Jump to content

Hvordan skjule PVC?

wiggo
 Share

Recommended Posts

Har bygd meg et rammeverk i 32 mm PVC som Skal danne en stor hule i akvariet mitt. (60x50CM)

Nå har jeg kjøpt inn en stor plate, laget av kunstig stein som skal ligge på toppen av rammeverket.

Men nå har jeg grublet i flere dager på hvordan jeg kan skjule resten av rammeverket.

Finnes det noe jeg kan lage selv,hvor jeg blander sement/lim med små biter av LS som jeg kan kladde på pvc-rørene slik at det ser ekte ut??

Vet at det finnes ferdilagede greier som er myntet på rørtildekking,men de koster skjorta, og jeg trenger MYE.

Sikkert noen her på forumet som har laget sin egen stein??

HJEEEELP.

Edited by wiggo

Hva med å borre ett 35 mm hull i noen LS å så splitte disse, for så å feste dem utenpå rørene, hvis ramma di ikke er limt kan du jo tre dem på rørene

Dette ville nok jeg også gjort, men med 35mm tror det kan være lurt å forborre først så ikke steinen sprekker. Spesielt viktig på mindre stein. Selv borra jeg 10mm hull i min LS for å få tre gjennom små plastikkstaver (deler av kleshengere :P) for å få en mer stabil aquascape.

Dersom du har en del mindre stein som gjør det vanskelig å borre så store hull kan du jo også borre for eks. 5mm gjennom både stein og rør og feste steinen med strips.

Blir nok uansett mye penere å bruke relativt store steiner; da vil du lettere skjule den ”kunstige formen” som PVC-rammeverket dit lager. Har sett en del oppsett der store rammeverk blir kledd med veldig liten stein; dette gir ofte en veldig unaturlig look synes jeg da… :)

Blir nok til at jeg gjørE som du sier og bruker store steiner.

Tror jeg må få tak i noe død LS siden jeg må gjøre dette før jeg tar i vann.

Har aldri boret 35mm hull i LS før, håper den ikke sprekker.

Om du bruker en 35mm hull sag til tre så slipper du å bruke slag. Er nok bare å kaste denne etterpå men. Det er nok kanskje det biligste alternativet.

Eddy

Bruk vannborr..

Har selv jobbet mye med stein før i mitt daglige virke. Du bør bruke ett vann/kjerneborr for stein. Stor mulighet for ødeleggelser, vis du ikke bruker det.Du kan kontakte en som driver med betonsaging eller ett natursteinfirma..Hvis du ønsker, så kan du evnt komme hjem til meg i Oslo, da jeg har komplett kjerneborr utstyr..Skal IKKE ha betalt, da jeg har stor nok glede/nytte av å lese dine innlegg her på forumet..

Ea

Nå har ikke jeg borret mye i LS. Men de få gangene jeg har gjort dette, har jeg bare brukt ett vanlig metallbor og uten slag. Brukte 12 mm. Null problem, da steinene er så myke og porøse. Det er tross alt ikke betong vi borrer i her :-)

Men klart, boret er bare å kaste etterpå. For det er ikke mye skarpt etter å ha vært brukt på stein. Men å kjøpe noen rimelige bor på f.eks. Biltema, så går jo det greit å sløse bort noen...

Men 35mm blir kanskje litt annerledes....

Hva med og bruke de samme borene som jeg har brukt til og skjære hull i akvariet mitt med?

Det eneste problemet jeg ser er at de ikke skjærer dypt nok.

Må i såfall bruke stein som ikke er tykkere enn boret kan skjære.

Eller kanskje jeg kan skjære i flere omganger.

Jeg stengte tråden jeg hadde på projektet grunnet mangel på respons.

Men om dere lover og mene masse om alt så kan jeg starte en ny??

Wiggo

Hva med og bruke de samme borene som jeg har brukt til og skjære hull i akvariet mitt med?

Det eneste problemet jeg ser er at de ikke skjærer dypt nok.

Må i såfall bruke stein som ikke er tykkere enn boret kan skjære.

Eller kanskje jeg kan skjære i flere omganger.

Jeg stengte tråden jeg hadde på projektet grunnet mangel på respons.

Men om dere lover og mene masse om alt så kan jeg starte en ny??

Wiggo

Jeg synes det var veldig synd at du stengte den, selv om jeg ikke hadde så mye meninger og synspunkter. Kanskje vi kan åpne den igjen :-)

Jeg synes det var veldig synd at du stengte den, selv om jeg ikke hadde så mye meninger og synspunkter. Kanskje vi kan åpne den igjen :-)

Hiver meg med på dette! Synes også det var synd du valgte å stenge tråden din. Ikke spesielt mye å biddra med, all den tid jeg er helt fersk, men det er alltid spennende å se og lese om alternative måter å gjøre ting på. :-)

Ja det synes jeg er synd også. Jeg fulgte den tråden med forventning, men jeg komenterer jo ikke hele tiden, men nå kjenner jeg deg jo, så jeg regner med å få se herligheten "live" etter hvert.

Mvh Roar

Du kjenner meg alt for godt Roar!

Gleder meg til den dagen da akvariet er opp og går , og jeg kan invitere til nytt klubbmøte.

Jeg klarer ikke og følge strømmen,men MÅ liksom skape min egen greie,noe som er mitt eget.

Jeg er liksom ikke sydd sammen på en måte at jeg kan kopiere noe som allerede er gjort:oops:

Men jeg står ovenfor masse hindringer på veien mot målet, og trenger virkelig all den hjelp jeg kan få av dere som har holdt på med dette lengre enn jeg har levet.

Wiggo

Riktig det du skriver, det er en vesentlig forskjell på 12- 35 mm borr..

Ønsker man ikke å bruke vann/betong borr, så kan man kjøpe ett 35 mm trekant fliseborr. Dette kan man bruke på en vanlig drill..

Nb med kjerneborr, kan man borre 600mm(det bør vel holde)

Ea

Hehe. 1200mm går også fint.

Men til saken. Jeg driver med betongsaging til daglig å kjernebore i levende stein er nok overkill. Maskinene er rett og slett for kraftige så de vil nok ødelegge mye stein.

Derfor fåreslo jeg vanlig hull bor da dette vil kile seg isteden for at maskinen drer med stenen rundt.

Har sagd noe stein med noen av de minste sagene jeg har og det er faktisk lettere å sage ls en tre med dette.

Eddy