gleder med til fremtiden

har nå vært på safari i mørket med en lommelykt :) gøy :)
Det er kjempegøy, ja.

har sett er krabbe ca 2 cm stor.
Det er veldig få krabber som er snille, iallefall hvis de har hårete bein. Vurder å fjerne den hvis du kan.
å et merkelig dyr som ligner på en brunrød tusenben ca 4-5 cm stor og med lange følehorn.
Lange følehorn? Det høres ut som "vanlige" bristelworm, men de har vel ikke lange følehorn.

fikk med et uheld flyttet litt på pumpa mi i sta så den blåste rett ned i Ls

å da blåste den ut 5 stk reke lignende ting. di var gjennomsiktige og litt under 1 ca store.

Ingen skade skjedd... :-)
er nå på dag 7 å gleder med til fremtiden
Nyt tiden. Så fort du begynner å få fisk i, så spises mye av disse gøyale smådyrene opp.... That's life.:?

Det er kjempegøy, ja.

Det er veldig få krabber som er snille, iallefall hvis de har hårete bein. Vurder å fjerne den hvis du kan.Lange følehorn? Det høres ut som "vanlige" bristelworm, men de har vel ikke lange følehorn.Ingen skade skjedd... :-)Nyt tiden. Så fort du begynner å få fisk i, så spises mye av disse gøyale smådyrene opp.... That's life.:?

Helt enig Gaute!. Utrolig mye mer spennende å se inn i karret på nattes tid før man setter fisk i karret.

Når det gjelder identifisering og info av ting og tang på LS kan denne linken være verdt å ta en titt på http://www.xtalworld.com/Aquarium/hitchfaq.htm

Lykke til vidre med akvariet ditt

takk for linken den var bra

har funnet ut at jeg har

VALONIA AKA BUBBLE ALGAE og GRAPE CAULERPA :(

noen tips til å fjerne disse

Zebrasoma desjardinii er helt genial for slike alger, men den blir veldig fort altfor stor for det karet :(, og dersom du fjerner fisken, så kommer de tilbake igjen :(:(

Mvh Roar