Jump to content

vannreservoar til ferskvann

nordicnano
 Share

Recommended Posts

Kan noe forklare meg hvordan man lager dette eller hvordan det funker.

Man tar en plast dunk /kanne og fyller denne med RO vann .. :rolleyes:

Selv har jeg noe som heter Tunze Osmolator , dette består av en sensor som registrerer vann nivået , når vann nivået går under sensor , starter en pumpe som fyller til vann nivået når sensoren ... det er også alarm hvis vann nivået blir for høyt , og kutter da pumpen.:roll:

112 L bør være 0 problem for Osmolatoren;-)

Jeg personlig kommer til å lage min egen DIY automatiske vannpåfylling ved hjelp av en halvannenliters-flaske og luftslange til bruk i et system med 88 L hovedkar og 30 L sump. Så lenge slangen fra flaska står under vann i sumpen, vil det ikke slippes noe vann (reversert osmosevann) ut av flaska. Med en gang vannivået har sunket litt slik at det slippes luft inn i slangen fra flaska vil det renne litt vann ut av flaska, slik at vannivået stiger over slangeenden igjen:-) Dette vil da fungere for å holde vannstanden 100% lik hele tida, så lenge jeg passer på at flaska ikke går tom. Bråk fra en ekstra pumpe slipper jeg også:-)

Er det foresten noen begrensninger her, kan den feks. brukes på et så "lite" akvarie som 112 liter.

ER det andre forslag/ løsninger der ute.

Vann fordamper fra akvariet ditt uansett om det er stort eller lite. Og vannet som fordamper er ferskvann. For at ikke karet ditt skal gå tomt for vann er det lurt å kompensere for det som fordamper ved å tilsette nytt ferskvann. Når du gjør dette forhindrer du også store svingninger i saltnivå på saltvannet ditt.

Du kan velge å tilsette vannet manuelt hver dag ved å bruke f.eks en bøtte, eller du kan lage et vannreservoar hvor du ved hjelp av en pumpe pumper vann fra reservoar til akvariet ditt, gjerne styrt av en nivåsensor slik at pumpen starter når vann-nivået i akvariet er for lavt.

Reservoaret lager du så stort du ønsker eller har plass til. Jo større reservoaret er, jo lengere tid tar det før det går tomt.

112 L bør være 0 problem for Osmolatoren;-)

Jeg personlig kommer til å lage min egen DIY automatiske vannpåfylling ved hjelp av en halvannenliters-flaske og luftslange til bruk i et system med 88 L hovedkar og 30 L sump. Så lenge slangen fra flaska står under vann i sumpen, vil det ikke slippes noe vann (reversert osmosevann) ut av flaska. Med en gang vannivået har sunket litt slik at det slippes luft inn i slangen fra flaska vil det renne litt vann ut av flaska, slik at vannivået stiger over slangeenden igjen:-) Dette vil da fungere for å holde vannstanden 100% lik hele tida, så lenge jeg passer på at flaska ikke går tom. Bråk fra en ekstra pumpe slipper jeg også:-)

vil ikke den slangen som står ned i vann tette seg med salt ganske kjapt?