Jump to content

Ein del spørsmål

lunde
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Syns saltvannsakvarium virker som en kjempespennende hobby, men før eg eventuelt hiver meg ut i det trenger eg svar på ein del spørsmål ;-)

1. Kor kan eg finne litteratur (helst norsk) om oppstart/drift av saltvannsakvarium? Har sett litt i nettbutikker, men det er lite om saltvann.

2. Har sett litt på møbelakvarium og dei er kjempefine(og dyre). Kor møkje penger er det å spare viss eg kjøper ett vanlig akvarium og alt utstyr som trengs utenom? (Har sett litt på Aqua Medic Percula 90 og dei koster cirka 10-15k) Det er også passe størrelse (cirka 300l) mtp plassering i leiligheten.

3. Jobber i dag en 12/9 skiftordning. 12 dager på reis og 9 dager hjemme.

Så kor mye vedlikehold er det som må bli utført av madammen mens eg er på jobb?

4. Havari av pumper, skummere osv er vel en sjeldenhet viss det er kvalitetsmerke?

5. Bråker pumper, skummere osv mye?

6. Hvilke butikker anbefaler dere i Stavanger området?

Kommer sikkert på fleire spørsmål etterkvert ;)

Takk på forhånd for alle svar!

mvh Inge Lunde

Hei og velkommen!

1: Les alt som står på disse sidene: http://www.korallrev.no og http://www.saltvannsakvariet.no

2: Kjøp brukt. Er endel Percula 90 karr til salgs på "kjøp&salg" modulen på forumet. Men husk at sumpen til dette karret er relativt liten og du vil være veldig bundet til teknikken du ønsker å bruke. Det er ikke plass til noe særlig annet enn det som følger med i sumpen (altså skummer, returpumpe og sirkulasjonspumper). Jeg synes Aqua Medic Percula 90 sitt system er veldig fint for nybegynnere og kan anbefale dette på det varmeste.

3: Det vil fordampe endel vann (avhengig av hvor varmt vannet er). Jeg fyller på RO vann daglig for å erstatte det fordampede vannet. Så her kan det være smart å skaffe seg et system for automatisk vannpåfylling. Bla. Tunze har et produkt som skal være bra. Det må også mates hver dag (kommer ann på hvor mye og hvordan fisk du har).

5: Pumper og skummer bråker ikke så mye (Ihvertfall ikke standard utstyret i Percula 90). Det som bråker mest hos meg er vannet som går fra avrenning og ned i sump. Men dette kan finstilles så det ikke blir så mye vannskvulp:-)

Ellers er jeg relativt ny selv, så det kommer nok noen med mer utfyllende svar etterhvert i tråden;-)

Edited by selje

Jeg bestilte fra denne butikken , for levering stavanger :

http://www.aquaterrashop.de/meerwasser-neu/index.php/cPath/1202_325_328_344

Jeg bestilte aqua medic kar , den modellen du lurer på Percula koster her 840 euro + ca 300 euro i frakt

vil tippe max 11500 -, inkluder moms og frakt ...men nå står det vel et tilsalgs til 12000 på forumet her (NYTT)

Ellers kan det vel være lurt å snakke med Magnar på sola , angående bestilling av utstyr og levende .92042144

Jeg bestilte fra denne butikken , for levering stavanger :

http://www.aquaterrashop.de/meerwasser-neu/index.php/cPath/1202_325_328_344

Jeg bestilte aqua medic kar , den modellen du lurer på Percula koster her 840 euro + ca 300 euro i frakt

vil tippe max 11500 -, inkluder moms og frakt ...men nå står det vel et tilsalgs til 12000 på forumet her (NYTT)

Ellers kan det vel være lurt å snakke med Magnar på sola , angående bestilling av utstyr og levende .92042144

Har sett en del på tråden din seeker.. Kjempeflott akvarie du har!

Såg at det låg ett ute nå ja.. Men trur eg må tilegne med litt meir fakta osv før eg setter i gang.. Men takk for tipset ;)

Ok.. Då bør eg klare å finne den neste gang eg er i området ;-)

Ser det er mange i frå Stavanger her ja.. Bruker dere spring vatnet til å etterfylle eller har alle kjøpt RO-system? Eventuelt sjøvatn?

Bruker ikke springvann , har kombinert litt med RO og sjøvann .. men det vil nok bli sjøvann om høst -vinter - vår hos meg ....fordampet vann erstattes med RO .

Brukte riktinok ca 100 liter springvann(av 600 totalt) , når eg startet det nye karet for ca 2 uker siden ..hadde ikke tålmodighet til å vente på RO ..det er val ca 15 % av det totale vannmengden min , så gamblet på at det gikk bra .

Var ute til xport i går kveld... Kjempeflott akvarium han hadde :-)

Er det noen i Nord-Jæren regionen som har ett Aqua Medic Percula 90 kar som eg kunne fått sett på?

Eventuell ett kar i nokenlunde samme klasse? 280l +/-

Flameangel har vel et på 250liter, ellers tipper jeg at Magnar har minst et på rundt 300 liter. Du bør ta en tur ut til han og se.