Jump to content

Scorpios Elos 70

scorpio
 Share

Recommended Posts

Etter mangen års pause fra saltvannshobbyen, valgte jeg i august ifjor og starte opp igjen.Valget falt på et Elos Mini system.Det ble jo et kvantesprang nedover,da mitt siste kar var et godt 500 liters Deltec.

Etter ca 6 måneders drift av Minien,ville jeg oppgradere litt.Har vært svært godt fornøyd med Elos sine kar,så for en ca 14 dagers tid siden ble et nytt bestillt fra Italia via Rune på Kilden.

Jeg valgte å bestille systemet uten Elos Ns 500 skummeren.Turen gikk til Magnar ved Korallsalg på Sola for å bestille en Deltec ap 600 med matepumper etc...

Torsdag kveld fikk jeg ca 180 liter saltvann av Korallsalg,dette ble målt og temperert.

Jeg har moddet karet en liten smule..bestillte holder for filtersokker+reservesokker fra Tyskland og kuttet xtra av overløpsslangen for å få plass.Er søkkimponert av filtersokkene..:D:D

Da fredagen kom ,var alt klar til å flytte over.Magnar/Korallsalg stillte velvillig opp for å hjelpe meg med bæring/montering av det nye systemet.

Tusen takk Magnar:-)

Flyttingen gikk meget greit,og alt stortrives i det nye karet:-) Bilder kommer.

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

oO Grattis! Kjappa på med bilder! :)

Hvordan er layouten på 70-sumpen VS den på Mini'en? Er den identisk, bare i større skala?

Bruker du giesemann-lampa du erstatta E-liten med tidligere?

Hvor mye fratrekk fikk du på å ikke ta med skummeren?

Hva skjer med Mini'en din? Skal du selge hele det systemet?

elos 70

Hei General:-)

Karet ex skummer kom på 19600.Så pris med Deltec kom på ca det samme som om jeg skulle ha kjøpt med ELOS sin skummer

Minien og Giesemann nano lampen har jeg solgt.Så jeg har en stk Elos E lite led lampe til overs.

Karet er 75 lang,57 dypt og 50 høyt.Et fantastisk flott designkar..er dritfornøyd med det:D:D

Jeg kjøpte en Giesemann lampe her på forumet,250 watt halogen 2 t5 rør pure actinic og 2 t5 rør actinic plus.Pæren er en 14500 kelvin, Giesemann.

Har allerede bestillt en ny Reeflux 12000 kelvin pære av Korallsalg,da jeg ikke var helt fornøyd med den orginale.Gir et fantastisk lys,men savner litt av blåskjæret i den8-) Med max flax så har jeg den til helga..:-)

F***! Misunnelig! :)

Hva med sump-layouten VS minien? Identisk, bare i større skala?

Når det gjelder E-liten hadde jeg en kar innom for en stund siden som fikk noen koraller av meg. Han ble begeistra over lyset og sa han kunne tenkt seg ett (muligens to) til sitt lille ”backupakvarium”. Om du vil selge så kan jeg jo tipse han…? I så fall:

Hvilken farge er det på lampa?

3 eller 6 blå LEDs?

Pris?

Send gjerne en PM så kan jeg videreformidle. Regner med du vil starte en auksjon på den dersom salg er/blir aktuelt, men om du gir meg en CA start/minstepris så kan jeg uansett tipse han med en gang :)

elos

Hei og takk for sist:-)

Takk og for hyggelig tilbakemelding ang minien;-)

Ja,jeg har jo litt større plass å leke på denne gangen...8-)

Har bestillt en søyle fra Korallsalg som jeg håper kommer med reefluxpæren

til helga.I tillegg kommer det et busslass med sps fragger på tors/fre..8-)

Da passer det bra at kjerring og bikkje er i Oslo....8-)

Hvordan går det med karet ditt nå da?

Har du blitt kvitt de for&""#%&%`algene?

æren

Hvor har du bestilt fra?

Takk og for hyggelig tilbakemelding ang minien;-)

Ja,jeg har jo litt større plass å leke på denne gangen...8-)

Har bestillt en søyle fra Korallsalg som jeg håper kommer med reefluxpæren

Hahaha... Ja, da passer det vel utmerket at de er i Oslo. :mrgreen: Et helt busslass faktisk? Bare si ifra når det har vokst så mye at du må dele opp. Jeg kommer bort fort som f...

Nei, akvariet mitt er ute og kjører sånn egentlig. Driver å luker samt kjører Rowaphos og aktivt kull. Tror jeg aner en liten forbedring, men det kan like gjerne være ønsketenking. Clavulariaen lider under angrepet, må børste av (fysisk) belegg fra den hver eneste dag slik at den skal få ut "greinene" sine. Og acroporaen har jeg måttet flytte over til samboeren sitt kar da den plutselig mistet all farge og så mildt sagt trist og lei ut. Eneste korallen som ser ut til å ha det som plummen i egget er en Toadstool 8-)

Gleder meg til bilder fra karet ditt da.

elos

Hei Oman;-)

Nå har jeg holdt på i nesten 2 jæ:evil:#¤"" timer med det helv:twisted::twisted:%¤#¤¤# forp:evil::evil::evil::twisted:""#¤¤#&&/"" photobucket og jeg får det ikke til uansett fa:evil:/(&&%¤##" å legg ut bilder..

Vet ikke hva jeg gjør galt,får hjertefeil av de greiene her...:cry:

Ser fantastisk ut! Ingen mikrobobbler vel...? ;-)

Hadde vert stas med et bilde som viser akvariet + hele møbelet.

Om E-lite'n din var svart skulle jeg vurdert å testa med 2x på min Mini :mrgreen: Han andre karen jeg snakka om trengte også 2x, så han skulle sjekke om han fikk tak i en til først.