nordicnano Posted February 17, 2010 Report Share Posted February 17, 2010 Kan noe forklare meg hvordan man lager dette eller hvordan det funker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seeker Posted February 17, 2010 Report Share Posted February 17, 2010 Kan noe forklare meg hvordan man lager dette eller hvordan det funker. Man tar en plast dunk /kanne og fyller denne med RO vann .. :rolleyes: Selv har jeg noe som heter Tunze Osmolator , dette består av en sensor som registrerer vann nivået , når vann nivået går under sensor , starter en pumpe som fyller til vann nivået når sensoren ... det er også alarm hvis vann nivået blir for høyt , og kutter da pumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nordicnano Posted February 17, 2010 Author Report Share Posted February 17, 2010 Høres enkelt ut, da bestemmer man selv hvor stort reservoaret skal være regner jeg med. Skal sette det opp på MÅ ha listen min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nordicnano Posted February 17, 2010 Author Report Share Posted February 17, 2010 Er det foresten noen begrensninger her, kan den feks. brukes på et så "lite" akvarie som 112 liter. ER det andre forslag/ løsninger der ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sailfish Posted February 17, 2010 Report Share Posted February 17, 2010 112 L bør være 0 problem for Osmolatoren;-) Jeg personlig kommer til å lage min egen DIY automatiske vannpåfylling ved hjelp av en halvannenliters-flaske og luftslange til bruk i et system med 88 L hovedkar og 30 L sump. Så lenge slangen fra flaska står under vann i sumpen, vil det ikke slippes noe vann (reversert osmosevann) ut av flaska. Med en gang vannivået har sunket litt slik at det slippes luft inn i slangen fra flaska vil det renne litt vann ut av flaska, slik at vannivået stiger over slangeenden igjen:-) Dette vil da fungere for å holde vannstanden 100% lik hele tida, så lenge jeg passer på at flaska ikke går tom. Bråk fra en ekstra pumpe slipper jeg også:-) Er det foresten noen begrensninger her, kan den feks. brukes på et så "lite" akvarie som 112 liter. ER det andre forslag/ løsninger der ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vpower Posted February 17, 2010 Report Share Posted February 17, 2010 Vann fordamper fra akvariet ditt uansett om det er stort eller lite. Og vannet som fordamper er ferskvann. For at ikke karet ditt skal gå tomt for vann er det lurt å kompensere for det som fordamper ved å tilsette nytt ferskvann. Når du gjør dette forhindrer du også store svingninger i saltnivå på saltvannet ditt. Du kan velge å tilsette vannet manuelt hver dag ved å bruke f.eks en bøtte, eller du kan lage et vannreservoar hvor du ved hjelp av en pumpe pumper vann fra reservoar til akvariet ditt, gjerne styrt av en nivåsensor slik at pumpen starter når vann-nivået i akvariet er for lavt. Reservoaret lager du så stort du ønsker eller har plass til. Jo større reservoaret er, jo lengere tid tar det før det går tomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimshans Posted February 17, 2010 Report Share Posted February 17, 2010 Husk bare at teknikk kan og vil enkelte ganger slå seg vrang. Derfor lønner det seg å ikke ha alt for stort reservoar, slik at dersom pumpen skulle henge seg opp av en eller annen grunn, ender du ikke opp med overforsvømmelse eller brakkvannsakvarium :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
David Posted February 18, 2010 Report Share Posted February 18, 2010 112 L bør være 0 problem for Osmolatoren;-) Jeg personlig kommer til å lage min egen DIY automatiske vannpåfylling ved hjelp av en halvannenliters-flaske og luftslange til bruk i et system med 88 L hovedkar og 30 L sump. Så lenge slangen fra flaska står under vann i sumpen, vil det ikke slippes noe vann (reversert osmosevann) ut av flaska. Med en gang vannivået har sunket litt slik at det slippes luft inn i slangen fra flaska vil det renne litt vann ut av flaska, slik at vannivået stiger over slangeenden igjen:-) Dette vil da fungere for å holde vannstanden 100% lik hele tida, så lenge jeg passer på at flaska ikke går tom. Bråk fra en ekstra pumpe slipper jeg også:-) vil ikke den slangen som står ned i vann tette seg med salt ganske kjapt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nordicnano Posted February 19, 2010 Author Report Share Posted February 19, 2010 Takk for alle innspill, da blir det en osmolator. Da gjelder det bare og finne den riktige :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oddski Posted February 19, 2010 Report Share Posted February 19, 2010 Takk for alle innspill, da blir det en osmolator. Da gjelder det bare og finne den riktige :-) Har brukt tunze sin i ca 15 mnd nå, har fungert 100% hele tiden. Koster vel ca 1500 kr på korallen.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roy Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 Og jeg har hatt min i tre år uten problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elfa Posted February 20, 2010 Report Share Posted February 20, 2010 Jeg har brukt min i noen måneder uten noen store problemer. Det eneste problemet jeg har hadt er kalkvannet fort danner et belegg på IR-sensoren hvis jeg ikke passer på hvor kalkvannet kommer ut og da virker den dårlig. Vidar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nordicnano Posted February 21, 2010 Author Report Share Posted February 21, 2010 takk for hjelpen folkens, tunze sin skal kjøpes inn :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts