Jump to content

Tilsettninger/sporstoffer

jnad
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har et nano kar på 63 liter som kun tilsettes Kalsium Kloride, Magnesium og KH-Ph buffer ved behov.

Mistenker nå at karet er helt strippet for næring og sporstoffer.

For og rette på dette vurderer jeg 2 følgende løsninger:

1. Kutte ut Kalsium Kloride, Magnesium og Kh-ph buffer jeg bruker i dag og gå over til Balling metoden. Tilsette denne manuellt
  2. Fortsette med de tilsettninger jeg bruker i dag + tilsette nødvendige sporstoffer med Tropic Marin PRO-CORAL K+ ELEMENTS og PRO-CORAL A- ELEMENTS. Hvis dette er tilstrekkelig.

Det jeg må passe på og unngå er å tilsette karet amino acid/organisk karbon da jeg kjører karet uten skummer. Vet ikke om tilsettningsstoffene under punkt 1 og 2 inneholder dette?

Noen som har erfaring fra disse produktene og noen formening om hva som vil være best og bruke på et litet kar??

Svar mottas med takk

hilsen

Jnad

Hvorfor skulle karet være strippet for sporstoffer?

Hvis du skifter vann regelmessig med et brukbart kvalitetssalt, og forbruket ikke er unormalt høyt, er det kanskje ikke grunn til bekymring.

Forbruket henger sammen med mengde/vekst på koraller og andre forbrukere.

Hvis du må supplere med noe, vil jeg mene du kan fortsette med de saltene du har brukt hittil , og videre benytte f.eks. nevnte TM kation og anion løsninger.

Ingen av de nevnte produkter inneholder organiske forbindelser.

Aminosyrer er organiske kilder.

Jeg ville ha kjøpt dette :

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=284&products_id=1483

Da har du det du trenger av Mg, Ca, KH og sporstoffer de neste 2 årene (med ditt beskjedene forbruk ?).

Hei!

Ja vurderer Balling, eneste jeg tenker på som kansje vil være ulempen med denne er at jeg tilsetter allt manuellt. Hvis bruken av Balling er som jeg har forstått det så skal det tilsettes tre doser med minimum 30 minutters mellomrom hver dag, om jeg må gjøre dette manuellt så blir det kansje litt tungvint. Dette kan vel ikke tilsettes en eller to ganger i uka?

Jnad

Hvorfor skulle karet være strippet for sporstoffer?

Hvis du skifter vann regelmessig med et brukbart kvalitetssalt, og forbruket ikke er unormalt høyt, er det kanskje ikke grunn til bekymring.

Forbruket henger sammen med mengde/vekst på koraller og andre forbrukere.

Hvis du må supplere med noe, vil jeg mene du kan fortsette med de saltene du har brukt hittil , og videre benytte f.eks. nevnte TM kation og anion løsninger.

Ingen av de nevnte produkter inneholder organiske forbindelser.

Aminosyrer er organiske kilder.

Hei og takk for svar!

Grunnen til at jeg mistenker at det er lite næring og sporstoffer i karet er:

1. Sakte men sikkert har alle kalkalger forvunnet (og jeg hadde masse kalkalger).
  2. Har ganske mange koraller i karet.
  3. Korallene har hatt god vekst, men har stoppet opp litt nå.
  4. Noen sps koraller sliter litt, har inntrukkede polypper.
  5. Sammenlignet med andre så har mine mykkoraller forholsdvis lys farge.
  6. Xenia som vokser dårlig? Pleier vel og eksplodere i vekst disse?

Synes det er merkelig at kalkalgene forsvinner, har fine Mg,Ca og Kh verdier. Men kalkalger trenger vel sikkert næring i tillegg for og vokse bra.

Mistenker derfor at det kansje kan være et næringsproblem, men jeg vet jo egentlig ikke:-) . Men føler jeg må prøve ett eller annet.

Noen andre forslag?

Jnad

Hei!

Vedrørende tilsettningsstoffer så kom jeg på at jeg har dette stående i kjelleren:

1 flaske med Salifert All In One

1 flaske med Salifert Natural Iodine

Har tidligere brukt Salifert All In One, men kuttet ut denne da jeg fant påstander om at en skulle unngå og bruke tilsettninger som inneholdt amino acids / organisk karbon i kar som ikke har skummer. Kunne visstnok føre til f eks Cyano, har litt sånn cyano eller dino så jeg kuttet ut dette produktet.

Mulig amino acids ikke har noen påvirkning på skummer løse kar, eller kansje Salifert All In One inneholder så lite amino acids så det ikke har noen betydning om det tilsettes karet mitt.

Ikke vet jeg, kansje jeg rett og slett skulle begynne og tilsette disse to flaskene igjen i stedet for og kjøpe ennda noe nytt??

Noen so kjenner disse produktene?

Råd mottas med takk selvfølgelig:-)

Jnad

Hei!

Ja vurderer Balling, eneste jeg tenker på som kansje vil være ulempen med denne er at jeg tilsetter allt manuellt. Hvis bruken av Balling er som jeg har forstått det så skal det tilsettes tre doser med minimum 30 minutters mellomrom hver dag, om jeg må gjøre dette manuellt så blir det kansje litt tungvint. Dette kan vel ikke tilsettes en eller to ganger i uka?

Jnad

Uansett hva du tilsetter skal ikke Mg, Ca og KH tilsettes samtidig, same med strontium, sporstoffer og jod.

Hvor lenge du skal vente er avhegig av sirkulasjon, der hvor jeg dosserer manuelt går det ca 1 minutt mellom hver dossering, (den tiden jeg bruker på og rote frem den andre flasken). Jeg har ikke merket noe problemer selv om jeg ikke venter lengre, mulig man vil få problemer med ionisk ubalanse hvis man dosserer større mengder fra de forskjellige dunkene. Det er fult mulig du kan dossere en gang i uken, eller fra kunn en dunk om dagen, men det beste er alltid å dossere så lite som mulig så ofte som mulig for å holde verdiene så stabile som mulig.

Hei!

Vedrørende tilsettningsstoffer så kom jeg på at jeg har dette stående i kjelleren:

Har tidligere brukt Salifert All In One, men kuttet ut denne da jeg fant påstander om at en skulle unngå og bruke tilsettninger som inneholdt amino acids / organisk karbon i kar som ikke har skummer. Kunne visstnok føre til f eks Cyano, har litt sånn cyano eller dino så jeg kuttet ut dette produktet.

Mulig amino acids ikke har noen påvirkning på skummer løse kar, eller kansje Salifert All In One inneholder så lite amino acids så det ikke har noen betydning om det tilsettes karet mitt.

Ikke vet jeg, kansje jeg rett og slett skulle begynne og tilsette disse to flaskene igjen i stedet for og kjøpe ennda noe nytt??

Jnad

Ingen råd?? OL er jo slutt nå.. he he:-)

Vel, vurderer og sette inn en liten luftestein skummer jeg har liggende for så og begynne og dosere Salifert All In One igjen.

Må prøve og begrense innkjøpene til dette lille karet, du verden så mye jeg hadde liggende i kjelleren som jeg hadde glemt at jeg hadde kjøpt:shock:

Jnad

Uansett hva du tilsetter skal ikke Mg, Ca og KH tilsettes samtidig, same med strontium, sporstoffer og jod.

Alt som nevnes her finnes jo i saltet vi bruker. Hvorfor kan saltet blandes ut i vann uten at det skjer noe galt, hvis vi ikke kan etterfylle med de samme stoffene separat på en og samme tid?

Alt som nevnes her finnes jo i saltet vi bruker. Hvorfor kan saltet blandes ut i vann uten at det skjer noe galt, hvis vi ikke kan etterfylle med de samme stoffene separat på en og samme tid?

Du vil vel få utfelling. Er bl.a. derfor man har tre forskjellige dunker til balling. Om man heller vannet opp i saltet, og ikke saltet i vannet så risikerer man vel utfelling der også etter som hva jeg har forstått.

Fikk forøvrig selv utfelling (tåkete vann) når jeg blander ut saltvann 1. gangen i akvariet, under oppstarten. Da lempet jeg 25 kg rett i akvariet, og det ble for mye på en gang....

Ingen råd?? OL er jo slutt nå.. he he:-)

Vel, vurderer og sette inn en liten luftestein skummer jeg har liggende for så og begynne og dosere Salifert All In One igjen.

Må prøve og begrense innkjøpene til dette lille karet, du verden så mye jeg hadde liggende i kjelleren som jeg hadde glemt at jeg hadde kjøpt:shock:

Jnad

Du kan kan begrense innkjøpene ved enkelt og greit bruke sjøvann. Du bor jo ikke så langt sjøen ser jeg :)

Det hadde spart deg for mange hundrelapper i tilsettninger.

Det eneste jeg tilsetter i mitt kar er flytende Coral Calsium. En flaske på 250 ml holder noen måneder hos meg :)

Du kan kan begrense innkjøpene ved enkelt og greit bruke sjøvann. Du bor jo ikke så langt sjøen ser jeg :)

Det hadde spart deg for mange hundrelapper i tilsettninger.

Det eneste jeg tilsetter i mitt kar er flytende Coral Calsium. En flaske på 250 ml holder noen måneder hos meg :)

Hei!

Jo har tenkt på dette med sjøvann, men har ikke mulighet til og ta fra dybden, kun overflatevann. Har vært litt redd for forurensninger.

Må sjøvann som regel saltes opp litt?? Og inneholder vårt sjøvann det sammme som sjøvann fra varmere strøk?

Og forresten om jeg skulle finne på og hente sjøvann, kan dette oppbevares i lukkede kanner eller vil vannet på en måte dø over tid?

Jnad

Hei!

Jo har tenkt på dette med sjøvann, men har ikke mulighet til og ta fra dybden, kun overflatevann. Har vært litt redd for forurensninger.

Må sjøvann som regel saltes opp litt?? Og inneholder vårt sjøvann det sammme som sjøvann fra varmere strøk?

Og forresten om jeg skulle finne på og hente sjøvann, kan dette oppbevares i lukkede kanner eller vil vannet på en måte dø over tid?

Jnad

Jeg henter fra overflaten her jeg bor, og har gjort det i flere år. Mulig vannet er renere der du bor en for eksempel i Oslofjorden.

Sjøvann må som regel justeres opp, og det kan du gjøre ved å etterfylle med sjøvann i steden for ferskvann i en kort periode til du kommer opp i de verdiene du ønsker. Du trenger ikke å bruke penger på salt.

En annen verdi som kan være lavere er kalk. Her pleier jeg å supplere med flytende Coral Calcium fra Salifert engang i uken.

Erfaringsmessig kan sjøvann oppbevares kjølig lenge. Det som eventuelt dør er mikroorganismer som lever svevende i de frie vannmasser. Men det er uvensentlig. En luftpumpe i kannen hjelper å holde vannet ferskt lengre.

Edited by BigBlue

Hei!

Jnad

Du kan bruke all in one, bare ikke overdriv.

Det er ikke sikkert du er tom for sporstoffer (absorbert av kull), men det kan tenkes du har for lite Nitrat (NO3) slik at ikke kalkalger og korallene får dekket nitrogenbehovet sitt ? (du bør ha nitrat på 0.2-0.5 ppm). Enkelte arter av Cyano og Dino kan gå over til en organisk diett hvis det er dårlig tilgang på Nitrat, dette forutsetter at det er tilgang på jern (Fe) i vannmassene (Organisk karbon er en "all in one" pakke med karbon, nitrogen (og hydrogen) og fosfor, samt andre grunn og sporstoffer som tidligere eier av karbonet har konsumert). Cyanobakterier er også en av få organismer som kan dekke nitrogen behovet sitt i form av nitrogengass (N2) direkte fra atmosfæren/vannmassene (Ved organisk nedbryting av NO3 sitter man igjen med N2).

Så kanskje det bøttefilter mediet faktisk fungerer (:oops:) og stripper karret ditt for nitrat ? :D.

Nitrat er like viktig som fosfat, sporstoffer og lys for koraller.

Bytter du 20% vann per mnd, så koster saltet deg 120 kr per år, så ser ikke noen grunn til å bryke forurenset sjøvann fra norskekysten når du har så lite kar, spesielt ikke hvis du kjører uten skummer! På vinteren finnes det store mengder organisk materiale i vannmassene, som stammer fra mikro organismer/alger som dør når vannet blir kaldt. Disse brytes sakte ned (pga kulde og treg metabolisme) til næringssalter som til våren blir absorbert av alger (da først av (giftige) diatomer pga store mengder silikat i vannet).

Du kan bruke all in one, bare ikke overdriv.

Det er ikke sikkert du er tom for sporstoffer (absorbert av kull), men det kan tenkes du har for lite Nitrat (NO3) slik at ikke kalkalger og korallene får dekket nitrogenbehovet sitt ? (du bør ha nitrat på 0.2-0.5 ppm). Enkelte arter av Cyano og Dino kan gå over til en organisk diett hvis det er dårlig tilgang på Nitrat, dette forutsetter at det er tilgang på jern (Fe) i vannmassene (Organisk karbon er en "all in one" pakke med karbon, nitrogen (og hydrogen) og fosfor, samt andre grunn og sporstoffer som tidligere eier av karbonet har konsumert). Cyanobakterier er også en av få organismer som kan dekke nitrogen behovet sitt i form av nitrogengass (N2) direkte fra atmosfæren/vannmassene (Ved organisk nedbryting av NO3 sitter man igjen med N2).

Så kanskje det bøttefilter mediet faktisk fungerer (:oops:) og stripper karret ditt for nitrat ? :D.

Nitrat er like viktig som fosfat, sporstoffer og lys for koraller.

Bytter du 20% vann per mnd, så koster saltet deg 120 kr per år, så ser ikke noen grunn til å bryke forurenset sjøvann fra norskekysten når du har så lite kar, spesielt ikke hvis du kjører uten skummer! På vinteren finnes det store mengder organisk materiale i vannmassene, som stammer fra mikro organismer/alger som dør når vannet blir kaldt. Disse brytes sakte ned (pga kulde og treg metabolisme) til næringssalter som til våren blir absorbert av alger (da først av (giftige) diatomer pga store mengder silikat i vannet).

Hei!

Har ikke målbar nitrat i karet mitt (målt med Salifert test).

Må jo stole på testsettet så da er jeg hvertfall sikker på at det er for lite nitrat i karet.

Men hva gjør jeg for og få opp nitraten?? Har jo ikke lyst til og stoppe bøttefilteret mitt heller, da blir jo filtermediet ødelagt.

Bytte mindre vann?? Må jeg da kansje sette inn en liten skummer?

Rådløs ønsker forslag?

Jnad

Edited by jnad

Hei!

Har ikke målbar nitrat i karet mitt (målt med Salifert test).

Må jo stole på testsettet så da er jeg hvertfall sikker på at det er for lite nitrat i karet.

Men hva gjør jeg for og få opp nitraten?? Har jo ikke lyst til og stoppe bøttefilteret mitt heller, da blir jo filtermediet ødelagt.

Bytte mindre vann?? Må jeg da kansje sette inn en liten skummer?

Rådløs ønsker forslag?

Jnad

Uten nitrat så trives ikke koraller noe serlig.

Men det er ikke sikkert det er filteret ditt som bryter ned nitraten (til nitrogengass), det kan også tenkes du har bakterier som binder det organiske karbonet slik at det ikke brytes ned og NH3/NH4+ frigjøres (sammen med fosfat, CO2 hydrogen osv..).

Du kunne jo kanskje forsøke å dossere litt natriumnitrat (NaNO3), eller ammoniumnitrat (NH4NO3) bare for å se om det har noen effekt, samt følge med på NH4+, NO2, NO3 og se hva som skjer. Alternativt kan du jo fore litt hardere og se hvordan det påvirker NH3/NH4+ og pH men det tar jo noen dager før du ser effekten av dette (avhengig av mengde bakterier som bryter ned organisk karbon til næringssalter og uorganisk karbon).

Jeg har desverre ikke noen fasitsvar til deg, bare tenker høyt, men tror nesten du må probe/feilsøke litt før du finner årsaken til "problemene dine".

Uten nitrat så trives ikke koraller noe serlig.

Men det er ikke sikkert det er filteret ditt som bryter ned nitraten (til nitrogengass), det kan også tenkes du har bakterier som binder det organiske karbonet slik at det ikke brytes ned og NH3/NH4+ frigjøres (sammen med fosfat, CO2 hydrogen osv..).

Du kunne jo kanskje forsøke å dossere litt natriumnitrat (NaNO3), eller ammoniumnitrat (NH4NO3) bare for å se om det har noen effekt, samt følge med på NH4+, NO2, NO3 og se hva som skjer. Alternativt kan du jo fore litt hardere og se hvordan det påvirker NH3/NH4+ og pH men det tar jo noen dager før du ser effekten av dette (avhengig av mengde bakterier som bryter ned organisk karbon til næringssalter og uorganisk karbon).

Jeg har desverre ikke noen fasitsvar til deg, bare tenker høyt, men tror nesten du må probe/feilsøke litt før du finner årsaken til "problemene dine".

Hei!

Nei ikke lett dette her, kommer til og prøve og tilsette nitrat.

Må bare finne ut av hvor mye og hvor jeg får kjøpt dette (regner med apoteket har).

PS! Vedrørende og begynne og bruke Salifert All In One igjen, synes du jeg bør sette inn en liten skummer (har en liggende)da All In One inneholder organsik karbon? Eller er denne påstanden om at tilsettninger inneholdene organsik karbon er negativt for skummer frie kar ikke riktig?

Jnad

Hei!

Nei ikke lett dette her, kommer til og prøve og tilsette nitrat.

Må bare finne ut av hvor mye og hvor jeg får kjøpt dette (regner med apoteket har).

PS! Vedrørende og begynne og bruke Salifert All In One igjen, synes du jeg bør sette inn en liten skummer (har en liggende)da All In One inneholder organsik karbon? Eller er denne påstanden om at tilsettninger inneholdene organsik karbon er negativt for skummer frie kar ikke riktig?

Jnad

Hadde det vært mitt karr, ville jeg startet med å koble ut filteret og se hvilken effekt det har (eventuelt redusert filtermediet). Det er ikke mye nitrat du trenger å tilsette, du kan finne formler for å regne ut det på nettet, ellers kan du bare tilsette 1/4 ts i en 10L bøtte vann og måle NO3 før du tilsetter mer.

Jeg tror "all in one" inneholder organiske syrer, det skal stå bak på flasken. På korallen.no står det følgende om produktet :

"Salifert`s All in One er et godt alternativ til de som har et akvarium som ikke er veldig belastet med koraller, muslinger etc. All in one tilfører akvariet, Calsium, strontium, sporstoffer, samt ph/KH buffer men inneholder ikke Aminosyrer og Jod".

Alt vi dytter av for i karret vårt er organisk karbon, så begrense dette helt, er jo helt umulig. Mye av karbonet blir til "kroppsmasse" for bakterier, fisk, skalldyr, alger, plankton, koraller osv.. men et overskudd kan gi oppblomstring av uønskede bakterier og alger. Om du skal bruke skummer eller ikke er opp til deg, men det gjør jo ting mye enklere, da man kvitter seg med mye av næringsoverskuddet (i form av organisk materiale, da gjerne oppløst organisk karbon (DOC) - fiskebæsj, korallslim, døde bakterier/alger, matrester, plankton osv..)

Hadde det vært mitt karr, ville jeg startet med å koble ut filteret og se hvilken effekt det har (eventuelt redusert filtermediet). Det er ikke mye nitrat du trenger å tilsette, du kan finne formler for å regne ut det på nettet, ellers kan du bare tilsette 1/4 ts i en 10L bøtte vann og måle NO3 før du tilsetter mer.

Jeg tror "all in one" inneholder organiske syrer, det skal stå bak på flasken. På korallen.no står det følgende om produktet :

"Salifert`s All in One er et godt alternativ til de som har et akvarium som ikke er veldig belastet med koraller, muslinger etc. All in one tilfører akvariet, Calsium, strontium, sporstoffer, samt ph/KH buffer men inneholder ikke Aminosyrer og Jod".

Alt vi dytter av for i karret vårt er organisk karbon, så begrense dette helt, er jo helt umulig. Mye av karbonet blir til "kroppsmasse" for bakterier, fisk, skalldyr, alger, plankton, koraller osv.. men et overskudd kan gi oppblomstring av uønskede bakterier og alger. Om du skal bruke skummer eller ikke er opp til deg, men det gjør jo ting mye enklere, da man kvitter seg med mye av næringsoverskuddet (i form av organisk materiale, da gjerne oppløst organisk karbon (DOC) - fiskebæsj, korallslim, døde bakterier/alger, matrester, plankton osv..)

Hei!

Takk for alle tipsene.

Kommer til og prøve å tilsette nitrat, og sannsynlig sette inn en liten luftestein skummer jeg har liggende. Samt at jeg prøver en periode med All In One og Idoine igjen, så får jeg se om det blir noen bedring.

Har ikke så lyst til og gjøre noe med filteret foreløbig:-). Mulig filteret er årsaken til mine problemer nå med for lav nitrat:-), så det kansje er negativt med bøttefilter i saltvannskar likevel da. Men har vel i alle fall fått bekreftet at mitt bøttefilter ikke er noen nitratbombe:D.

Ser at det står at produktet ikke inneholder Aminosyrer på Korallen sine hjemmesider, men tror nok desverre denne teksten er oversatt feil fra leverandørens produkt beskrivelse.

Her er produktbeskrivelsen klippet ut fra Salifert sin hjemmeside der Aminosyrer blir nevnt flere ganger (tok meg flid og merket med rødt):-):

All-in-One

About All in One

All in One can make the use of the so-called A and B calcium and alkalinity supplements unnecessary.

It contains almost everything required for growth by corals and the beautiful encrusting pink and red coralline algae. All in One will increase the alkalinity (carbonate hardness), calcium, strontium, trace elements (except iodine) and amino acids concentrations.

We explain the necessity of these below.

Calcium, strontium, carbonate (alkalinity) and amino acids are the major constituents of calcareous algae, skeletal material of hard corals and the skeletal needles of soft/leather corals.

Growth and multiplication of these organisms means depletion of those substances.

The trace elements included in All in One allow organisms to carry out many biological processes.

Manganese for instance is essential for the many biochemical reactions, which make photosynthesis possible.

Iron is essential to many organisms for absorbing nutrients.

Cobalt is essential for the formation of several coral pigments.

Zinc is, like manganese essential for photosynthesis and is also used in the formation of calcium carbonate by corals.

These are just a few of the trace elements present in All in One and we could give many more examples.

This Supplement is highly concentrated and contains for example approx. 55,000 ppm calcium, corresponding amounts of biologically-activated bicarbonate and approx. 1000 ppm strontium.

The calcium is acetate based and is converted within minutes to calcium bicarbonate. This unlike gluconate-based products.

All ingredients are of a pharmaceutical quality or even better. This ensures that no unwanted elements are added to your valuable aquarium.

Some other requirements

Occasionally an additional boost of alkalinity with our KH+pH buffer is recommended to compensate for alkalinity lost by, e.g., decaying food. Also, iodine should be supplemented for excellent results.

Directions:

Shake before use.

Regular maintenance:

Dose 5 ml per 100 liters (25 gallons) once a week. If fast growth of corals and coralline algae depletes calcium and alkalinity very fast then you can dose 5 ml per 100 liters (25 gallons) per 2 days.

Keep out of reach of children. In case of contact with eyes rinse with plenty of water. Only for aquarium-hobby use. Not for human consumption (directly or indirectly)!

Active ingredients: calcium acetate, strontium, trace elements, amino acidsimg_soon_avail.jpg.

Edited by jnad

Hadde tenkt å fåreslå at han kunne høre med noen saltiser i nærområdet om han kunne få noe nitrat rikt vann.

Hjelp, er på jakt etter dårlig nitrat forgiftet vann:-). he he

Takk for tilbudet Guttungen, tar kontakt med deg om jeg skulle trenge noe:-)

Jnad