Jump to content

Dritten har entret karret!

EivindB
 Share

Recommended Posts

Etter innkjøp av koraller for 1 uke siden har jeg nå klart og fått AEFW i karret. JIPPI.

Ps: jeg husket og dippe de før jeg puttet de i men det har ikke funket ser jeg!

Jeg tok opp korallen og kjørte litt hard blanding av dipp og så at det kom fw etter fw flytende ut. Og under var det masse fine egg. Jeg børstet og knuste så mange jeg så, tror meg det tok tid!

Men det jeg luerer på er:

Hvis man nå har fått dritten i karret vil de KUN være på korallen eller vil de "være" i karret også!

Grunnen til at jeg spør er at det burde jo da gå ann og dippe korallen 1-2 ganger i uken før de rekker og klekke/lage nye egg!

Eller er jeg helt ute og sykkler med den ideen!

tok tid!

Men det jeg luerer på er:

Hvis man nå har fått dritten i karret vil de KUN være på korallen eller vil de "være" i karret også!

Grunnen til at jeg spør er at det burde jo da gå ann og dippe korallen 1-2 ganger i uken før de rekker og klekke/lage nye egg!

Eller er jeg helt ute og sykkler med den ideen!

Vil anbefale å lese tråden under sps forumet til reefcentral.com, der står det ganske mye info som jeg tror du vil finne nyttig.

Generelt er vel oppfattningen at selve ormen dør i karet etter noen dager dersom den ikke har tilgang til acropora. Problemet er vel at eggene kan ligge en god stund før de klekkes (mener å huske 3 uker men sjekk på reefcentral).

Uansett, lykke til, håper du klare å ta faenskapen uten alt for mye tap.

Vil anbefale å lese tråden under sps forumet til reefcentral.com, der står det ganske mye info som jeg tror du vil finne nyttig.

Generelt er vel oppfattningen at selve ormen dør i karet etter noen dager dersom den ikke har tilgang til acropora. Problemet er vel at eggene kan ligge en god stund før de klekkes (mener å huske 3 uker men sjekk på reefcentral).

Uansett, lykke til, håper du klare å ta faenskapen uten alt for mye tap.

Har lest, søkt ropt og spørt uten at noen har visst 100% syklus på dritten!

Ikke for å henge ut noen, men hvor kjøpte du korallene? Det kan kanskje være nyttig for andre slik at de kan vise aktsomhet og kanskje kjøre en noe forlenget karantenetid hvis de kjøper fra samme sted?

Ingen dum ide, men en sunn regel er å ALLTID behandle nyervervede koraller og dyr som om de var innfisert med ett eller annet ;-) Når det gjelder Acropora og Montipora bør man alltid anta at det følger med flatworm dessverre på importerte koraller. Å tro noe annet blir å gamble.

Har lest, søkt ropt og spørt uten at noen har visst 100% syklus på dritten!

De der er ikke lett og bli kvitt. Du kan tro de er borte for så å komme snikende tilbake.

Du må nesten ta alle koraller ut og over i et annet system. Der foretar du kuren og lar AEFW dø ut i hovedsystemet. Etter ca. en måned kan du reintrodusere korallene.

Planen blir og sette opp et kamelreke karr som jeg har tenkt til og flytte korallene over i 2 ganger i uken. Har ikke så mange acrorer nå men har noen som store! Min tanke blir da at aefw rekker ikke og legge egg før de har blitt spist av rekene. Etter korallene har vært i kamel karret blir di dyppet på vei over i hoved karret! Jeg har nemmelig ikke plass til og sette opp et fullt qt karr med lys, skummer og div. Tror jeg kun skal kjøre rundt 60l 1-2kg ls og sirkulasjon med t8 belysning til reke. I mitt hode ser jeg for meg at det kan funke!

Kjørte i går en ny dypping av alle Acroporaene i karret og jeg må si jeg er litt mer optimist nå. Jeg kjørte nå en ganske hard dypp kontra hva som står på flasken for å se om jeg så noen udyr. Gleden var STOR når jeg ikke så en eneste AEFW eller egg på noen av korallene, jeg lyste med hodelampe og skylte den ofte for å se om jeg så noen som hadde lurt seg unna men nei ingen AEFW og se. Jeg har også satt korallene slik at alle wrassene kommer til hele korallen tror også dette kan ha fungert bra. Jeg sier ikke at de er borte men det ser jo lovende ut! Tok en titt i karret i dagtidlig og korallene er i full fart igjen, så ingen tegn til verken stress eller missnøye!

Kommer til å dyppe korallene 2 ganger i uken den de nærmeste 2-3 ukene fremover, for så og krysse fingrene og la det stå i 2 uker til neste dypp! Hvis dette fungerer hadde det vært helt toppers!

Kjørte i går en ny dypping av alle Acroporaene i karret og jeg må si jeg er litt mer optimist nå. Jeg kjørte nå en ganske hard dypp kontra hva som står på flasken for å se om jeg så noen udyr. Gleden var STOR når jeg ikke så en eneste AEFW eller egg på noen av korallene, jeg lyste med hodelampe og skylte den ofte for å se om jeg så noen som hadde lurt seg unna men nei ingen AEFW og se. Jeg har også satt korallene slik at alle wrassene kommer til hele korallen tror også dette kan ha fungert bra. Jeg sier ikke at de er borte men det ser jo lovende ut! Tok en titt i karret i dagtidlig og korallene er i full fart igjen, så ingen tegn til verken stress eller missnøye!

Kommer til å dyppe korallene 2 ganger i uken den de nærmeste 2-3 ukene fremover, for så og krysse fingrene og la det stå i 2 uker til neste dypp! Hvis dette fungerer hadde det vært helt toppers!

Ikke for å være negativ, men ikke ta gledene på forskudd. Når de er klekket fra eggene så er de så små at du ikke ser dem med det blåtte øye.

Dersom du har klart å bli kvitt dem nå allerede så er det nesten så det burde være slått opp i avisene (iallefall i følge reefcentral).

Håper virkelig at du har blitt kvitt dem :-) Lykke til.

Det jeg har gjort til nå er:

*Studere korallene med lupe og hodelykt for og finne så og si alle eggene.(i en grunn og flat bolle)

*Knuste eggene manuelt med kniv, børste og nål.

*Dyppe de i litt hard blanding TP dipp!

*Børstet over og skylt til jeg så døden sjøl!

*Ventet noen dager og dyppet igjen.

*Og ventet noen dager til for så og dyppede igjen!

*Satt alle Acroer "fritt" så wrasser og div kan komme til og "rense" korallene!

*I går kom det som sakt ikke noe ut fra korallen. Jeg studerte vanne lenge for og se om jeg så noe)

*skal nå vente til søndag/mandag for så og dyppe de igjen!

DRITTEN SKAL DØ!!!!!!!!!!!!!!!

Tanken min er hvis de dør før de rekker og legge egg må syklusen ta slutt ettervært!

Hei.

Jeg har hatt disse og desverre har jeg dårlig erfaring med kamelreke-trikset. AEFW-eggene ble igjen og korallene fikk hard medfart hvis rekene var sultne. Det eneste jeg har lest som funker for å utrydde pesten totalt er å ta ut ALT av Acropora fra hovedkaret og kjøre en karantene på minst 5 uker. Korallene må dippes hver uke med 2-3x anbefalt konsentrasjon av TM Coralcure og man må riste korallene HARDT i dipvannet for at ormene skal løsne. Optimalt burde man blåse over korallene med en Tunze-pumpe. Grunnen til at korallene må dippes hver uke er for å avslutte livssyklusen til flatormen før de kan legge nye egg. Grunnen til den lange karantenetiden er bl.a for å klekke og sulte ut eventuelle rester av flatormer i hovedkaret. Optimalt burde man også bytte alt vann og rengjøre karantenekaret mellom hver dip. Dette for å unngå at det er flatormer igjen i vannmasser, på glass eller andre steder.

Når det er sagt sier jeg som Frank; alle nye organismer som puttes i karet bør behandles som det er infisert! Nesten hver gang jeg har anskaffet en ny korall har den vært infisert av et eller annet. Jeg tror egentlig at problemet er utbredt i mye større grad enn det som kommer fram på nettet. Både på grunn av uvitenhet og hemmelighold. Ved nyanskaffelser knekker jeg alltid av ALT dødt av korallen samt stein, plugger og andre ting ormene kan komme på. Kjøper man store koraller vil jeg si at det nesten er umulig å helgardere seg mot flatormer, da man ikke får muligheten til å gå over korallen like nøye som ved en avlegger.

Da jeg fikk AEFW fikk jeg omtrent panikk og snudde hele karet på hodet. Hadde jeg fått det i dag ville jeg ikke gjort det samme jeg gjorde sist, da dette er en slitsom prosess og mulighetene for stort nok karantenekar ikke er tilstede. Dessuten må man belage seg på å dele opp og knekke av store deler av korallene.

Det er mange som har flotte suksessfulle sps-kar som lever med AEFW. Disse har skaffet seg en eller flere gylter som beiter på ormene. Noen blåser over korallene en gang i uka eller annenhver uke med en pumpe jamfør med f.eks vannbytte slik at ormene løsner og blir spist av sultne fisk mens de flagrer gjennom vannmassene.

Bl.a har Ching fra reefcentral innrømmet å ha både redbugs og AEFW i sitt forrige kar uten at han prøvde å bli kvitt de. Jeg også sett makrobilder fra det nye karet hans som viser redbugs på mange av korallene.

Link til AEFW-infisert akvarium som ble TOTM :D; http://archive.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1053276

Lykke til! :-)

Hva slags type skade gjør disse ? spøser de opp korallen eller er det bare hemmende med hensyn på vekst og trivsel ?. Hvis man ikke har steinkoraller fra før av kan man fremdeles ha disse dyrene tilstede i karret eller er det slik at de dør ut hvis man ikke har acropora

Hva slags type skade gjør disse ? spøser de opp korallen eller er det bare hemmende med hensyn på vekst og trivsel ?. Hvis man ikke har steinkoraller fra før av kan man fremdeles ha disse dyrene tilstede i karret eller er det slik at de dør ut hvis man ikke har acropora

Dersom du ikke har acropora så ville disse død ut innen 4-5 uker... De spiser opp vevet på korallen og er for mange trolig noe av det de frykter mest av alt galt som kan skje i karet

• 5 weeks later...

Som Frank og Are skriver er dette ikke enkelt å bli kvitt. Bare et par små egg er nok. Har selv erfaring fra dette. Mange mnd etter det jeg trodde var fullendt kur, dukket de opp igjen. Som Are skriver, kan man velge å leve med markene, disse lever jo i naturen. Men hvis man ikke har noe som beiter på markene, vil de fort ta overhånd og spise opp korallene. Det er blitt sagt flere ganger her, og desverre er det heller ikke etter min erfaring noe annet alternativ enn: karantene - karantene - karantene.