Jump to content

Nøtterøy revet

Virik`n
 Share

Recommended Posts

Hei folkens!

Har endelig fått rota meg til å bli medlem. Har flere år drevet med akvarium, og da ferskvann med blant annet diskus , malawisiklider og alt godt blanda akvarium..

Er familie far på 34 år og bor på Nøtterøy utenfor Tønsberg. Begynte for alvor å lese om saltvannsakvarium for ca 4 år siden, ble litt fram og tilbake for og finne ut hvilken størrelse som passet best i forhold til økonomi, plass og tidsbruk.

Det som jeg la mest vekt på var og få ting mest selvgående og holde kostnadene nede til et akseptabelt nivå. Det er en spesiell hobby med mange utfordringer og med mange fallgruver, så og bruke god tid til planlegging er viktig.

Av erfaring fra tidligere så går interessen for hobbyer litt opp og ned, da er synes jeg det er lurt og ha det mest mulig selvgående for og ikke og gå tidlig lei. Men at d samtidig er stort nok til og utvide med koraller, avleggere el fisk når interessen er på topp.

Da ble d et helglassakvarium med mål 120*60*60 og sump på ca 100L. Har dessverre ingen kjellerstue el lignende men d ble et eget rom som en kan få litt fred fra unger og kjas og mas..;-)

Siden jeg er møbelsnekker så var bygginga av akvariebordet en fornøyelse. Tenkte ikke på noe fancy greier men et pent møbel skulle jeg prøve og få d til og bli.

Brukte 2” 4” til ramme og mdf til og kle inn skapet. Hadde en del epoxy stående som jeg behandlet topplatene med, og innvendig på bunnen av skapet med. La her glassfiber i hele bunnen og opp til kanten med epoxy. Her har jeg ”plass” til 10-15 liter vann om jeg skulle være uheldig. Har jo sett mange her som har gjort d og det har sannelig redda meg et par ganger også!

Lagde skikkelige fyllingsdører og kledde inn skapet med lydisolasjon og spraylakkerte skapet i sort halvblank maling. Monterte trinnløs pc vifte på innsiden av skapet for og bli kvitt fukt.

På selve akvariet limet jeg på mdf lister rundt på toppen ev akvariet som også ble behandlet med epoxy og lakket. Og en løs ramme av profillister som passer oppå. Pen avslutning og skjermer litt for lyset.

Bilder kommer!;-)

Akvariet: 120*60*60

Sump: 60*40*40 med DSB, eget rom for bio baller,” tørt og vått ” eget nedløpsrom og boblefelle før retur.

Lys: 2*250 hqi 6*24w t5. Først kjøpte jeg Giesemann Infinity 1*250 w4*24w

Men synes dette ble feil da alle korallene strakk seg til midten, til lyset. Har en nå en lampe fra Reef Suplies 250*2*24 i tillegg, da Giesemann lampene er dyre..ble litt bedre lys i karet nå.8-)

Sirkulasjon:

Tunze Nanostream 3* 6045 -4500Lt

Tunze Nanostream 1* 6055 1*5000-2000Lt med singelkontroll.ca 3 sek på full og minimum styrke

Retur Eheim 1260

Utstyr ellers:

Deltec Apf 600 med sokk på utløp

Deltec uv 20w, 24/7

Tunze nivåføler

Fosfat fr 509 24/7

Kull 24/7

Grotech 111, med balling

Osmose d-d

Jeger varmekolbe

+div av pumper, timere, vifter osv

Ca 40 kg stein + en keramikksøyle og mye sand!

Magnesium:1400-1500

Kh: 10

Calsium: 430

PH: 8,2 dagtid

Salinitet: 0,026 ved 26grader

Bytter ca 20 % vann i mnd.

For og erstatte fordampet vann har jeg en 25L kanne montert i taket i akvariet skapet.

Har et vaskerom i andre enden av huset, som jeg har osmoseanlegget montert høyt på veggen. Har der også montert en 25L kanne høyt på veggen som da blir fylt med osmosevann. Overskuddet går rett i kummen. Har så lagt slange fra kanna og opp til loftet, så bort til akvarierommet, ned inni veggen og så inn i skapet med stoppekran inn til kanna der. I kanna på vaskerommet har jeg en pumpe montert til vannslangen. Åpner krana i skapet og får pumpa i gang på vaskerommet så vips blir d vann i kanne under akvariet. D som er så fint med dette er at d nesten alltid er vann stående igjen i slangen og så da er d bare og åpne krana i skapet siden kanna på vaskerommet er høyere oppe. Tusen takk for heverten.. Siden akvariet står på parkett i et rom uten sluk så ville jeg ikke ha helautomatisk vannpåfylling. 25 Liters kanna holder i ca 5 dager og tar bare et par minutter og fylle opp. Sikkert hundre andre som har gjort dette, men synes d er verdt og nevne det igjen hvis andre kan ha nytte av det.

Ved vann bytte bruker jeg som regel vann fra verdens ende, sparer mye penger på d. Bruker bare under en 1 kg salt på et vannbytte, men forholdene må være bra. Helst vind og strøm fra sør i et par dager.

Har en ganske stor gorgone som jeg har tatt flere avleggere fra, siden den vokser så fort her hos meg, vet ikke hvilken type den er, eller om d har en forbindelse til havvann at den vokser så fort. Har hat den i over 1 år nå og den trives veldig bra tydeligvis. Sikkert noen her som har mer erfaring og viten om dette. Den kan ses på filmen.

Oppstart var november 08.

I alle fall, her er en film av karet.

Siden d nå er veldig liten svømmeplass selger jeg fine avleggere rimelig! Store og små! Ta gjerne videre kontakt på PM eller tlf.

Mvh

Espen Virik

[email protected]

Tlf: 900 96 109

Virkelig flott kar. Ser at du har en kiruger i et forholdsvis lite kar, går det greit? Jeg har 4 stk i mitt kar og det er ikke noe særlig krangling.

Ca hvilken størrelse er det på de gule? Var litt vanskelig å få inntrykk på filmen (som var veldig bra).

Hei, takk for d!

Oddski: Jeg har alt for mange nå, passer 3 gule kigurger for en kompis som fikk lekasje i bunnglasset, dem skal hjem når han har fått alt på plass igjen.

Følger godt med og d går kjempefint.

Virkelig fin aqua-scape synes jeg :D. God vekst som ikke er for "frisert". Ser veldig naturlig ut.

Hvilke lyskilder bruker du?

Takk for god tilbakemelding! ;-)

2*250 hqi 6*t5 24w. 16000 k og 14000 k 4 blå og to hvite t5.

Ene lampa er en billig lampe og den gir mye mindre lys, selv om jeg har byttet reflektor. Men d var vel ingen overaskelse..

Hordan legger jeg ut en ny tråd, men at den fortsetter videre på min forrige tråd?

Ikke godt å forstå hva du mener med dette??

Det er jo bare å ta reply, så fortsetter du med samme tråd. Du kan ikke lage en ny tråd, for så å koble disse.

Men om du vil jeg skal slå sammen de to trådene, så send en PM.

Beklager, det blir litt prøving og feiling her....

Her er d fullt :-).. men rengjøring av skummer og div går bra da skapet er

såpass høyt. Høyde : 90cm , ps: klikk på bildene.

Her er også noen bilder:

http://gallery.me.com/haakon.amundsen#100366

Lagde en lysskjermer av en reflektor fra en lysrørtaklampe til Giesemannlampa, da d ble for mye lys ut i rommet.

Kappet den opp så den passet og poppet den i hjørnene, lakket sort.

Ellers er den sorte toppramma på karet til og ta av når jeg står og roter i "balja",

for og ta livet av ei glassrose el to..:evil::-)

Har også montert en pc vifte under lyset som går på når lampa slås på, for og få ned tempen i vannet.

Vedlagte miniatyrbilderattachment.php?attachmentid=3987&stc=1&thumb=1&d=1266700565 attachment.php?attachmentid=3988&stc=1&thumb=1&d=1266700848

progress.gif

Takk for god tilbakemelding! ;-)

2*250 hqi 6*t5 24w. 16000 k og 14000 k 4 blå og to hvite t5.

Ene lampa er en billig lampe og den gir mye mindre lys, selv om jeg har byttet reflektor. Men d var vel ingen overaskelse..

Maser litt mer om disse MH pærene jeg :roll:

16000K pæren, er det AquaMedic? Er det den som er dårlig, eller 14000K pæren? Hvilket merke?

Maser litt mer om disse MH pærene jeg :roll:

16000K pæren, er det AquaMedic? Er det den som er dårlig, eller 14000K pæren? Hvilket merke?

Tror d er en Luxon (16000k) pære, pæra er sikkert ikke dårlig. Men jeg tror pæra blir fortere dårlig i ei billig lampe, Giesemann lampa er d en Reeflux pære 14000k, blitt stor forskjell på lysetstyrken på et år. Giesemann eller Reeflux,n holder bedre.

Lånte en AquaMedic lampe med en AquaMedic pære i 16000k, beste lyset jeg har sett! Blir neste gang d ;-)..

Hei Espen

Morro å kunne se på karet ditt hver dag, ikke bare en tur innom i ny og ne... Men , ingen ting slår å se det live selfølgelig.

Takker for at du "lurte" meg inn i saltvannets verden. og for flotte avleggere. Så nå det bare å vente på litersyken.... ;-)

Hilsen Kjetil

Fortsatt lykkelig som liten.