Jump to content

hjelp, ny fisk blir banket opp

Synne
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har akkuratt satt inn en yellow watchman gobi i et 60 liter klovtehotell.

I karet er det også et ocellaris par og en six line wrasse. Helt siden gobien ble sluppet inn i karet har den fått konstant bank av både wrassen og ocellarisene .

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke at de skal drepe den nye fisken, er det sansynlig at de kommer til å fortsette å "mobbe" helt til dette skjer?

Ville vært supert med svar!

Synne

Hei

Jeg har akkuratt satt inn en yellow watchman gobi i et 60 liter klovtehotell.

I karet er det også et ocellaris par og en six line wrasse. Helt siden gobien ble sluppet inn i karet har den fått konstant bank av både wrassen og ocellarisene .

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil ikke at de skal drepe den nye fisken, er det sansynlig at de kommer til å fortsette å "mobbe" helt til dette skjer?

Ville vært supert med svar!

Synne

Sett opp et speil helt inntil karet, la d stå til alt roer seg ned.

Funket veldig bra hos meg!

..

det er håp viss de ikke klarer å ta livet av nykommeren i løpet av noen dager , vil de som regel tilslutt tolerere den nye fisken , desverre er six line wrasse en av de minst tolerange fisk for ny fisk , og har god hukomelse , six line wrasse er en av de siste fisk som bør settes inn i et akvarie om man vil ungå mobbing.

I et 60 liters akvarie er det nok ikke så mange gjemmeplasser for den nye fisken og tar jeg ikke helt feil vil six liner gå på konstant leting etter den nye gobie for så å jage den .

Ved å slå av lyset vil wrassen holde seg på sitt sovested og ikke patruljere karet.

Noe som kan gi tid for blenny å få seg et revir, og ikke konstant bli jaget.

det er håp viss de ikke klarer å ta livet av nykommeren i løpet av noen dager , vil de som regel tilslutt tolerere den nye fisken , desverre er six line wrasse en av de minst tolerange fisk for ny fisk , og har god hukomelse , six line wrasse er en av de siste fisk som bør settes inn i et akvarie om man vil ungå mobbing.

I et 60 liters akvarie er det nok ikke så mange gjemmeplasser for den nye fisken og tar jeg ikke helt feil vil six liner gå på konstant leting etter den nye gobie for så å jage den .

Ved å slå av lyset vil wrassen holde seg på sitt sovested og ikke patruljere karet.

Noe som kan gi tid for blenny å få seg et revir, og ikke konstant bli jaget.

De har roet seg nå etter at jeg slokket lyset og satte frem et speil. Skal følge med hvordan det går videre så får vi se og krysse fingrene. Tusen takk for hjelpen!

I et 60 liters akvarie er det nok ikke så mange gjemmeplasser for den nye fisken og tar jeg ikke helt feil vil six liner gå på konstant leting etter den nye gobie for så å jage den.

Sixline?? Vi har hatt to Sixliner - de snilleste fiskene som fantes. Mobbet aldri noen. Dette illustrerer vel bare at saltvannsfisk faktisk er utstyrt med en unik personlighet. Den forrige gule kirurgen vi hadde var en hissigpropp av dimensjoner, hun hadde evig PMS og tok nesten livet av nykommere..... Den gule kirurgen vi har nå derimot (nesten dobbelt så stor) er snill som et lam. Nykommere som ligner, må riktignok gjennom "sjekk kniven på halen min'a!"-ritualet, men det går aldri hardt for seg og han gir seg som regel etter en dag.

..

Sixline?? Vi har hatt to Sixliner - de snilleste fiskene som fantes. Mobbet aldri noen.

Ja det er nok forskjeller ja , men jeg burde kanskje også presisere at det er mot slektninger og andre mindre fisk de er som "terriere" , som med mange andre territorielle arter.

Og ikke nødvendigvis alle nye fisk .

Edited by RuneS