Jump to content

Hvilke nyttedyr er nyttigst?

harriet
 Share

Recommended Posts

Snegler! De store er mest effektive, men jeg ville anbefalt små som formerer seg selv. Sjelden å se i butikker, men du får sannsynligvis kjøpt noen privat. Det holder med 5-10 stykker, så er du igang med egen bestand.....

Eremittkreps er det mange som anbefaler, personlig er jeg litt skeptisk - disse kan faktisk spise (sovende) fisk, om de er store nok.

Slangestjerner har jeg god erfaring med, de spiser mat som er til overs etc. Etpar stykker i ditt akvarium holder vel.

Reker har mye av samme funksjon, i tillegg vil de faktisk kunne rense fiskene for parasitter - en ganske artig øvelse å følge med på!

En sandvendende sjøstjerne kan gå bra i karet ditt, men de trenger endel sand som de kan tygge seg gjennom. Ellers er det mange sjøstjerner som er vanskelige å holde.

Det var det jeg kom på i farten :-)

Hvem er det forresten som har solgt deg sjøharer? De er veldig effektive algeetere, men kan forgifte akvariet ditt - - på liveaquaria.com er de oppført med 'expert only'...... Jeg ville dessuten anta at to stk er for mye til ditt forholdsvis beskjedne kar, da de er ekstremt effektive algeetere.... Litt avhengig av størrelsen, naturligvis. De kan bli ganske store.

Edited by JSA

Sjøharene fikk jeg med akvarie når jeg kjøpte det fra en dyrebutikk, samt noen nemo fisk. De er ca 10cm lange begge to. Kanskje jeg ikke trenge flere nyttedyr enn disse da? Eller burde jeg byttet ut den ene imot noe annet?

De ligner veldig mye på denne, men er ikke sikker siden jeg ikke aner hva de heter.

Dolabella_thumb.jpg.4eb39fc17f52351a75e3e7f36a2cdf14.jpg

Har dessverre ikke noen personlig erfaring med Sjøharer, men selv hadde jeg ikke tatt sjansen på disse i mitt eget kar.

Solgte butikken deg et 'ferdig oppsett' med to sjøharer og noen klovnfisk?

Kjøpte du det levende samtidig med karet? Fortalte ikke butikken deg om hvilke nyttedyr som er vanlig i et saltvannskar? Virker ikke veldig seriøst av selger, synes jeg.....

Det finnes mange gode hjemmesider som også dekker oppstart - også norske. Se link-delen her på forumet. :-)

Nei de på butikken sa at de aldri hadde hatt noe peiling på saltvannakvarium, men en hadde lest litt om det. Det var hun som anbefalte meg å lese om diverse på dette forumet.

Akvariet har vært i drift i litt over ett år, men siden de skulle flytte inn i et mindre lokale ville de selge det. Dermed fikk jeg med alt som var oppi til bare 6500,-. Jeg syntest dette var så billig at jeg bare måtte slå til ;-) Akvariet er type red sea max 130.

Jeg har god erfaring med kråkeboller som effektive algespisere. Ulempen med dem er at de kan spise kalkalger også, men jeg sliter såpass mye med alger for tiden at jeg gir blanke f. i om det går med litt kalkalger i samme slengen.

Tror det er denne typen jeg har:

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+530+2911&pcatid=2911

Joda, det er mange fisker som spiser alger, men de fleste blir for store for karet ditt, eller at de trenger mer alger enn det du kan ha tilvekst hos deg. Jeg kom til å tenke på en da, som jeg tenker du kan ha en stund. Dersom du får tak i en liten Salarias ramosus, så kan du nok ha den til den blir for stor. Du han nok ikke algetilvekst nok til den fisken, men den tar til takke med tørrfôr også.

Bare et forslag fra meg. Hva mener dere andre?

Mvh Roar

Ja min fasciatus spiser både flakfôr og pellets, men det gjør ikke alle. Det var derfor jeg anbefalte ramosus som jeg er sikker på spiser slikt.

Mvh Roar

Jepp, har selv forsøkt meg på 2 stk. fasciatus (ved to forskjellige anledninger). Ingen av dem ville ta til seg fôr. Hverken tørt eller frossent. Begge døde nok dessverre av sult.

Har nå en ramosus, og den spiser alt som kommer oppi akvariumet. Synes faktisk denne er finere også :-)

• 1 month later...

Den ene fikk jeg byttet bort, men den siste endte sine dager i toalettet siden ingen ville ha den. Merket at den ble litt slakk og at den lå mer eller mindre i ro hele dagen, så etter noen dager med denne oppførselen tok jeg ikke noen tjangser i tilfelle den var døden nær.

Den er dypt savnet nå som algene har lurt seg frem igjen :(