Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
jnad

Dosering/kalium nitrat

Recommended Posts

Hei!

Da jeg faktisk har for lite nitrat i karet har jeg fått tak på en boks som er merket med følgende:

KALII NITRAS - KALIUMNITRAT (saltpeter)

Har fårstått det slik at dette kan doseres i karet for og øke nitraten.

Så da er spørsmålet:

Hvordan utfører jeg tilsettingen?

Og hvordan regner jeg ut doseringen?

Takker for svar

Jnad

Hei!

Da jeg faktisk har for lite nitrat i karet har jeg fått tak på en boks som er merket med følgende:

KALII NITRAS - KALIUMNITRAT (saltpeter)

Har fårstått det slik at dette kan doseres i karet for og øke nitraten.

Så da er spørsmålet:

Hvordan utfører jeg tilsettingen?

Og hvordan regner jeg ut doseringen?

Takker for svar

Jnad

Hei Jnad.

Salpeter/kaliumnitrat (KNO3) er vel 61,3 % Nittrat (NO3) og 38,7 Kalium (K) ?

dvs. 1 gram KNO3 på 61 liter vann vil øke NO3 med ~10 mg/L / ppm.

Bland ut saltet i 0.5-1L ferskvann før du dosserer det i karret, gjør også en NO3 måling av "dosseringsvannet" før du dosserer det i karret.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Hadde vist en regnefeil i forrige innlegget mitt (1 Gram KNO3 øker NO3 (61 liter) med 10 ppm ikke 1 ppm/mg/L).

Har rettet på det nå.

Takk til Torhav som bemerket feilen på PM.

Hei!

Takk for at du opplyser om regnefeilen, men alikevel 1 gram vil øke NO3 med 10ppm:shock: Huff, tror jeg drøyer med og tilsette noe, blir helt nærvøs av det greiene her jeg:lol:

Jnad

Ville vel heller økt foringen, tilsatt annet organisk materialle eller sporstoffer/korallfor.

Spørs bare om det ender opp som nitrat. Mulig det blir bundet opp av organismer som føder på løst organisk materiale/karbon (cyano, dino osv), slik at ikke karbon syklusen (etterfulgt av nitrogensyklusen) finner plass.

Hei!

Takk for denne, men får den ikke til og virke?

Prøver og legge inn noen verdier i tabellen, men trykker på "recalculate" og allt går tilbake til utgangspungtet når du åpner siden?

Mulig jeg gjør noen feil?

Jnad

Den regner ut etter hvert som du legger inn data. For endelig resultat, klikk på en vilkårlig rute. Den oppdaterer ikke så lenge markøren står i den sist oppdaterte ruten.

Hei

Fant en gammel tråd

Er det noen som doserer salpeter nå for og heve Nitrat nivået?

Har 0 ppm Nitrat og ønsker 0,4ppm Nitrat.

Hvor mye salpeter ,i hvor mye vann, skal jeg blande.

Og hvor mye anbefales og dosere daglig av denne for og oppnå ønsket Nitrat nivå?

Takk nemlig  for svar.

Mvh    Knut

Da har jeg regnet litt, og kommet fram til at jeg må blande 2,5 gram salpeter i en liter osmose-vann for og oppnå 

ønsket Nitrat nivå i mitt system.

Ser at Felleskjøpet selger Kalksalpeter i 1kg. forpakninger , men ikke salpeter.

Skulle det gå greit og øke Nitrat verdien også med denne.

takk nemlig for svar.

Mvh Knut

Kalksalpeter er kalsiumnitrat mens det vi normalt kaller bare salpeter er kaliumnitrat.

Begge salter er lettløselige i vann, og bør kunne brukes. Umiddelbart er det noen faktorer du bør tenke på for å finne rett dose.

Er produktet angitt med en dokumentert renhet? Stor forskjell på et tilnærmet 100 % rent salt, og gjødsel for gressplen jeg tviler på er mer enn maks 70-80 % rent.

Personlig ville jeg foretrukket et salt med innholdsfortegnelse, da er det enkel regning å komme frem til hvor mye du skal dosere for å få målet til 0,4 ppm. Også vet du at du ikke tilsetter uønskede komponenter fra et lite rent salt.

Jeg prøvde meg på det samme da mitt kar lå på konstant null nitrat, men det endte i tragedie. (men det var ikke bare pga kaluimnitraten!) 

For å forsøke å øke nitrat og kalium litt tilsatte jeg ren kaluimnitrat i top-off vannet.  
Begynte svært forsiktig med ørsmå tilsetninger.... etter ca 2 måneder med nesten daglige nitratmålinger og fremdeles null i nitrat så begynte jeg å øke dosen litt. Noen måneder senere hadde doseringen økt gradvis flere ganger, og lat som jeg er så gikk det etter hvert lenger og lenger mellom nitratmålingene... fikk jo bare null uansett! 🤪

Plutselig en dag jeg kom hjem fra ei langhelg på hytta så ser jeg at korallene ser noe pjuske ut. Oppdager da at CO2 flaska på kalkreaktoren er tom og KH er under 6. Bytter flaske og doserer KH manuelt som en quick-fix... i lett panikkmodus blir dosen litt for stor, så KH flyr rett opp i nesten 10. Deretter blir det enda en lav dipp før KH stabiliserer seg.... noe småflau tenker jeg at jeg er over det verste, og krysser fingrene for at alle korallene skal komme seg over KH sjokket. 

Det gjør de ikke, og fortsetter å sture de neste dagene. Så kommer jeg på at det er en stund siden jeg har målt nitrat, og tar en ny sjekk.... den er bloooodrød!! 😲😟
Jeg vet ikke verdi, men tipper jeg var nært i å makse ut skalaen på salifert testen i alle fall! 😳

Vil tro at bakteriefloraen har vokst i takt med doseringene mine, helt til jeg hadde strukket "bufferen" så langt at strikken røyk?!
(Hvis noen med mer biologikunnskap en meg har noen innspill her så hadde det vært veldig interessant å hørt :))

Og til slutt, sånn for å toppe det hele å skape en perfect storm, så prikker plutselig apexen min meg på skuldra en dag kort tid etter at nitratsjokket er avdekket, og forteller meg at pH'en i karet mitt faller som et blylodd. Jeg får selvfølgelig alarmen en travel dag på jobb, og pH skal jo egentlig ikke falle slik, så jeg tviler litt på om alarmen er reell... men tar meg allikevel fri så tidlig jeg kan og forter meg hjem.... der viser det seg at jeg nok har klart å skade pakningen på CO2 flaska når jeg bytta, så den har plutselig røket, og skummeren står og puster inn all gassen - ikke rart pH gikk i kjelleren! :(

...er vel nokså unødvendig å si at det ikke er mange koraller igjen i karet mitt nå 😥 

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Ja, det er mye som kan skje når det er mange elementer som skal fungere sammen i systemet. Det er bare å ta lærdom av sånt. 🙂
Innlegget hadde jo forøvrig passet brillefint inn i denne tråden: 

Nitrat er egentlig ganske uproblematisk å tilsette men det bør jo absolutt følges opp med målinger 🙂
Hos deg var det vel muligens mest co2 flaska som var hovedgrunnen siden en stadig høyere nitratverdi ville fått en mer gradvis konsekvens for korallene og blitt oppdaget før det ble en smell tror jeg.
Å tilsette bare nitrat gjør at fosfat forbrukes i større grad. Karene har ofte en grei tilførsel av fosfat gjennom matingen av fisk og har videre heller ikke den fullstendige syklusen som nitrat har, noe som gjør at forsfat har en tendens til å akkumuleres opp i systemet mens nitrat blir til sist til nitrogen gass som forsvinner i lufta.

Derfor kan det i begynnelsen være et forbruk av nitrat siden det kombinerer med fosfaten og danner ett eller annet som f.eks koraller, fiskebiomasse, snegl, alger eller bakterier. Noe av dette kan tas ut og dermed forsvinner noe fosfat vekk fra systemet. 
Men om begynner å bli knapt med fosfat og nitrat fortsetter å tilsettes som en "ubalansert" næring til karet, kan nitrat begynne stige mer enn den gjorde før siden nitraten nå ikke blir brukt i samme grad. Det er derfor en spesialsydd næringsløsning for å hjelpe et nitratunderskudd også har noe fosfat. 
Det beste er å måle både po4 og NO3 for å sjekke forholdet de har. Påvisning av fosfat er oftest en bra ting selv om noen aldri finner fosfat og allikevel har fantastisk vekst og trivsel. Det er ikke lurt å jage etter optimale verdier om karet fungerer topp med de man har. (Noen har veldig høye fosfat og nitratverdier uten problem selv i et rent sps system).

Hoved regelen kan være å ha ca 10x mer nitrat enn fosfat men ganske lave verdier av disse.

På 13.2.2019 klokken 15.13, Podle skrev:

Jeg prøvde meg på det samme da mitt kar lå på konstant null nitrat, men det endte i tragedie. (men det var ikke bare pga kaluimnitraten!) 

For å forsøke å øke nitrat og kalium litt tilsatte jeg ren kaluimnitrat i top-off vannet.  
Begynte svært forsiktig med ørsmå tilsetninger.... etter ca 2 måneder med nesten daglige nitratmålinger og fremdeles null i nitrat så begynte jeg å øke dosen litt. Noen måneder senere hadde doseringen økt gradvis flere ganger, og lat som jeg er så gikk det etter hvert lenger og lenger mellom nitratmålingene... fikk jo bare null uansett! 🤪

Plutselig en dag jeg kom hjem fra ei langhelg på hytta så ser jeg at korallene ser noe pjuske ut. Oppdager da at CO2 flaska på kalkreaktoren er tom og KH er under 6. Bytter flaske og doserer KH manuelt som en quick-fix... i lett panikkmodus blir dosen litt for stor, så KH flyr rett opp i nesten 10. Deretter blir det enda en lav dipp før KH stabiliserer seg.... noe småflau tenker jeg at jeg er over det verste, og krysser fingrene for at alle korallene skal komme seg over KH sjokket. 

Det gjør de ikke, og fortsetter å sture de neste dagene. Så kommer jeg på at det er en stund siden jeg har målt nitrat, og tar en ny sjekk.... den er bloooodrød!! 😲😟
Jeg vet ikke verdi, men tipper jeg var nært i å makse ut skalaen på salifert testen i alle fall! 😳

Vil tro at bakteriefloraen har vokst i takt med doseringene mine, helt til jeg hadde strukket "bufferen" så langt at strikken røyk?!
(Hvis noen med mer biologikunnskap en meg har noen innspill her så hadde det vært veldig interessant å hørt :))

Og til slutt, sånn for å toppe det hele å skape en perfect storm, så prikker plutselig apexen min meg på skuldra en dag kort tid etter at nitratsjokket er avdekket, og forteller meg at pH'en i karet mitt faller som et blylodd. Jeg får selvfølgelig alarmen en travel dag på jobb, og pH skal jo egentlig ikke falle slik, så jeg tviler litt på om alarmen er reell... men tar meg allikevel fri så tidlig jeg kan og forter meg hjem.... der viser det seg at jeg nok har klart å skade pakningen på CO2 flaska når jeg bytta, så den har plutselig røket, og skummeren står og puster inn all gassen - ikke rart pH gikk i kjelleren! :(

...er vel nokså unødvendig å si at det ikke er mange koraller igjen i karet mitt nå 😥 

Støtter Konrads inputs, og når jeg skriver følgende Podle så er jeg sikker på at du er kjent med dette:

Skal du dosere noe, så doser noe du kan måle før du doserer igjen.

Vedr nitrat så er sammenhengen når det gjelder forbruk tett knyttet til fosfat og også karbontilgang. Alle tre komponenter må finnes tilgjengelig for å vedlikeholde et mikroliv i form av alger og bakterier som forbruker alle tre.

I ditt tilfelle er jeg ganske sikker på at du har fått et underskudd av karbon, og kanskje fosfat også. Dermed vil hver dose nitrat du doserer akkumuleres i karet. Ergo de blodrøde målingene.

Karbon kan ikke måles ved hjemmebruk, men skal du dosere nitrat bør du måle fosfat parallelt. Om fosfaten blir for lav, stopp nitratdosering.

Ooog om man er i den situasjon at dosering av nitrat eller til og med fosfat er en metode man vil bruke, doser også litt karbon for sikkerhets skyld. Litt vodka eller eddik gjør susen.