Jump to content

lys og skummer test

jnad
 Share

Recommended Posts

Hei!

Fant et par nye artikkler/tester som mulig kan interessere noen her på forumet:

Her testes hva en skummer virkelig drar ut av karet:

http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature

Her testes HQI vs VHO vs Led:

http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature2

Litt for avansert for meg, men mulig dere skjønner noe:-)

Jnad

Giddet ikke å lese hele skumme-rapporten, men er redd at om jeg gjorde det hadde jeg fortsatt ikke vært så mye klokere. Det jeg lurer på i denne sammenheng er. Vil skummern ta bort noe av pulverettilsetningene mine? Pr. dags dato har jeg valget mellom å tilsette disse (tm bio-calcium, triple-buffer og bio-magnesium) enten i skummerkammeret eller direkte i karet. Jeg har her gådd for skummerkammeret. Her passerer det videre gjennom et utvendig bøttefilter(kun grov bio-filtrering) så gjennom en kjøler før det returnerer opp i karet. Flere kammer har jeg ikke til rådighet. Driver jeg og "fyrer for kråka"?

Giddet ikke å lese hele skumme-rapporten, men er redd at om jeg gjorde det hadde jeg fortsatt ikke vært så mye klokere. Det jeg lurer på i denne sammenheng er. Vil skummern ta bort noe av pulverettilsetningene mine? Pr. dags dato har jeg valget mellom å tilsette disse (tm bio-calcium, triple-buffer og bio-magnesium) enten i skummerkammeret eller direkte i karet. Jeg har her gådd for skummerkammeret. Her passerer det videre gjennom et utvendig bøttefilter(kun grov bio-filtrering) så gjennom en kjøler før det returnerer opp i karet. Flere kammer har jeg ikke til rådighet. Driver jeg og "fyrer for kråka"?

Hei!

Utrolig tungleste slike rapporter:-)

Men ut fra det jeg kunne se så fjernes det noen form for Ca og Mg v h a skummeren, og ut fra konklusjonen så tror jeg det var overraskende lite organisk carbon som skummeren drar ut av vannet.

Jnad

Ja mange uvanlige ord med små skrift også er det ikke på norsk engang. Blir veldig lettvint å spørre andre om hva som egentlig stod i steden;-). Ja jeg hadde jo frykta at noe gikk bort i skummern, men lurer fortsatt på hvor mye det er snakk om her. 10% kan jeg leve med, men hvis vi begynner å snakke 60-70% så må jeg begynne å tenke meg om for å finne på en annen måte å tilføre greiene på...

the bulk of the organics removed by skimming are not DOC (dissolved organic carbon). The inorganic compounds CaCO3 and SiO2 constitute the majority of the skimmate solid mass

Jeg syns disse linjene virket mest opplysende/skremmende, (stryk det som ikke passer) for hvordan vi tilsetter i karene. Ut i fra det ovenfor så skulle det tilsi at man kan redusere eller fjerne behovet for skummer om man kan fjerne silisiumoksid på et annet vis.

Så vidt jeg har fått med meg så er Silisiumoksid (SiO2) algemat i korte trekk, Og vi bruker da skummeren for å redusere algemat. Hvordan vil det da fungere hvis man har makroalger som vokser raskt på SiO2? Kan man da med omtrendt ren samvittighet fjerne skummeren? Dette forutsier at den lufteeffekten som man får fra skummeren fortsatt kan opprettholdes.

Dette var noen enkle tanker fra meg, da jeg ikke har noe kar oppe å går fortiden så blir det med lesing. Er ingen kjemiker heller så skal ikke påstå at ting er korrekt.

the bulk of the organics removed by skimming are not DOC (dissolved organic carbon). The inorganic compounds CaCO3 and SiO2 constitute the majority of the skimmate solid mass

Jeg syns disse linjene virket mest opplysende/skremmende, (stryk det som ikke passer) for hvordan vi tilsetter i karene. Ut i fra det ovenfor så skulle det tilsi at man kan redusere eller fjerne behovet for skummer om man kan fjerne silisiumoksid på et annet vis.

Så vidt jeg har fått med meg så er Silisiumoksid (SiO2) algemat i korte trekk, Og vi bruker da skummeren for å redusere algemat. Hvordan vil det da fungere hvis man har makroalger som vokser raskt på SiO2? Kan man da med omtrendt ren samvittighet fjerne skummeren? Dette forutsier at den lufteeffekten som man får fra skummeren fortsatt kan opprettholdes.

Dette var noen enkle tanker fra meg, da jeg ikke har noe kar oppe å går fortiden så blir det med lesing. Er ingen kjemiker heller så skal ikke påstå at ting er korrekt.

Hei!

Har linket til denne akvaristen mang en gang før, men gjør det en gang til da jeg synes alle bør få muligheten til og se karene hans og hvordan han drifter dem uten skummer. Han har lang fartstid som saltvannsakvarist og har kjørt de fleste av svært avanserte tekniske systemer. Nå kjører han karene sine helt uten skummer og med svært enkel teknikk ellers, allt fra små kar til sin 845 liter. Ta deg tid til og lese allt han skriver om skummer løse kar, virker som han har løst gåten for hvordan drifte kar uten skummer. Ut fra det jeg fårstår så er det ikke bare og ta bort skummeren og fortsette som før med resten av driften, men man må tenke skjenerellt litt annerledes saltvannskjemi når systemet ikke har skummer. Anbefaler deg og lese allt og se på bilder:

http://www.sreef.fi/sReef/Blog/Blog.html

hilsen

Jnad

38 % av innholdet i fra skummerkoppen var organisk materiale, men stusser litt på de 21 % med Silisiumdioksid, hvor kommer de fra ? De 1.5 % med fosfor som ikke kunne stamme fra organisk materiale, kan være feks fosfat som har festet seg til jern, eller kalsium (ved høy pH - der hvor vannet fra kalkmikseren renner ut, partiklene går i skummeren før de løser seg opp pga "lav" ph)

Mye av det Kalsium/Magnesiumkarbonatet som ble målt i skummerkoppen kan stamme fra skalldyr (feks reker/eremittere som bytter skall), det kan også være fra sediment eller stein som går i opplsøning. Mye av kalsiumkarbonatet kan også være marmor, kanskje han er litt hard på kalkvannet sitt ?