Jump to content

Heisann forum

pet1963
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny her paa forumet. Bor og jobber i Thailand (ca 4 timer nord for Bangkok).

Har lenge hatt lyst paa akvarium og har vel bestemt meg for aa sette igang.

Var i Bangkok forrige helg og kikka litt. Kan jo bli "gal" av mindre - og saerlig prisene.

Har vel funnet ut hva jeg vil ha av kar, pumper, skummer og kjoler, men er inmari usikker paa vannkvaliteten her.

Vannet kan i alle fall ikke drikkes. Og det er 5-6 timer til sjoen.

Blir mange flasker med drikkevann hvis jeg maa bruke det.

Noen som har noe raad ang hva slags vann jeg kan bruke? (Det er noen naboer her som har Koi. De bruker vann fra krana, men lar det staa noen dager i tanker med en eller annen form for rensetabletter)

Rune

Kjoler?????

Er ikke helt sikker på hav du trenger for kjole til og drive et saltvannskar:D

Selv bruker jeg bukser,men hver sin lyst:lol:

Fra spøk til alvor:

Jeg ser for meg 2 mulige løsninger.

Om du bor ved kysten, så kan du hente vann rett fra havet.

Om du bor innelands,så ville jeg invistert i et godt RO-filer.

Wiggo

Jeg er ny her paa forumet. Bor og jobber i Thailand (ca 4 timer nord for Bangkok).

Har lenge hatt lyst paa akvarium og har vel bestemt meg for aa sette igang.

Var i Bangkok forrige helg og kikka litt. Kan jo bli "gal" av mindre - og saerlig prisene.

Har vel funnet ut hva jeg vil ha av kar, pumper, skummer og kjoler, men er inmari usikker paa vannkvaliteten her.

Vannet kan i alle fall ikke drikkes. Og det er 5-6 timer til sjoen.

Blir mange flasker med drikkevann hvis jeg maa bruke det.

Noen som har noe raad ang hva slags vann jeg kan bruke? (Det er noen naboer her som har Koi. De bruker vann fra krana, men lar det staa noen dager i tanker med en eller annen form for rensetabletter)

Rune

Ville vel investert i et RO anlegg med den kvaliteten som er på vannet i Thailand ..

Er selv mye i Thailand , og kunne tenkt meg å kikka litt i BKK på neste tur , på utstyr og kanskje noe levende , reiser ned om 3 uker .

Tolker det som om at prisene var lave ?

Har hus i Ayuttaya 60 km nord for BKK ...men er ikke så mye der .

Kjoler?????

Er ikke helt sikker på hav du trenger for kjole til og drive et saltvannskar:D

Selv bruker jeg bukser,men hver sin lyst:lol:

Fra spøk til alvor:

Jeg ser for meg 2 mulige løsninger.

Om du bor ved kysten, så kan du hente vann rett fra havet.

Om du bor innelands,så ville jeg invistert i et godt RO-filer.

Wiggo

Ro filer ?:mrgreen:

Hei seeker. Bor i Phitchit distrikt, Taphanhin.

Jeg har bare vaert i weekend markedet i Bangkok (Chatuchak). Der har de en del utstyr og levende.

Prisene er lattelig billig. Jeg regner med at jeg maa ut med ca 40000 bath (7000 NOK) for 500l komplett kar med LS og noe fisk

Hei seeker. Bor i Phitchit distrikt, Taphanhin.

Jeg har bare vaert i weekend markedet i Bangkok (Chatuchak). Der har de en del utstyr og levende.

Prisene er lattelig billig. Jeg regner med at jeg maa ut med ca 40000 bath (7000 NOK) for 500l komplett kar med LS og noe fisk

Spørs om ikke seeker må få sendt hjem en pall med diverse.:?

Fortalte kona hvor du bodde ...og hu utbrøt oh my god .... vet ikke helt hva hun mente ...:D

Har du ikke hørt om RO-filer??

Filer på datamaskinen,et dataprogram som omdanner forurenset springvann til saltvann.:roll:

Eller var det filer som fjerne T`n fra tastaturet??

Var bare litt morsomt at du akkurat hadde kommentert "kjoler" istedenfor kjøler ..

men back to topic.:mrgreen:

Ja da holder vi kjeft alle sammen.

Til tross for at spørsmåler er stilt på et forum i Norge:confused:

Skjerp deg. Vpower var hjelpsom da han linket til en lokal klubb som kan gi bedre råd om lokale forhold enn hva vi kan. Det var ingeting i Vpower's posting som indikerte at han mente denne tråden skulle stoppes.

Skjerp deg. Vpower var hjelpsom da han linket til en lokal klubb som kan gi bedre råd om lokale forhold enn hva vi kan. Det var ingeting i Vpower's posting som indikerte at han mente denne tråden skulle stoppes.

Unnskyld!!

Men jeg trodde han ønsket at vi skulle hjelpe han med med dette.

Vann er vann, uanset hvor du bor,og det ikke sikkert at alle Nordmenn i Thailand er like stive på Thailandsk:cry:

Edited by wiggo

Kanskje det er en ide wiggo. Kunne jo vaere en "attaatnaering" da. Har eget firma her, saa mulighetne burde vaere tilstede.

Skal sjekke litt rundt RO-filter

Tenk hvilke muligheter du har der nede.

LS ,rett fra sjøen, og masse billig utstyr.

Er sikkert gode priser på RO-filter også.

Hei og velkommen.

Jeg vet ikke hvordan vannkvaliteten er helt innerst i Thailandbukta, men hele bukta er veldig grunn, og jeg vil tro at tilsiget av forurenset vann fra Bangkok og andre store byer som ligger rundt bukta er formidabel.

Når vi har vært i Thailand, så har vi fått vann i 25 liters flasker til kaffevann og matlaging. Jeg tror vi betaler 10 Baht + pant for første flaske. Du kan se hvordan vannkvaliteten er i dem, dersom du har det tilbudet hos deg.

Lykke til.

Mvh Roar

Takk for alle svar. Jeg sjekket litt i gaar. Kan faa saltvann fra Hua Hin (2 timer sor for Bangkok), sa det blir nok det.

Jeg har bare et lite sporsmaal til.

Spiller det noen rolle om ikke RO-filteret er beregnet for akvarium?

Det finnes mange typer her som er beregnet for drikkevann

Takk for alle svar. Jeg sjekket litt i gaar. Kan faa saltvann fra Hua Hin (2 timer sor for Bangkok), sa det blir nok det.

Ville nok gått for RO vann , og salta dette opp selv ..istedenfor å måtte transportere 500 liter sjøvann i 6-7 timer ...

Vil tro at et RO anlegg til drikke vann kan brukes ...

jeg regner med det går helt fint har lit erfaring fra Australia da jeg har bod der en stund der de bruker mye RO filter til drikke vannet det er same som vi bruker men som regel mye mer kapasitet :D