Jump to content

Havsalt

h_g
 Share

Recommended Posts

Var litt i beit for salt ved siste vann bytte å stressa opp til dyrebutikken,der det sef var tomt... da hun spurte hva med havsalt på prix.

Hvorfor ikke bruke dette??

Vet at de mest sansynlige har lave nivåer av cl og mg, men ellers er det noen gode grunner

Jeg har hørt to gode grunner for å ikke benytte seg av "vanlig" salt i karene våre.

1. Det lønner seg for produsentene å ta ut alle "godsakene" og selge dem separat - dvs saltet er nesten bare NaCl + diverse "dritt" som de ikke får solgt.

2. Havvann som dampes inn vil muligens inneholde alle/mye av de stoffene vi gjerne vil ha i karene våre, men du får også med alt annet som var i saltvannet når det ble pumpet opp av havet - plankton som nå selvsagt er dødt og gjerne vil råtne.

Føler at det å bruke salt fra Rema blir litt som å tenke - "Oi. de er tomme for bensin på bensinstasjonen...... Ja, ja. Jeg fyller litt diesel istedet - Det er jo drivstoff det også." ;-)

Jeg har hørt to gode grunner for å ikke benytte seg av "vanlig" salt i karene våre.

1. Det lønner seg for produsentene å ta ut alle "godsakene" og selge dem separat - dvs saltet er nesten bare NaCl + diverse "dritt" som de ikke får solgt.

Dette skjønte jeg ikke. Mener du at det syntetiske saltet vi kjøper nesten bare er NaCl men at havsalt inneholder masse annen skjit? I så fall, hva er det havsalt inneholder som ikke er bra?

2. Havvann som dampes inn vil muligens inneholde alle/mye av de stoffene vi gjerne vil ha i karene våre, men du får også med alt annet som var i saltvannet når det ble pumpet opp av havet - plankton som nå selvsagt er dødt og gjerne vil råtne.

Uraffinert sjøsalt vil jo inneholde magnesium og kalsium som vi tross alt ønsker i akvariene våre. Dersom det er ok å bruke sjøvann i karene våre framfor RO vann med syntetisk salt, må det vel være ok å bruke uraffinert sjøsalt? Ev bruke raffinert sjøsalt og så supplere med magnesium og kalsium.

Mine to øre.

Det beste argumentet mot å ikkje bruke "havsalt" e` det blir dosert små doser med cyanid om antiklumpemiddel. Dette kan man ofte se som et blått skjær. Der de driver og pakker dette saltet ser man ofte blå flekker der cyaniden ikkje e` blandet skikkelig ut enda. Om denne konsentrasjonen e` for høy til å tolereres vet eg ikkje, men ser ingen grunn til å teste det. Vil heller hente vann i sjøen. Vannbytter e` kun bra om du bytter med vann av bedre kvalitet.

Jeg har brukt havsalt fra Rema på et par testkar de siste 6 mnd, er ikke noe jeg vil anbefale (eller bruker på noen av "hoved karrene mine"), men det har iallefall fungert greit hos meg. Kjøper du havsalt fra en helsekost butikk så får du salt som ikke er tilsatt cyanid, men det er kanskje like "dyrt" som i en zoo forettning ?

Bestiller du salt fra Webzoo eller Korallen, får du det ganske fort (jeg har fått det innen 24 timer fra begge disse sjappene - men jeg har kanskje bare hatt flaks ?).

Det beste argumentet mot å ikkje bruke "havsalt" e` det blir dosert små doser med cyanid om antiklumpemiddel. Dette kan man ofte se som et blått skjær. Der de driver og pakker dette saltet ser man ofte blå flekker der cyaniden ikkje e` blandet skikkelig ut enda. Om denne konsentrasjonen e` for høy til å tolereres vet eg ikkje, men ser ingen grunn til å teste det. Vil heller hente vann i sjøen. Vannbytter e` kun bra om du bytter med vann av bedre kvalitet.

Blåfargen skyldes faktisk at Cyaniden er bundet til Jern og Natrium i forbindelsen Natrium Ferrocyanid (Na4Fe(CN)6). I de små dosene som tilsettes saltet som antiklumpingmiddel er det ikke giftig, og det skilles ut gjennom urinen.

Nå er jo vi mennesker velsignet ved at vi slipper å svømme rundt i vår egen urin og avføring slik fiskene våre gjør :roll: så det er det greit å la være å tilføre akvariet dette, selv om vi til slutt tynner det ut med vannbytter, kullfiltrering og skumming.

Et annet antiklumpe middel som brukes i salt er Silisiumdioksyd (SiO2) som vel kiselalger og andre plagsomme skapninger liker.

Se etter E535 og E551 under inholdsdeklarasjonen.