Jump to content

få verdier opp/ned

Recommended Posts

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nai bruker ikke ro vann.

det saltet eg har, har rett ph og calsium, så eg tenkte å skifte litt vann hver dag til ting retter seg, nitraten i spring vannet er 0,5, så eg kan vertfall få den ned. vis eg bytter 10l vann hver dag, hvor mye vil ting forandre seg då.

på den calcium testen så skiftet den jo ikke farge etter eg tok 1ml av ca 3, betyr det at det ikke er noe calsium i vannet mitt då.

Om den er uendeleg rosa den ca-testen din.

så betyr d at du har en verdi over 500+

test og før du skal skifte vann, jeg selv har blitt litt spørrende på salifert sin, den må vere følsom testen tror jeg:lol:

dråpler jeg for fort oppi med nr. 3, så får jeg et helt annet resultat.

Men jeg har et annet ca-test som jeg samenlikner med og.

Je er ganske amatør så jeg vil ikke være så påstålig men jeg har problemet selv. Jeg har akkurat kjøpt RO anlegg og det ser ut til å rette seg. Et problem med springvann er at det inneholder ~25 ppm (mg/liter)kalsium. (dette er avhengig av hvor du bor men 25 ppm er ikke uvanlig) Hvis du bruker dette til etterfylling av fordampet vann vil dyrene i karet klare å ta unna alt kalsiummet. Ubalansen i de resterende verdiene er pga den høye Ca verdien. Om du skal skifte mye vann må du ha et ganske stort RO anlegg, det skal ikke jeg så jeg har kjøpt det billigste på webzoo. Det fyller fint en 25 liter dunk mens jeg er på jobb. Lykke til og håper dette hjelp

Je er ganske amatør så jeg vil ikke være så påstålig men jeg har problemet selv. Jeg har akkurat kjøpt RO anlegg og det ser ut til å rette seg. Et problem med springvann er at det inneholder ~25 ppm (mg/liter)kalsium. (dette er avhengig av hvor du bor men 25 ppm er ikke uvanlig) Hvis du bruker dette til etterfylling av fordampet vann vil dyrene i karet klare å ta unna alt kalsiummet. Ubalansen i de resterende verdiene er pga den høye Ca verdien. Om du skal skifte mye vann må du ha et ganske stort RO anlegg, det skal ikke jeg så jeg har kjøpt det billigste på webzoo. Det fyller fint en 25 liter dunk mens jeg er på jobb. Lykke til og håper dette hjelp

Mente du at springvann innholder 25 ppm calsium pr liter? Og osmosen fjerner dette?

Til trådstarter:

Hvor lenge har karet ditt stått? Nitrat på 50 er mye,

Hadde selv nitrat på ca 15 og det har jeg fått ned ved hjelp av vodka metoden. Søk på vodka her inne så får du lese litt om det :) Fungerer meget effektivt her iværtfall og har lest om mange som synes dette fungerer veldig bra.

På ca 14 dager har vi gått fra 15 i nitrat til nå i dag 2,5.. Har byttet 10% vann i uka men det er vodkaen som har fjernet mesteparten. Vodkaen danner en bakterie som spiser opp nitraten. Det er snakk om minimale doser vodka. Vi hadde oppi 1,5 ml på ca 200 liter vann i 4-5 dager, så hadde vi oppi 0,5 ml uken etter..

Før vi begynte med vodkametoden så har vi hatt 10-15 i nitrat nesten heletiden, har vært helt oppi 20 også.. Godt vodka kan brukes til noe fornuftig :lol:

på den calcium testen så står det 0,0ml = 500ppm og 0,98ml = 10ppm

eg har en 10liters bøtte med blanet salt, og calsiumen der blir heller ikke blå og på saltet stod det jo at det var 450ppm calcium.

brukte 1,2ml på akvariet før den blei blå, betyr ikke det aat eg har ingen calsium i akvariet

akvariethar gått 3 uker med ls og 1-2 med levende grus.

har sett på den vodka metoden, så eg må ha litt øve 0,5 på 130l då.

på den calcium testen så står det 0,0ml = 500ppm og 0,98ml = 10ppm

eg har en 10liters bøtte med blanet salt, og calsiumen der blir heller ikke blå og på saltet stod det jo at det var 450ppm calcium.

brukte 1,2ml på akvariet før den blei blå, betyr ikke det aat eg har ingen calsium i akvariet

akvariethar gått 3 uker med ls og 1-2 med levende grus.

har sett på den vodka metoden, så eg må ha litt øve 0,5 på 130l då.

Til mere du bruker opp av dråper i sprøyta før den skifter til blått til mere calsium har du, Du har over 500ppm hvis du har brukt opp 1ml og det enda ikke har kommet blå farge. Hvor mange gram salt på 10 liter har du hatt i bøtta?

Når det gjelder vodka så vet jeg ikke om det er lurt og drive med det når karet ikke er innkjørt i heletatt. Da får du spørre ekspertene eller søke og lese litt til. Jeg ville ha latt karet stå i noen uker til og målt nitraten, foret mye mindre også bare sett an hvor mye nitraten ligger på. Det sies at den ikke skal være over 10. Beste er og ha den langt under 10 helst 0

Edited by raysis

På salifert testen er det omvent. Tabellen på siden skal du lese av hva sprøyta står på, ikke hva du har brukt. Du starter på 1 ml (da har du null Ca) og fortsetter til du har hatt alt i (sprøyta viser 0 ml). Da har du 500 ppm Ca.

Forklaring ppm er en annen enhet for %. DVS 1 ppm er 0,0001 %.

For å finne ut hvor mye kalsium det er i springvannet ditt kan du teste det med Ca-testen eller spørre vannverket ditt. Om du etterfyller med springvann vil det oppkonsentreres kalsium i karret ditt.

Da kan det jo stemme. 450 + 35 + kansje du tok littegrann for mye salt, og da er du jo oppe i over 500. Prøv RO vann du. For å si det slik: Jeg nektet å bruke det fra starten av for jeg tenkte at Norge har jo så bra vann. Det de gjør på vannverkene er å tilsette granitt for å pH-stabilisere vannet før det går til forbrukerene. Dette gjør at det er litt Ca i springvannet.

kan eg koke vann for å få ro vann?

Nei. Da desinfiserer du det, dvs dreper det meste levende - men "likene" er fortsatt i vannet. RO er et veldig fint filter som gjør at du fjerner nesten alt fra vannet. Både levende og også mange av de oppløste stoffene vi helst ikke vil ha med opp i karene våre.

kor mangen gram eg brukte vett eg ikke, brukte to og en halv kopp.

Kanskje du og må skylde på saltet som inneholder alt av tilsettninger?)

Jeg prukte en periode slikt salt, men jeg måtte slutte med d.

Hadde alltid CA over 500

Nå har jeg vanleg marine salt, og tilfører ønsket mengde med tilsettninger.

Kanskje dei ferdige saltene er ment for kar som er stappfulle av coraller???

har ikke råd til et osmose filter før om noen uker, er helt fattig, saltvann er en rikmannshobby

jeg så for meg å bruke 10-12000 når jeg startet i okt/Nov. nå har jeg passert 50.000 i oppstarten av denne hobbyen , dette inkluderer alt fra akvarium til fisk og tilsetninger og RO , men fortsatt mangler jeg , feks. Balling .:shock:

Dyr hobby ja , men utrolig fasinerende ..:rolleyes: