Jump to content

Saltvanns akvarium på landet

holmengraa
 Share

Recommended Posts

Hei, bor i Kirkenes i Finnmark, og vil fortsette med det en god del år enda. Hvordan kan man kombinere dette med saltvannsakvarium, logistikkmessig?

Jeg har i dag ferskvannsakvarium og det har gått bra med sending av planter og reker i post, og fisk i termos på flyet.

Jeg vil trenge endel levende stein, kan man sende dette i posten? Enn fisker, koraller, anemoner, nyttedyr, tilsetninger og reservedeler, går det greit å kombinere med å bo usentralt, eller blir det mye styr?

Hei, bor i Kirkenes i Finnmark, og vil fortsette med det en god del år enda. Hvordan kan man kombinere dette med saltvannsakvarium, logistikkmessig?

Jeg har i dag ferskvannsakvarium og det har gått bra med sending av planter og reker i post, og fisk i termos på flyet.

Jeg vil trenge endel levende stein, kan man sende dette i posten? Enn fisker, koraller, anemoner, nyttedyr, tilsetninger og reservedeler, går det greit å kombinere med å bo usentralt, eller blir det mye styr?

Du må nok regne med litt fraktutgifter, men det vil stort sett gå greit med innholdet. Det meste har jo allerede blitt fraktet mye lengre da det kom inn i landet. Mange butikker er flinke til å sende og pakker både levende og dødt godt.

Jeg ville nok prøvd å planlegge slik at du får lagt de fleste innkjøpene til sommeren.

Det er nok et godt råd.

Med billige flybilletter kan man også dra og hente det man er interessert i selv, framfor å få butikken til å sende. Da kan man spare en del.

Dette høres jo forsåvidt overkommelig ut. Ved frakt av hele akvarier eller utstyr som veier endel er det noen på "bygda" som har erfaring med rimelig transport? Ved frakt på fly er det egen emballasje man må kjøpe selv? Er det noe man må gjøre i forhold til flyselskapet før man møter opp med levende greier på flyplassen?

Ved frakt på fly er det egen emballasje man må kjøpe selv? Er det noe man må gjøre i forhold til flyselskapet før man møter opp med levende greier på flyplassen?

Jeg har ingen erfaring selv med å frakte levende på fly, men i tråd med reglene for væske i håndbagasje må det nok pakkes i innsjekket bagasje. Og da må det isoleres godt slik at det ikke rekker å bli kaldt på flyturen. Har fått tips om å legge små fisk i plastpose i termos. Ellers kan jeg tenke meg at godt pakkete platposer med innhold i isoporesker kan fungere. Men her har nok andre gode råd og tips :-)

Finnes det i det hele tatt en ferskvannsbutikk i Kirkenes? Om det gjør det så kan du spørre de hvordan de transporterer, og eventuelt om de kan få tak i til saltvann via sine kontakter/leverandører.

Om det ikke finnes så vil jeg nok stifte bekjenskap med et par saltvannsbutikk med høy servicegrad da de med glede vil finne en løsning for deg.

Kan sende deg et par navn på PM om du ønsker det, på forhandlere som jeg vet har den innstillingen.

Edited by BigBlue

Finnes det i det hele tatt en ferskvannsbutikk i Kirkenes? Om det gjør det så kan du spørre de hvordan de transporterer, og eventuelt om de kan få tak i til saltvann via sine kontakter/leverandører.

Finnes ikke ferskvannsbutikk her, fisk har jeg tatt med meg i termos, planter og reker i posten :)

Om det ikke finnes så vil jeg nok stifte bekjenskap med et par saltvannsbutikk med høy servicegrad da de med glede vil finne en løsning for deg.

Kan sende deg et par navn på PM om du ønsker det, på forhandlere som jeg vet har den innstillingen.

Referanser til gode butikker mottas med takk :)

Hei, gammel Nessebyværing her :-) Skjønner at det blir utfordrende med saltvann der oppe, selv her i Oslo tok det over et halvt år før jeg fikk på plass akvariet mitt fra bestilling..

Hadde jeg vært deg, ville jeg nok tatt en titt mot Sverige også, dine nærmeste saltvannsbutikker er nok:

http://www.akvariecenter.com/ (luleå)

http://www.aquawarehouse.se (umeå)

Har ikke vært i noen av disse, men den i umeå ser ut til å ha litt aktivitet: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=203

Det blir fort noen timer i bil, men det er du vel vant med der oppe :-)

Hei, gammel Nessebyværing her :-) Skjønner at det blir utfordrende med saltvann der oppe, selv her i Oslo tok det over et halvt år før jeg fikk på plass akvariet mitt fra bestilling..

Hadde jeg vært deg, ville jeg nok tatt en titt mot Sverige også, dine nærmeste saltvannsbutikker er nok:

http://www.akvariecenter.com/ (luleå)

http://www.aquawarehouse.se (umeå)

Har ikke vært i noen av disse, men den i umeå ser ut til å ha litt aktivitet: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=203

Det blir fort noen timer i bil, men det er du vel vant med der oppe :-)

Hallo!

Har tenkt i retning Sverige også. Det skal etter sigende være en stor akvariebutikk i Haparanda. Ikke noe problem å kjøre dit å hente greier, men er redd det fort kan bli bomtur uten god informasjon.

ser for meg at det kan bli meget interresant med saltvannsakvarium i forhold til koraller og anemoner.

For meg er hold av koraller nesten mer artig enn fisk, men greit å ha noen for "livet" sin del. Jeg er ganske kresen på at fisken min er reef-safe, desverre er det veldig forskjell fra individ til individ på akkurat det :rolleyes: