Jump to content

110L Oppsett hjelp(Rookie!)

marly
 Share

Recommended Posts

Heisann folkens!

Første tråd og post fra meg:-)

Sitter her med magen full av taco og fant ut at mens dama ser Senkveld så kan jo jeg slenge meg på her8-)

Har lenge tenkt på å prøve meg på et saltvannskarr, og følte tiden var inne for å høre litt her. Har lest masse rundt på forumet og blitt endel klokere på saltwasser enn det jeg var (hadde vell rett rundt 0 peiling sånn ca) og håper å dra det enda litt lenger nuh.

Har et par spørsmål som ligger og ulmer.

Jeg får overta et komplett Juwel Record 800 (110 L) og har lyst og gjøre det om til saltvannskarr uten sump(foreløpig).

Får med orginal tilbehøret

Vil ha endel LS og koraller. Litt usikker på hvilke typer koraller o.l , men tenker litt knapper etc. Noe som ikke er så veldig vanskelig og holde. (tips mottas med takk!;-))

Og selfølgelig reker/kreps etc

Av fisk tenker jeg et par klovner, 1-2 Royal gramma og gjerne en watchman goby.

Det jeg lurer på er,

Bør jeg bytte ut lys/armaturet? Isåfall, hva kan anbefales?

Som ekstrem nybegynner på saltvann så er det helst her jeg står fast.:confused:

Har og sett meg ut litt utstyr som :

Sirk.pumpe Tunze - Nanostream 6045

Filter - Tunze - Nanofilter 3165

Skummer - Tunze - Comline DOC 3165

Hvis dette er helt på jordet så bare skrik ut!

Mvh Roar

Heisann folkens!

Har lenge tenkt på å prøve meg på et saltvannskarr, og følte tiden var inne for å høre litt her. Har lest masse rundt på forumet og blitt endel klokere på saltwasser enn det jeg var (hadde vell rett rundt 0 peiling sånn ca) og håper å dra det enda litt lenger nuh.

Har et par spørsmål som ligger og ulmer.

Jeg får overta et komplett Juwel Record 800 (110 L) og har lyst og gjøre det om til saltvannskarr uten sump(foreløpig).

Får med orginal tilbehøret

Vil ha endel LS og koraller. Litt usikker på hvilke typer koraller o.l , men tenker litt knapper etc. Noe som ikke er så veldig vanskelig og holde. (tips mottas med takk!;-))

Og selfølgelig reker/kreps etc

Av fisk tenker jeg et par klovner, 1-2 Royal gramma og gjerne en watchman goby.

Det jeg lurer på er,

Bør jeg bytte ut lys/armaturet? Isåfall, hva kan anbefales?

Som ekstrem nybegynner på saltvann så er det helst her jeg står fast.:confused:

Mvh Roar

Du bør/må bytte ut lyset dersom du skal ha koraller. Det aller viktigste nå er å finne deg en eller flere lokale i ditt område som du kan se hos og får gode (og dårlige) råd.

Hvor i stavanger bor du og er du kjørende?

Du bør/må bytte ut lyset dersom du skal ha koraller. Det aller viktigste nå er å finne deg en eller flere lokale i ditt område som du kan se hos og får gode (og dårlige) råd.

Hvor i stavanger bor du og er du kjørende?

Hello!

Bor på Forus/Hinna området. Er ikke kjørende selv akkurat nå, men kommer meg fint rundt omkring

Hello!

Bor på Forus/Hinna området. Er ikke kjørende selv akkurat nå, men kommer meg fint rundt omkring

Hei , jeg bor og på forus ...og er nybegynner. her kan du komme innom å kikke litt hvis du vil ...jeg har et kar som for det meste har MYK/LPS koraller og endel småfisk .og noen andre artige skapninger , feks. reker , kråkeboller , hummer , sjøstjerner , muslinger osv.

Har vel ca 25-30 forskjellige typer koraller :oops: kan vel navnet på kanskje 5 av de ..så her heter de det man vil ..

Hei , jeg bor og på forus ...og er nybegynner. her kan du komme innom å kikke litt hvis du vil ...jeg har et kar som for det meste har MYK/LPS koraller og endel småfisk .og noen andre artige skapninger , feks. reker , kråkeboller , hummer , sjøstjerner , muslinger osv.

Har vel ca 25-30 forskjellige typer koraller :oops: kan vel navnet på kanskje 5 av de ..så her heter de det man vil ..

Hadde vært stilig å sett ja. Har faktisk bare sett butikk akvarier:rolleyes:

Har sett litt rundt på lys, og lurte på om dette 1 x 150w HQI + 2 x 39w T5 + LED ( http://reefsupplies.no/product_info.php?cPath=22&products_id=46 )

er stort nok for mitt karr?

Hvis nei, vet noen om noe bedre tak hengt armatur som burde funke bra, eller gjerne noe som passet karets mål ( 81 L x 36 B) som festes til karet. Så på et Aqua Medic Oceanlight T5 4x39 Watt men så ikke noe om dimensjon.

Hadde vært stilig å sett ja. Har faktisk bare sett butikk akvarier:rolleyes:

Har sett litt rundt på lys, og lurte på om dette 1 x 150w HQI + 2 x 39w T5 + LED ( http://reefsupplies.no/product_info.php?cPath=22&products_id=46 )

er stort nok for mitt karr?

Hvis nei, vet noen om noe bedre tak hengt armatur som burde funke bra, eller gjerne noe som passet karets mål ( 81 L x 36 B) som festes til karet. Så på et Aqua Medic Oceanlight T5 4x39 Watt men så ikke noe om dimensjon.

Jeg startet med en annen lampe fra samme leverandør. Vær klar over at disse lampene ikke er av veldig god kvalitet. Dersom du skal ha slik lampe så bytt iallefall ut hqi pæren. Jeg tror faktisk jeg har en 1x150+2x24watt lampe i samme merke. Kommer du innom meg så kan du se på lyset.

Jeg startet med en annen lampe fra samme leverandør. Vær klar over at disse lampene ikke er av veldig god kvalitet. Dersom du skal ha slik lampe så bytt iallefall ut hqi pæren. Jeg tror faktisk jeg har en 1x150+2x24watt lampe i samme merke. Kommer du innom meg så kan du se på lyset.

Høres bra ut dette, kan sende pm når jeg har litt bedre tid en disse dager, så kan vi jo se:-)

Jeg bor rett ved siden av KIWI på forus ...opp hedde veien ..ring 98241580 hvis dere vil kikke ..:rolleyes:

Er ikke så langt unna da, så det kan bli nyttig når jeg kommer godt i gang, hehe:p

Har et lite spm. Fikk noe Carib Sea Arag Alive sand tidligere, men på posen/sekken står det -Best used before 2008-, og også"do not rinse", vil denne sanden være ubrukelig nå, eller er det fortsatt kjangs for at denne enda "lever"?:eek: