phreak84 Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Akvarium 300 liter. 120x50x50. Foreløpig ingen sump Sirkulasjon 1 sirkulasjonspumpe på 5000l/t. Boyu Wavemaker Filtrering Aqua Excell SK50 Levende sten: Ca 20kg Vannverdier kalsium: ikke målt enda Alkalinitet: ikke målt enda Saltinnhold: 1.026 Temperatur: ca 25-26 grader pH: ikke målt enda NO3: ikke målt enda Magnesium: ikke målt enda Belysning 6x54W t5 NN Har akkurat satt i Levendesten og lagt sand i bunnen. Bilder vil komme når sanden får lagt seg. Hvilke tester er det viktigste å kjøpe inn nå? Har pH og no3 test fra ferskvannsakvariet, så satser på at disse kan brukes. Hvilke andre tester er viktig å ha nå i starten før jeg setter i noen nyttedyr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted March 4, 2010 Report Share Posted March 4, 2010 Hei og kos dere med en kjempespennende og gøy hobby! Det dere bør ha kontroll på av vannverdier nå i starten er salinitet, pH, alkalinitet, nitrat, nitritt og ammoniakk. I tillegg bør dere ha kontroll på kalsium og magnesium dersom dere ønsker å ha koraller. En del virveldyr trenger også kalsium for å bygge opp skallene sine. Etter hvert kan dere også skaffe test-kit for fosfat. Jeg tror det var det viktigste (håper jeg ikke har glemt noe). Ofte er det viktigst å teste hyppig i starten, for det er under innkjøring når forskjellige mikrokulturer er i ubalanse, når dere har en høy die-off av mikroorganismer og dyr i den levende steinen, og når bio-loaden økes ved innsetting av nye dyr, at vannverdiene er ustabile. Etter hvert som karet modnes vil dere se at mange verdier stabiliseres; utfordringen da blir ofte å opprettholde sporstoffer som korallene trenger for å trives, og det er der vannbytter og tilsetninger kommer inn. Igjen, lykke til og kos dere med hobbyen :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted March 4, 2010 Author Report Share Posted March 4, 2010 Takker for info. Resterende tester vil bli kjøpt inn ASAP. Dersom jeg har kjøpt inn godt innkjort levende stein og fraktet de i vann i ca 15 min, vil det hjelpe på for å få en litt raskere oppstart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted March 5, 2010 Report Share Posted March 5, 2010 Takker for info. Resterende tester vil bli kjøpt inn ASAP. Dersom jeg har kjøpt inn godt innkjort levende stein og fraktet de i vann i ca 15 min, vil det hjelpe på for å få en litt raskere oppstart? Ja. Jo bedre du behandler steinen desto mindre frafall av levende organismer i den vil du ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted March 5, 2010 Author Report Share Posted March 5, 2010 legger ved et bilde fra rett etter levendesten er lagt oppi. Har ikke stablet det som jeg vil ha det enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted March 7, 2010 Author Report Share Posted March 7, 2010 Hvor lang tid pleier det å ta før man vil få en algeoppblomstring? Steinene har nå vært i siden onsdag, så hadde håpet å se noen forandring oppi der snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saltstian Posted March 7, 2010 Report Share Posted March 7, 2010 Hvor lang tid pleier det å ta før man vil få en algeoppblomstring? Steinene har nå vært i siden onsdag, så hadde håpet å se noen forandring oppi der snart. du må jo lys ikke den lapa som står på bilde dit . me rikti lys byne merke noe ca en til to uker :-) ser venter på LED lape . vis har ne kraftire lys bruke på kare men venter på lapa de:-) åsen salt har du brukt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted March 7, 2010 Author Report Share Posted March 7, 2010 I mangel av andre lys akkurat nå, så har jeg satt opp enda et slikt lys. hehe. Saltet heter Sera marin. Ingen anelse på hvor bra det er, men det var eneste som var å oppdrive i de forskjellige butikkene rundt her. Pakken med lyset er videresendt fra Oslo på fredag, så håper å ha det her imorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saltstian Posted March 7, 2010 Report Share Posted March 7, 2010 I mangel av andre lys akkurat nå, så har jeg satt opp enda et slikt lys. hehe. Saltet heter Sera marin. Ingen anelse på hvor bra det er, men det var eneste som var å oppdrive i de forskjellige butikkene rundt her. Pakken med lyset er videresendt fra Oslo på fredag, så håper å ha det her imorgen. høres bra ut =):-) vor mage såne led lister skal du ha? tekt på noe mer lys? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted March 7, 2010 Author Report Share Posted March 7, 2010 Har bare bestilt 1 foreløpig. Vil se an kvaliteten før jeg eventuelt bestiller flere. Hvis ikke må jeg finne noe annet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted April 26, 2010 Author Report Share Posted April 26, 2010 Lenge siden det er blitt oppdatert her nå. Jeg la LED planene på hylla, og kjøpte meg et 6x54w t5 armatur. Her har jeg 2x AM actinic, 2x AM 15.000k og 2x AM 10.000k lysrør. Som dere ser har jeg fortsatt endel alger. Har kjøpt meg noen eremitter jeg håper vil hjelpe for å bli kvitt disse. Ellers syns jeg vannet ser litt gult ut? Kan dette være fordi jeg bruker vanlig springvann og ikke RO vann? (Har planer om å skaffe meg RO anlegg neste måned) Legger ved et FTS og bilder av noen koraller jeg lurer på hva heter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
raysis Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 bytt ut dem 2 lysrørene på 10 000k med 15000k så blir det gule borte, hvis ikke ville jeg prøvd kullfiltrering først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Hvor mye sirkulasjon har dere i akvariet? Det så bare så lite ut? Ellers så det kjempe bra ut:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted April 26, 2010 Author Report Share Posted April 26, 2010 Er redd for at det er litt lite. Bestilte 2 stk fra ebay som det stod var 5000l i timen. Men er redd realiteten er mye mindre. Så tenkte å kjøpe noen andre. Aller helst lyst på vortech sine, men disse er så dyre i forhold til min lommebok akkurat nå. Har du noen å anbefale? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted April 26, 2010 Author Report Share Posted April 26, 2010 Ellers har jeg tenkt å muligens skifte ut de 10.000k lysrørene med KZ fiji pink, men finner ikke noen nettbutikker som selger disse. Noen som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomo Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Hei du..... Her er en direkte link til aquapro 2000 (tysk) http://www.aquapro2000.de/Lightning/Bulbs/KorallenzuchtPohl/New-CORAL-LIGHT-Fiji-Purple-T5-Bulb-54-Watt::5781.html?XTCsid=f7954f52f871d22d69dc55d59af18ac6 mvh tomo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yespen Posted April 26, 2010 Report Share Posted April 26, 2010 Tunze har veldig mye bra.. Selv bruker jeg aqua clear, fungerer bra for meg:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted April 28, 2010 Author Report Share Posted April 28, 2010 Akkurat tatt noen vannmålinger nå: No2 = 0 No3 = 0 MG = 1290 NH4 = 0,25 CA = 410 Kh = 9,9 PO4 = 0,05 Kan dette høres fornuftig ut? Er det noe jeg bør øke/senke? Har kjøpt balling, men ikke begynt å tilsette enda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kire Posted April 28, 2010 Report Share Posted April 28, 2010 Kanskje prøve å øke mg noe, har selv god erfaring med mg på rundt 1400-1450. Erfaringen min er at da holder ca seg mer stabil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted September 8, 2010 Author Report Share Posted September 8, 2010 Mye har skjedd her siden sist Mye har skjedd her siden sist. Akvariet er blitt flyttet, så fikk en ny oppblomstring av alger og en antydning av dino. Mistet et par koraller, og har kjøpt litt nye koraller nå. Var hos BareAre i sommer sammen med min venn Ojani og kjøpte et par avleggere av han. Legger ved noen bilder av litt diverse, og dersom noen har ID på noe så hadde det vært fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted September 8, 2010 Author Report Share Posted September 8, 2010 Det er forresten ny aquascape også. Slenger med et nytt FTS tatt idag. Og om dere ser på bilde nr 6 i forrige post, så er det et bilde av den lenger oppe også. Så kan vekst sammenlignes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted September 10, 2010 Author Report Share Posted September 10, 2010 Noen som noen ID på de jeg har lagt ut bilde av? Trenger ikke av hammerkorallene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimshans Posted September 10, 2010 Report Share Posted September 10, 2010 Bilde 1: Zoanthider, også kjent som knapper. Bilde 2: Hammerkorall Bilde 3: Hammerkorall Bilde 4: Acropora av en eller annen type. Bilde 5: Ser for meg ut til å være Montipora Digitata av en eller annen fargevariant. Bilde 6: Ser ut til å være Montipora, men ikke sikker på hvilken. Men en platevoksende utgave. Bilde 7: Ser ut til å være en Acropora Staghorn. Bilde 8: Nok en Montipora Digitata variant. Bilde 9: Pocillopora Damicornis Skal ikke påstå at dette er 100% korrekt, men så alt for langt unna håper jeg at jeg ikke er Kan nok hende f.eks. Jossi eller Frank kan komme med bedre identifisering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted September 10, 2010 Author Report Share Posted September 10, 2010 Takk for id av disse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phreak84 Posted September 22, 2010 Author Report Share Posted September 22, 2010 Tatt en ny test av vannet idag: no2 - 0.25 no3 - 0.5 nh4 - <0.25 po4 - 0 ca - 380 kh - 9,9 dKH Fikk ikke noe utslag på mg testen. Den endret ikke farge. Måtte prøve å tilføre enda mer enn det som stod oppgitt i bruksanvisningen, men den endret fortsatt ikke farge, så må nok være noe gale med den testen. Har akkurat tilført litt nye knapper og skiver som ikke så helt gode ut i butikken. Kan disse gjøre utslaget på nitritt og nitrat testene? Har pleid å ha 0 her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts