Jump to content

Sharm el Sheik & Dahab - Reiseskildring og bilder

Vegard Haugen
 Share

Recommended Posts

Da har jeg akkurat kommet hjem for en drøy time siden.

Og hva skal jeg si.. OMG!!! Fantastisk!!

Kommer med en liten reiseskildring her om veldig snart. Har tatt 3x27 bilder, men kvaliteten blir nok kjempelaber da det er vanntette engangskameraer.

Men håper at det går ann å se sånn noen lunde hva som var under vann.

Tømte et kamera i El Fanar/ Ras Um el Sid (ved Club Fanara), et på hotellrevet (Ritz) og et i Blue Hole i Dahab.

Kan med en gang si at Blue Hole i Dahab utvilsomt var det beste, etter min mening.

Men nå skal jeg pakke ut kofferten.

Følger opp denne tråden når jeg har fått levert filmene til fremkalling og jeg har noe håndfast å vise.

Kommer med en liten reiseskildring her om veldig snart. Har tatt 3x27 bilder, men kvaliteten blir nok kjempelaber da det er vanntette engangskameraer.

Velkommen hjem. Ja kvaliteten er så som så med de engangskameraene, men vi tar med glede til takke med det du har :-)

Mvh Roar

Og så kommer bomben:

Jeg har ikke dykket i det hele tatt!! (W00t)

Synes det er hyggeligere å dykke sammen med noen jeg kjenner litt, og siden jeg var alene om å ha sertifikat, så holdt jeg meg til snorkling.

Og for å være ærlig, så synes jeg det var deilig å slippe å drasse rundt på alt utstyret, og jeg savnet ingen ting!

Det var rett og slett så mye å se på i de første 10 meterene, at jeg hadde mer enn nok med å svømme revene på kryss og tvers, der jeg svømte rundt som en ivrig propell.

Det var også mange andre dykkere som kun snorklet der. Og det er det som er så fantastisk med Rødehavet,,, man har revet helt opp til overflaten.

Jeg har ikke allverden med lungekapasitet, så jeg var kun på maks 6-7 meters dyp.

Fordelen med å snorkle, er at man kan holde på i timesvis (i motsetning til dykking) og gjett hvem som har blitt kraftig solbrent på ryggen!! Heldigvis hadde jeg tatt med 7mm shorty i tilfelle, som ble redningen. Ryggen ble raskt grillet på de få dagene jeg ikke brukte shorty.

Hver eneste snorkletur var bedre enn hvilket som helst av dykkene jeg hadde på f.eks Similanøyene.. Og det sier jo sitt.

Kampsport: Ikke helt sikker på om jeg vet hvor du mener, men jeg svømte området på kryss og tvers.

Men om jeg skal gjette, så mener du kanskje det flotte området som finnes et lite stykke unna det stedet hvor flest dykkere går ned. Derfra svømmer man videre over revkanten (motsatt retning av bryggen) som ligger rett ved siden av tauet, over det grunne partiet totalt dekket av sps og på andre siden av revet, hvor det blir kjempedypt utenfor revkanten Der var det aller finest. Oj dette ble en litt knotete og lite presis veibeskrivelse haha...

Neste gang tar jeg sikkert med noen venner som dykker, så får jeg se hva som finnes på dypet også.

Men til de som aldri har vært der før og som bare blir en uke: Så er der mer enn nok å se på de første 10 m til at du klarer går lei, uansett hvor mange timer du snorkler pr dag hehe. Dessuten er det sikt på kanskje 20-50 meter (alt ettersom), så man ser likevel svært mye i alle retninger.

the bell

nå husker jeg...

du har gått glipp av det beste, sorry!!!

Du må reise ned igjen......

Jeg var på land.... et lite hull i bakken med vann i ca 2 m2 (the bell) entret inni... hodet først og 31.7 m rett ned "et naturlig rør" og plutselig er du i havet som å bli født på ny....svømmer til høyre og litt oppover etter 30 min inngang til the blue hole...

canyen var dykk nr 2

her dykker du "under havet" i en stor sprekk og svømmer med ryggen nedover og kikker opp i havet, når sprekken åpner seg mer og mer.... fantastisk!

kanskje et av de beste dykkene

Høres bra ut!

Jeg savnet som sagt ingen ting, da jeg synes at det var omtrent så bra som det kunne bli. Jeg var også mest fokusert på det levende.

Men jeg skal garantert tilbake (trolig neste år) og da er det bare fint å vite at man fortsatt har mye å se!

Jeg skal helt klart dykke der nede også, og neste gang prøver jeg å få med noen venner.

Nei jeg ventet med Jacksons/Tiran og Ras Mohammed til jeg skal dykke.

Det er jo begrenset hva man får med seg på en uke, når man skal se serverdighetene over vann også.

Beduinleirene, vandring i white canyon, ørkentur i høy fart 4wd osv osv :)

Bra at du holdt deg til snorkling og at vi fikk deg hjem igjen i god behold :-)

Myndighetene i Egypt sitter på en hemmelighet, og det er antall dødsullykker i nettopp Blue Hole i Dahab.

Den kalles for dødshulen. Anbefaler nybegynnere om å holde seg til snorkling i Blue Hole.

Jeg hørte av en bekjent i Egypt at det uoffiselle taller på omkomne kan ligge på over 200 personner. Både lokale og turister. Myndighetene påstår at det kun er 40 som har omkommet der de siste årene.

Det er først og fremst de som bommer på å finne tunnelåpningen (The Arch) der. Mange episoder med negativ oppdrift. Folk tror de er på vei opp men synker som stein der selvom de blåser luft inn i vesten. Jeg tror det er over 100 meter på det dypeste der.

Man bør ha utstyret og luftblandingen i orden der, på høyde med en teknisk dykker, for å føle seg trygg.

Edited by BigBlue

Så flott at du hadde en fin tur Vegard!!

Gleder meg til å se bildene dine.

Har selv flere dykk i Blue Hole- Flott og dramatisk men ufarrlig så sant du dykker som du har lært. Slik som livet ellers.

Skal tilbake til Sharm i oktober igjen. Med hele familien. Blir ikke bedre enn det. Og som du sier Vegard - snorkling her er i verdensklasse.