Jump to content

HJELP til å velge ny og mer effektiv skummer

eric nguyen
 Share

Recommended Posts

Har selv best erfaring med Deltec sine, mest fordi de er solide og driftsikre over lang tid uten å trenge justering osv, kommer sikkert en masse klisjeer om aquabee pumpene som disse bruker, men jeg har fremdeles til gode å se en feile på noe vis, og karet mitt har 3 som går 24/7.

Men uten sump er det Mce500 som er alternativet og det er nok et kompromiss fra deltec og ikke den mest effektive eller stille skummeren selv om den gjør jobben helt greit. Tror jeg ville brukt litt av pengene på en sump jeg og kjøpt en PF509, det gjør hele skummer opplegget mer effektivt og utrolig mye mer funksjonelt.

Har selv best erfaring med Deltec sine, mest fordi de er solide og driftsikre over lang tid uten å trenge justering osv, kommer sikkert en masse klisjeer om aquabee pumpene som disse bruker, men jeg har fremdeles til gode å se en feile på noe vis, og karet mitt har 3 som går 24/7.

Men uten sump er det Mce500 som er alternativet og det er nok et kompromiss fra deltec og ikke den mest effektive eller stille skummeren selv om den gjør jobben helt greit. Tror jeg ville brukt litt av pengene på en sump jeg og kjøpt en PF509, det gjør hele skummer opplegget mer effektivt og utrolig mye mer funksjonelt.

PS. Jeg tror ikke jeg ville valgt PF509 som skummer, http://www.theaquariumsolution.com/deltec-pf509-calcium-reactors

Dette er nemlig en kalkreaktor -

Men kanskje APF600.

For øvrig heter hang-on-skummeren, enten MC500 eller MCE600 - begge 2 er hang-on.

PS. jeg ser at begge disse har status "Uprated Model" - skulle vel bety noe sånt som oppgradert ??

Jeg har hatt MCE600 > den fungerte - men laget mye støy.

Jeg har hatt APF600 > den fungerte ikke ~ jo den fungerte greit som skummer - men motoren fungerte ikke.

Jeg har Elos NS500 > den fungerer - men litt sporadisk og er vanskelig å stille inn.

Jeg kommer til å gå for AquaC EV 180 eller evt. Bubble King skummer neste gang - men jeg har sump.

(vet ikke om Bubble King har hang-on, > men AquaC har Remora Pro og Urchin Pro modellene som er hang-on).

Ps.Ps. Ser denne brukeren har AquaC - du kan jo prøve å få noen erfaringer fra han.

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=5163&highlight=aquac

Edited by Emiiil

jeg bruker en "aqua medic turboflotor blue 1000" knall skommer iht. pris. den kan brukes som "hang on" skommer. aqua-medic mener at denne holder til 500L, bare tull, men de har en litt grommere en som heter turboflotor blue 3000, og hvis den er like god som lillebror, så er det vel et bra alternativ:)