Jump to content

ZEOvit-metoden

Lenen
 Share

Recommended Posts

Prøver å sette meg inn i zeovit metoden, da min bedre halvdel mente at dette var noe for oss...

Har lest litt på zeovit.com, og har nå noen spørsmål - tenkte at jeg like godt kunne stille de her, for det er jo endel som kjører zeovit på karene sine her også.

• Hva må jeg kjøpe av utstyr?
  • Kan jeg fortsatt kjøre balling+?
  • Ved å bruke ZEOvit, ZEObac, ZEOfood og ZEOstart har jeg da det jeg trenger?
  • Og hvor mye må jeg teste vannet underveis?
  • Holder det med de vanlige testsettene fra salifert eller må jeg innvestere i noe mer nøyaktig?
  • Stemmer det at en etterhvert kun behøver å tilsette ett par ganger i uken, eller har jeg misforstått?
  • Er vannbytter like nødvendig når en kjører ZEOvit metoden?
  • Finnes det et alternativ til ZEO? Tenker da på pris, dette er jo ikke akuratt gratis for å si det sånn

Ble mange spørsmål dette her, setter pris på alle tilbakemeldinger:-)

Prøver å sette meg inn i zeovit metoden, da min bedre halvdel mente at dette var noe for oss...

Har lest litt på zeovit.com, og har nå noen spørsmål - tenkte at jeg like godt kunne stille de her, for det er jo endel som kjører zeovit på karene sine her også.

• Hva må jeg kjøpe av utstyr?
  • Kan jeg fortsatt kjøre balling+?
  • Ved å bruke ZEOvit, ZEObac, ZEOfood og ZEOstart har jeg da det jeg trenger?
  • Og hvor mye må jeg teste vannet underveis?
  • Holder det med de vanlige testsettene fra salifert eller må jeg innvestere i noe mer nøyaktig?
  • Stemmer det at en etterhvert kun behøver å tilsette ett par ganger i uken, eller har jeg misforstått?
  • Er vannbytter like nødvendig når en kjører ZEOvit metoden?
  • Finnes det et alternativ til ZEO? Tenker da på pris, dette er jo ikke akuratt gratis for å si det sånn

Ble mange spørsmål dette her, setter pris på alle tilbakemeldinger:-)

Hei.

Prøver å svare på dine spørsmål.

1- Du trenger kun zeo-reaktor.

2-Ja

3-Du trenger i tillegg aktiv kull.

4-Det er greit å måle nitrat og fosfat en gang i uken i begynelsen, for å se at metoden virker.

5-Det holder med testene fra salifert(utenom fosfat test). i tilleg trenger du kalium test.

6- Etter 10 dager tilsetter du kun 2 til tre ganger i uken av zeobak og zeofood.Zeo star2 må du tilsette daglig. Etter at kare ditt er godt innkjørt med metoden, hvis du ikke tilsetter zeostar2 daglig vil den ikke påvirker vannverdiene.

7- ja. ca 5 prosent av totale vannvolume i uken.

8-ja. Brightwell. Det skal være billigere.

Mvh

Farshad

Ultralith

ZEOVIT er også en organisk karbon løsning. Det er jo mange alternativer du kan testet først, feks Vodka/VSV.

ZEOVIT er løsningen til Korallen-Zucht, Fauna Marin sin heter Ultralith

Fauna marin sin løsning : http://shop.faunamarin.de/media/content/ULTRALITHMANUAL08_eng_red.pdf

Anbefaler også denne : Den organiska kolkällan av Jonas Roman (Han er også medlem her på SF)

• Hva må jeg kjøpe av utstyr? ZEOLITH Reaktor
  • Kan jeg fortsatt kjøre balling+? JA
  • Ved å bruke ZEOvit, ZEObac, ZEOfood og ZEOstart har jeg da det jeg trenger? Grunnleggende JA

• Og hvor mye må jeg teste vannet underveis? Litt NO3/PO4
  • Holder det med de vanlige testsettene fra salifert eller må jeg innvestere i noe mer nøyaktig? Salifert OK
  • Stemmer det at en etterhvert kun behøver å tilsette ett par ganger i uken, eller har jeg misforstått? Det er forskjellig intervaller på produktene
  • Er vannbytter like nødvendig når en kjører ZEOvit metoden? JA
  • Finnes det et alternativ til ZEO? Tenker da på pris, dette er jo ikke akuratt gratis for å si det sånn Ultralith/Vodka/Eddik/Sukker/VSV/BIO-Pellets/Polyp-LAB/ELOS osv....

Takk for svar!

Å teste litt nitrat og fosfat underveis skal jeg alltids klare. Har fosfattesten fra DD, den burde vel være god nok? Å bytte 5% vann i uken bør også gå greit.

Har prøvd å søke litt rundt etter en zeo-reaktor. Kan ikke si at jeg finner noen... Er det noen som har en link?

Er det noen som vet om Brightwell sine produkter er like gode som korallen-zucht? Det lille jeg har lest om korallen-zucht så har jeg fått et meget godt inntrykk, ikke virker det så vanskelige som først antatt heller:-)

Takk for svar!

Å teste litt nitrat og fosfat underveis skal jeg alltids klare. Har fosfattesten fra DD, den burde vel være god nok? Å bytte 5% vann i uken bør også gå greit.

Har prøvd å søke litt rundt etter en zeo-reaktor. Kan ikke si at jeg finner noen... Er det noen som har en link?

Er det noen som vet om Brightwell sine produkter er like gode som korallen-zucht? Det lille jeg har lest om korallen-zucht så har jeg fått et meget godt inntrykk, ikke virker det så vanskelige som først antatt heller:-)

Jan Holt har vel reaktorer.

Tror Vegar Haugen på forumet driver å tester ut Brightwell produktene, kan jo prøve å sende en pm. om han ikke kommer med noen syns punkter her.

Eddy

Jeg har brukt Zeovit i over 5 måneder. Hvis du ikke tar vannbytter og ikke har EN Jæ**a Bra skummer ville jeg ikke anbefalt at du starter en gang. Nitrit og Fosfat blir bare verre hvis du ikke har disse to tingene i orden.

Jeg starter på nytt i neste måned etter håralge vekst.

Bare noe å tenke på ;)....