Jump to content

IKS Aquastar over internett

Recommended Posts

Hei,

Har kjøpt meg en urkt IKS Aquatar computer.

Har lyst å linke denne opp til en PC, for så å etablere en server og kunne streame, og aller helst kontrollere computeren over internett.

Har lite greie på akkurat denne biten, og lurer på om det er noen der ute som har gjort det samme?

SEtter pris på hjelp!

Kan jo starte med hvilken programvare jeg må laste ned.

Har en gammel laptop jeg tenkte å benytte til dette som bare kan stå i skapet.

Hei,

Har kjøpt meg en urkt IKS Aquatar computer.

Har lyst å linke denne opp til en PC, for så å etablere en server og kunne streame, og aller helst kontrollere computeren over internett.

Har lite greie på akkurat denne biten, og lurer på om det er noen der ute som har gjort det samme?

SEtter pris på hjelp!

Kan jo starte med hvilken programvare jeg må laste ned.

Har en gammel laptop jeg tenkte å benytte til dette som bare kan stå i skapet.

Dersom pcen står på hele tiden kan du f.eks bruke vnc eller remotedesktop som er innebygget i windows. Sett opp portforward (nat) på bredbåndsrouteren din så kan du koble deg opp på pcen via internet.

Dersom du trenger hjelp kan det være lurt å fortelle hvilken bredbåndsrouter du bruker :-)

Neida, Ice.

Dette er lynaktuelt!

For min del tok jeg en overgang for mus/tastatur. Nye mus er som regel med USB, også kan man koble USB på gammelt musehul.. Dere skjønner sikkert.. :lol:

Den passe ihvertfall, så trenger jeg bare en han-han USB-kabel.

Computeren er på engelsk. Vet ikke om software for PC er det da. Noen som for øvrig har link til aktuelt PC-program for IKS?

iks har ikke fornyet seg noe særlig på lang tid, så den har kun serial port. Men det er mulig å få en seriel til usb overgang. Jeg kjøpte kabelen (ser ut som en ps2 kontakt med rs232 på andre siden). Siden jeg enda har en gml gml PC med serieport - så bruker jeg den. Men det skal altså funke med en

rs232 til usb overgang.

Så er det bare å logge inn på PCen du har tilkoblet med logmein.com eller en "nykommer" som jeg har begynt å ta i bruk nå som er fra www.teamviewer.com. Sistnevnte er veldig grei også.

Ellers er det ikke noe problem å portforwarde med ngt router, dog det blir straks mer styr hvis det er ukjent farvann.. :-)