Jump to content

Strøm (DC) i karet

Münsterjeger
 Share

Recommended Posts

aha! da vil jeg gjette at det er jordfeil i lampen din, som videre sprer seg gjennom jordingen i "padda(boks med mange uttak i)" og ut til et av aparatene som er i kontakt med vannet. når ikke støpselet i veggen er jorda, bli bare jordingen en lukket krets med ledere som kobler alle aparatene sammen, altså ikke veldig heldig.

det trenger ikke være jordet pumpe for å få jordfeil. Har kastet 2stk ujordede pumper siste året pga jordfeil. Vil forresten på det sterkeste fraråde feilsøking ved bruk av armer, tunger osv ;-) du kan faktisk i verstefall dø av det !

Jordfeilbryter burde være obligatorisk på saltvannskar. Har selv utløst jordfeilbryteren et par ganger, skal ikke mye til for å få seg en skikkelig karamell! Probemet med saltvann er at det leder strøm sinnsykt godt, derfor er det best å være føre var enn etter snar :lol:

Jordfeil ??

Det enkleste, beste og sikreste er å skaffe seg et voltmeter - kople ene polen til et jordpotensiale (ta en jordet skjøtekabel fra et jordet uttak og kople seg til jordingspunktet/fjæra på skjøteledningen).

Så blir du nødt til å ta ut en for en enhet !

Når da spenningen - som du nødvendigvis måler (for at du skal føle strøm) - forsvinner -

ja da har du funnet feilkilden.

En lekkasje av strøm kan skje fra hvilket som helst av enhetene i karet.

Spenningen vil på en måte være isolert så lenge det er bare i karet - men når du tar opp i det så vil du ha et vist jordpotensiale og strømmen går gjennom deg og til jord.

På grunn at du ikke har fullt jordpotensiale vil du ikke få samme smell som om du hadde stått på et fuktig sement eller jordgulv.

Sannsynligvis har en fase rett i karet ! Så ikke test med tunga - ei heller armen.

Du må kople til jord på voltmetret før du stikker målepinnen opp i vannet !

Og sørg for å holde på et isolert sted - for ellers har du direkte jordpotensiale og får deg en smell !

det trenger ikke være jordet pumpe for å få jordfeil. Har kastet 2stk ujordede pumper siste året pga jordfeil. Vil forresten på det sterkeste fraråde feilsøking ved bruk av armer, tunger osv ;-) du kan faktisk i verstefall dø av det !

Jordfeilbryter burde være obligatorisk på saltvannskar. Har selv utløst jordfeilbryteren et par ganger, skal ikke mye til for å få seg en skikkelig karamell! Probemet med saltvann er at det leder strøm sinnsykt godt, derfor er det best å være føre var enn etter snar :lol:

du som er elektriker... er du muligheter for overledning i akvariesystemet ? fikk en litt vell stor strømregning her om dan ( har bare avlesning en gang i året / hadde )

Emiiil

Ene pluggen til jord i strømnettet mitt, og andre enden i vannet på karet?

Slik å forstå?

Ja- ene til jord andre ledning i vannet.

Og en ting til.

Siden jeg føler dette når jeg har handa i vannet. Er da feilen I KARET? Altså pumper, evt varmekolbe?

Ja sannsynligvis -

at det skulle komme via jord er litt lite trolig - Gjenstandene i karet har (normalt) ikke forbindelse til vannet med jordledningen ---- da ville det vært metall i vannet og meget ugunstig.

Helt ufarlig !

hvor farlig er dette for fisk og koraller? Merker noen ganger lignende selv, men kunn om jeg står på gulvet(ikke på stol) og kunn hvis jeg har sår eller rift. har ikke prøvd med en finger bak og høyre hæl i taket, eller var det venstre??????

De har kun et potensiale - ingen motpol - (altså hverken jordpotensiale eller annen fase).

Så de lever videre uten å merke noe som helst.

Tenk på fuglene som elsker elektriske lednings-luftspenn - til og med høyspentkabler !

Edited by Emiiil
Trykkleif-djevelen

Ilikhet med deg er stikkontakten i veggen hos meg ujordet Så da hjelper det vel lite at kontaktene inni skapet på akvariebenken er jordet?

Er det da slik at jeg bør få en elektriker til å skifte ut stikkontakten i veggen til en som er jordet?

det første er helt riktig...(da kontaktene i skapet ikke har jordforbindelse)

Når det kommer til det andre så kan det fort bli en dyr sak da du må bytte ut alle stikk som er i samme rom (det er ikke lov å ha jordet / ujordet stikk i samme rom).

Det kan fort hende at du da også må bytte ut en del kabling samt sette inn jordfeilbryter på kursen.

Oppgradering er en god ting! men kan som jeg skriver over bli en dyr sak.