Jump to content

Parasitter hjelp!

Noxius86
 Share

Recommended Posts

Jeg har mista en del fisk i det siste....

Jeg misstenker at det kan være white spot disease, "Marine velvet" eller "marine ich"..

Noen som har erfaring med disse parasittene?

Fiskene mine har stortsett død om natta, men på morgenen idag, så lå fisken min på bunn, å det så ut som den ikke fikk puste... så den dro på feriekoloni litt senere..

Nå har jeg bare en fisk igjen, å jeg regner med at den er død om noen dager :(

Noen som vet hvordan jeg kvitter meg med disse?

ADMIN: det skulle vært en undergruppe som het sykdommer =)

Parasittene har en livssyklus og om du ikke tilsetter fisk de neste 4-5 ukene vil mest sannsynlig parasitten dø ut av seg selv. Et UV-filter gjør at du har mer kontroll på parasitter.

Spørsmålet er hvordan du fikk med tanke på fremtiden. Det er jo ingen vits å gjøre samme feilen igjen.

RSM130 er et lite akvarium og krever at de er mer påpasslig med hvilken fisk du velger å selvfølgelig at fisken du kjøper er frisk. Mitt tips er å ikke kjøpe fisk den første uka etter at den ankommer og fisken bør se frisk og rask ut når du velger en. Du må selvfølgelig velge arter som egner seg for ditt akvarium og oppsett. Det skal sies at du aldri vil være 100% sikker, men forhåndsregler hjelper på.

Noen som vet hvordan jeg kvitter meg med disse?

"White spot", hvitflekk, Ich -- forhatt barn har også mange navn -- bekjempes ofte ved hjelp av kobber, men dessverre dreper kobber også andre virvelløse dyr (f.eks koraller, krabber, eremitter, reker, etc) så behandling med kobber bør skje i et annet kar. Behandlingen tar typisk 10 dager. Når fisken først er flyttet til et annet kar bør hovedkaret stå uten fisk i 5-6 uker slik at Ich-parasittens syklus brytes. Setter du fisken for raskt tilbake får den bare hvitprikk pånytt.

Det finnes også et medikant, Salifert Stop Parasites, som kan brukes på hvitprikk men som ikke inneholder kobber, og som kan brukes i hovedkaret.

Hei, Jeg har hatt parasitt før, har latt uv-lys stått på døgnet rundt, men hjelper lite. Så de fleste av fiskene mine har død. Så prøvde jeg stopp-parasitt, i 3 ukers periode, så nå er de friske. Håper at det går bra med dine fisker/fisk også, selv om det bare er 1 igjen.:shock::shock::shock:

Du skriver at du "mistenker" prikkesyken. Prikkesyken er oftest lett synlig og bestemmelig. Har du ikke synlige prikker på fiskensiden du bare "mistenker"?

Alle fiskene dine dør om natten, og hvis du ikke har synlig prikk, kan det være noe alvorlig galt med oksygenet i tanken på natterstid, var min innskytende tanke her.

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan ha noe med oksygenet å gjøre?

for vannverdiene er bra, og jeg bytter 10l vann i uka.

Har matet med artemia og innført kull, kan det ha noe å si?

har passet på at jeg ikke har matet med så mye artemia at det blir noe til overs.

Min teori er at det MÅ være parasitter, for korallene mine ser ut til å stortrives og skummeren min skummer bra og jeg har byttet ut filteret mitt til et finere filter, så i teorien så skulle karret ha det bra.

Har også normal algevekst, å det må jo være godt tegn? :P

2 av fiskene har jeg sett synelige prikker på.

men den første fisken som fikk det, så misstenkte jeg bare stressprikker, siden jeg kjøpte 3 fisker i den samme uka.

Mistanken til at det kan være en annen årsak enn prikk, er fordi fiskene dine dør om natten. Prikk dreper både natt og dag, ikke bare om natten. Har hatt en del prikk gjennom årene. Det meste er jo stressprikk.

Mista 18 fisk (75%) av bestanden for prikk i løpet av noen få dager for en del år siden. Kom hjem fra jobb og visste at jeg måtte plukke ut død fisk når jeg kom hjem. All fisk så "saltet" ut av prikk. Fiskene døde dag som natt. Død uten prikk er mystikk.

En eneste av mine fisk (en stor powder blue tang) gik tapt uten synlig prikk. Rekene hadde pellet av all prikk på huden, mens gjellene var tett av prikk. (Mikroskop er et greit verktøy).

Som sagt, den første fisken hadde synelige prikker, og en siste fisken jeg har igjen nå, har en liten prikk.

kan jo hende de andre har hatt prikker uten at jeg skal si det sikkert.

Hadde 2 ganske store eremitter og en sally lightfoot krabbe, men disse ga jeg bort siden de har gjort jobben sin litt vell bra ;p 2 morgener har de stått med en fisk i gapet.

jeg er ganske sikker på at det må være parasitter, for som sagt vannkvaliteten er bra, korallene trives som bare det og jeg bytter vann ganske jevnlig 10l i uka.

Du har helt sikkert rett som eier og ser akvariet hver dag.

For noen av oss kan det virke litt mystisk med så få synlige prikker i antall, og samtidig med så høy dødelighet til følge.

Sjekker jeg etter selv, har en eller annen av fiskene mine alltid en og annen prikk, men det i seg selv er ikke dødelig hos meg. Det har årsak i stress o.l. Det var derfor det ble spekulert høyt her om årsaken kunne være en annen... En og annen prikk er daglig kost og normalt ingenting å frykte.

Nå er det bare å smøre seg med tolmodighet til angrepet ditt går over... så blir det ny fisk igjen - som prikken over i-en...

Jeg har jo som dere ser et rsm130L, å ting har egentlig fungert perfekt fra dag 1, i begynnelsen startet jeg rolig med en og annen korall og bygde meg oppover.

Men for noen uker siden, så fikk jeg ganske god lønn og da ble det en del nye ting.

Jeg kjøpte først 3fisk og en krabbe.

Og uka etter kjøpte jeg anti fosfat og kull.

Dette ble skylt godt og puttet i karret, etter 3uker så tok jeg det ut, da var antifosen grønn, noe som den skal være da den er "brukt opp".

Mulig antifosfaten har liggi for lenge?

Har også matet jevnlig med artemia siste tiden.

Hvis jeg har forstått det riktig, så tror jeg det var "whitespot" som jobber fra innsiden og ut? dreper røde blodceller, så fisken ikke får nok oksygen.

den siste fisken lå å sleit med å puste (så vaffal sånn ut).

Kan sammensettningen av fisker ha noe å si? på denne måten?

den siste fisken som er igjen er en filefish? å den har egentlig overlevd lenger enn jeg hadde forventet.

den har ikke vært noe aggresiv eller nappet på noen koraller eller noe.

Fiskene jeg hadde var:

En liten gul kirurg

2 små klovner (vanlig type)

en blenny og en corall beuty.

Hadde samme problem før ett år siden ca. Da jeg starta karret kjøpte jeg LS rett fra ett sending, rett fra kassa, den var ikke opna en gang i butikken. Tukk med meg kassene hjemm og dumpa steinen i karet. Hadr ikke merket noen verdens ting i nesten ett år. Så begynte ting å skje. Først så forsvant alle rekene minne en etter en, også alle småfisk- klovner og kromisene mine. Etter ett stund så la jeg merke til at støre fisk hadde merker på kroppen og var veldig urolig når lyset gikk av. Da satt jeg oppe nesten hele natta og lyste med lummelykt inn i mellom. Kl var rundt 5 på mårningen da jeg så en svar mantis som komm og jaga fosken og prøvde å slå de i hjel. Dagen etter så pelte jeg ut all steinen ca 100 kg. og var på jakt. Den dagen pelte jeg ut 7 stk mantis forskjelige størelse. Etter det har jeg ikke hatt problemer med fisketap og forsvining og dødsfal.

Brukte stål tråd for å pelle ut de minste fra sprekka og hull. De hater smaken av stål. Når de kommer i kontakt med stål med sinne klor så iser det i klora dems. Da kommer de ut enn annen vei fra steinen.

Jeg ville hørt og lytta om du for klikke lyder om natten. eller mere snape lyder.

Det var min grusome arfaring

Prikke syken. Noen av mine kirurger får det inn i mellom når jeg setter inn ny fisk i karet. Men det forsvinner om bare noen par dager. Pussefisken og pusserekene har henda fulle i noen dager også er det borte.

Hjelper å ha en del reker og en pussefisk i karret. De er veldig flinke å ta bort parasitter i vise mengder.

De mantis jeg har sett/hatt selv, er ca 3-5cm. De er av to hoved varianter: Den som slår i hjel byttet sitt, og har ei forvokst køllearm til redskap for dette, og den varianten som spidder byttet.

Begge variantene er hyperkjappe til å slå i svime eller i slå hjel byttet. Mantisens slag er kanskje den hurtigste bevegelsen i dyreriket. Noen skriver at farten til armen når en hastighet lik en 22 kaliber salongkule. Det er nok til å kakke de fleste fisk i svime.

Guest MikeH

Hvis du har mantis så skal du kunne høre klikkelyder stort sett hver kveld.

Er annen ting er at du sier vannverdiene er bra, men du har likevel ikke postet de.