Jump to content

Id på krabbe

Fiskedisk
 Share

Recommended Posts

Etter å ha fått inn litt mer levende i karret mitt har jeg brukt litt mer tid på å titte inn gjennom glasset. Plutselig ser jeg en sprell levende liten krabbe som jeg aldri har putta oppi der:) Det må ha fulgt med den levende steinen. Det er jo kjempe stas men litt skummelt da jeg vet at noen krabber kan ta fisk og andre dyr etterhvert som de vokser seg større. Jeg har kikka på ganske mange bilder men finner ingen som ligner. Den er like stor som lillefingerneglen min og er lysebrun. Har røde øyne og to hvite striper som går fra midt på skallen frem til "hodet" (som en ekte amerikansk muskelbil). Krabba har en form som en vanlig strandkrabbe, men den ligger litt gjemt inni steinen så har ikke fått se hele enda.

Er det noen som vet hva slags krabbe dette kan være? Eventuelt om noen vet om noen krabbe leksika?

Var litt usikker men tror jeg posta denne tråden på riktig sted. Arrester meg hvis jeg tar feil!

På generell basis vil jeg si at det bare å få den ut dersom du ikke velger å leve med risikoen.

Har selv hatt krabber som ikke har rørt fisk, men som velter koraller og tipper steiner når de har blitt større. Det er skikkelig irriterende.

PS! Jeg forstår godt at det er stas da jeg selv var ganske entusiastisk når jeg fant min første krabbe. Det har gått over ;-)