Jump to content

Trenger tips til kraftig pumpe!

eric nguyen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt å plassere sump i kjellern, og skvariet står i stua. Det er ca 4-6m avstand.

Noen som har peiling hvilken stillegående og effektiv pumpe passer best til det? Og hvor kan jeg få tak i det?

Har tenkt å kjøpe denne pumpen, Iwaki MD 30-RZ

http://www.iwaki.no/index.php?page=218&group=186

Hva tror dere?

mvh

Eric :shock:

ville ambefalt en deltec HLP siden de er drift sikre og tåler mye,(har tørlagt min et par ganger og ikke tatt skade av det sjøl om an va glo varme einaste den trengte var å bli nerkjølt så va alt ok)

men iwaki pumpene er også veldigt gode med ikke så veldigt sløy løse men er en veligt pupuler pompe blandt oppdretterene men de trenger ikke å tenke på støyen

Hvis det stemmer med 900 l/t så er vel den litt liten kanskje?

Men dersom det er samme som trådstarter linket til, så sier den ett helt annet tall....

Trådstarter skriver Iwaki MD 30-RZ og linken går ikke til denne spesifikke mod.

Denne pumpen leverer ca 800 liter/time ved 4 meter høyde.

Dersom du ikke skal starte med pico aquarium så vil jeg tro denne pumpen er alt for liten.;-)

Ja, ser det. De var utrolig billige. Kanskje noe å vurdere for mitt prosjekt der støy ikke er avgjørende.

Pålitelighet og strømforbruk er jo også noe. Må se nærmere på dette.

bruker nåk desvere del srøm. Til den brisen kan kjøpe to ene gå mens du tar sørvis på den andre å ha en i bekop

Ja, har forsåvidt allerede skaffet meg to stk Deltec HLP8070S.

Skal kjøre de på trinn to og får da tilsammen drøye 4000 liter sirkulasjon mellom sump og planlagt kar. Full styrke vil gi ca 9000 liter på de 4 meter løftehøyde jeg kommer til å ha. Karet vil ha ca 3000 liter volum.

4000 liter sirkulasjon i timen vil trekke ca 200 Watt samlet på de to pumpene. Full gass og 9000 liter i timen vil trekke 320 Watt. Ikke minst så er påliteligheten på disse pumpene meget god etter det jeg leser rundt om på nettet. Jeg synest slike ting er viktig.

Har en tredje pumpe av samme sorten og planen er å rotere pumpene ved å skifte ut en av de to hver andre måned med den tredje pumpen som da er rengjort og klar for innsats. Pumpene vil da gå fire måneder mellom hver rens. Samlet gir det meg dobbel redundans og god tid til skikkelig rengjøring på den pumpen som er ute av service.

Men tilbake til diskusjonen. Dette dreier seg jo om hva man får for pengene i form av kvalitet, strømforbruk og løftet vann. HLP pumper er jo dyre desverre. Mange billige pumper kommer godt ut fordi de er nettopp billige. Dette kan være fullgode løsninger forsåvidt MEN så lenge man kjører flere pumper paralellt for å ta høyde for ufrivillig stans. Man kan også kjøre to pumper i serie og få god løftehøyde samlet. Da må man ha fire pumper for å kjøre med redundant system :D Trøste & Bære...her blir det mye rør (PVC)

Edited by Dan Bjordal

På 5 meter løftehøyde gir den vel 4.5 gallon i minuttet eller på norsk 17.3 liter i minuttet. I timen blir det 1040 liter. Så medregnet litt svinn i rørene så kan du regne ca 1000 liter i timen.

Effektforbruket er 70-90 watt. Sikkert 90 siden den løfter litt.

Edited by Dan Bjordal