Jump to content

Ozone generator

eric nguyen
 Share

Recommended Posts

denne her er stor og kan lage mye Ozon..... 200 mg/t faktisk... selv om den er justerbar ned til 10% av maks er det forstsatt snakk om 20 mg/t som virker nok til kar på rundt 2-300 liter.

Det finnes kanskje en mindre modell som er billigere eller?

Mener at sist jeg brukte Ozon var det snakk om 1 mg/t per 10 liter vann som var maks annbefalt.

Skummeren din må også være "godkjent" for Ozon. De fleste jeg har sett er det, men desverre ikke den jeg bruker nå (viste ikke det før jeg kjøpte den).

For å svare på det du lurte på :)

Vanligvis kjører man ozon generatoren rett inn i skummeren. Noen velger å filtrere luften som kommer ut av skummeren med aktivt kull da ozon er farlig i høye konsentrasjoner. Var en tråd her inne for ikke lenge siden med noen som endte opp på legevakten tror jeg.

Personlig har jeg brukt en modell fra Sander som har maks output på 25 mg/t i en deltec AP600 skummer og skrudd den opp litt og litt over mange dager til det så vidt gikk ann å lukte Ozon over skummeren og så litt tilbake igjen. Det har fungert for meg, men for all del vær forsiktig med ozon, spesielt en så kraftig generator som du linker til her.

Leif

Edited by Leif

Hei

Takk for svaret ditt! Det var veldig nyttig.

Glemte jo selvfølgelig å nevne at jeg har 450L kar -40L levende stein. Det vil jo si at jeg trenger 40mg/t. Da er det nok å skru den på minimum (20mg/t) ?

Har spurt leverandøren, og han sa at det var 200 som var egnet til karet. I tillegg, er denne ozon generatoren lagd slik at den går direkte i vannet og t gjennom keramikk steiner. Høres det fortsatt skummelt ut?

Her er mailen jeg fikk med svar på div spørsmål.

Dear,

Thank you for your letter.

The unit have a built-in air pump to pumps ozone out.

You can use ceramic stones in the tank directly.

The unit can adjust the ozone output.

If your tank is 450L, you should choose OZAC-Plus-200.

ORP can measure the ozone in water.

-Eric

Hei igjen,

Hvis jeg var deg med det karret ville jeg satset på en Ozon generator som klarer ca 50 mg/t og som er justerbar. Dat får du bedre oppløning på ozon kontrollen hvis du skjønner hva jeg mener :)

Det eneste jeg har gjort med ozon er å koble det til luft inntaket på skummeren min. Jeg har ikke brukt ett system med egen luft pumpe eller med keramikk stein i karret.

Vil tro at med ozon inn i skummeren får du lenger kontakt tid mellom ozon og vann enn hvis du kun har en bruse stein i akvariet. En annen faktor ar at du er interesert i at ozonet blir "brukt opp" i reaksjoner med vannet og ikke slipper ut i friluft etter at det har boblet igjennom vannet og for å oppnå det trenger du kontakt tid. Ved å bruke skummeren eller en spesial reaktor får du kontroll på hvor overskuddet av ozon havner slik at du kan evt filtrere luften med aktivt kull for å redusere faren for alvorlige helseskader for deg og andre i nærheten av karret.

Mange velger å bruke en ORP probe tilkoblet en akvarie computer for å styre ozon tilførsel, da får du maks effekt tror jeg.

Personlig hadde jeg heller hatt for liten ozon generator istedet for en som er for stor.

Har brukt Sander sine ozon generatorer tidligere og de har fungert knirkefritt.

Håper det hjelper :)