Christy Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 (edited) Så i går en slags snegle som kom ut av en hule. Den var mellom 15-20cm lang. Var orange/rød og sort med (åpninger)? på ryggen? Og kort hårete:lol: Funnet ut:cryptoplax larvaeformis Edited February 28, 2010 by Christy funnet ut hva det er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Det var ikke en bristleworm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EivindB Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Grattis det høres ut som du har en fireworm! http://www.ourtank.com/2006/01/09/pet-fireworm/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EivindB Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Jøsses det var på minuttet likt svart det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Er ikke orm.. Ringt litt rundt og det er en slags naken snegle.. Pinsett innkjøpt, så i kveld skal den ut hvis den kommer. Tror den er glad i xeniaen:roll: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubben Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Noe som ikke stemmer her: Du skrev 15-20cm: Mener du 15-20mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Er ikke orm.. Ringt litt rundt og det er en slags naken snegle.. Pinsett innkjøpt, så i kveld skal den ut hvis den kommer. Tror den er glad i xeniaen:roll: Ut? Ikke drep den dersom du ikke VET den er til skade. Ta et bilde av den og be om ID på Sea Slugs-forumet. Det kan godt hende den gjør godt for karet ditt, eller at andre kan tenke seg å kjøpe den av deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MikeH Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Nakensnegler er vel ikke hårete? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Nakensnegler er vel ikke hårete? Ikke vanligvis, men de finnes: http://www.seaslugforum.net/message/22036 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MikeH Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Se der ja. Men Hubben har et poeng. Hvis den er 15-20cm så tyder det på at det ikke er en nakensnegle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Ja, 15-20 cm er langt. Hullene får meg til å tenke på abaloner, og de kan bli ganske lange. Usikker på om noen av de kan ha "hår", derimot. Bildet under er av Haliotis rufescens som visstnok skal kunne bli 20 cm lang. Men abaloner er ikke nakensnegler.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Kanskje hårete var feil ord... Men sånn pelsaktig? Og mente cm ja.. Så bare litt av den og den var ca 15cm med mitt øye mål;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Kanskje hårete var feil ord... Men sånn pelsaktig? Og mente cm ja.. Så bare litt av den og den var ca 15cm med mitt øye mål;-) Ta bilde av den dersom du ser den igjen. Denne har jeg lyst til å se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Har et dårlig bilde av en liten del av den.. Men får det ikke inn på macen:confused: (på mobilen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Har et dårlig bilde av en liten del av den.. Men får det ikke inn på macen:confused: (på mobilen) Den var altså minst 15 cm lang, hvor bred var den da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Den var altså minst 15 cm lang, hvor bred var den da? 1-2cm? Den hadde lissom "hull" nedover ryggen... Og var i litt blanda farger av orange/rød og sort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MikeH Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Se om det er noe her som ligner http://www.chucksaddiction.com/hitchworms.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Se om det er noe her som ligner http://www.chucksaddiction.com/hitchworms.html Var ingen av de.. Men mye lærerikt:D Hva skal jeg si.Den har ikke bein, men sånn flat underside som sneglene uten noe som stikker ut på sidene.. Takk for hjelpen dere:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Jeg har funnet ut hva det er.. Takk for at dere prøvde og hjelpe:D Det er en Cryptoplax larvaeformis.. http://www.reefs.org/forums/topic69847.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Jeg har funnet ut hva det er.. Takk for at dere prøvde og hjelpe:D Det er en Cryptoplax larvaeformis.. http://www.reefs.org/forums/topic69847.html Interessant. Da er det faktisk en chiton, eller mer vitenskaplig en polyplacophora. Chitoner er gruppert sammen med muslinger, snegler og andre dyr i familien mollusca. Masse bilder og informasjon her: http://www.wetwebmedia.com/mollusca1.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Der var`n ja:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 28, 2010 Report Share Posted February 28, 2010 Jeg synes den er kul :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted February 28, 2010 Author Report Share Posted February 28, 2010 Ja.. Var ikke enkelt å forklare den der... Men godt jeg ikke var for rask med den pinsetten:? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilder-lady Posted March 1, 2010 Report Share Posted March 1, 2010 Cithon: alle dem har ikke sen vekst vell?? Nemt før at cithon vokser en millimeter per år. Kan vel umulig gjelde denne..... stiiiilig gubbe ivertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christy Posted March 1, 2010 Author Report Share Posted March 1, 2010 Cithon: alle dem har ikke sen vekst vell?? Nemt før at cithon vokser en millimeter per år. Kan vel umulig gjelde denne..... stiiiilig gubbe ivertfall. DA har den bodd i ls leeeeenge;-) Akvariet mitt er bare 3 uker:lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts