Jump to content

Dagens Budstikka

wiggo
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er positivt at hobbyen får litt mediaomtale. Og til å være såpass kort synes jeg artikkelen var god, men et par ting som jeg mener man bør reagere på er;

Osmosevann, det vil si destillert vann.

Osmosevann og destillert vann er ikke det samme.

Pumpe som tilfører syre og får vannet til å sirkulere.

Pumpe som tilfører syre? Kan med godvilje tenkes at de mener surstoff, som i oksygen, men alikevel...

La lyset være slukket i 8 til 16 timer slik at dyrene får hvile.

Hvis lyset er slukket i 8 timer tilsvarer det 16 timers lystid. Tviler på at koraller vil trives med så lang lystid. Alger derimot.... :D

Så det var prisen på osmosevann som var det eneste du hadde og utsette på Morten?

Vel du vet sikkert prisen på osmosevann ALLE steder.

Jeg får det GRATIS på jobben.

Men kjøp et osmosefilter selv, og bytt ut filteret når det må,så har du sikkert ikke en kostnad på mer enn 2 kr.pr liter.

Og som ARE vet så er det en sammenheng mellom lystid og styrke på lyset.

Det er fakstisk en faktor mellom lysstyrke og lystid som er ganske viktig.

Syre og oksygen er ikke så fjernt beslektet som man tror.

På Svensk for eksempel,så er syre ordet for oksygen.

Jo sterkere lys,desto kortere exponeringstid og motsatt.

Men er det ikke pussig hvordan noen har latt det gå sport i og finne feil på alt utifra sine egne referanser.

Kan dere ikke skrive en bok da?

Forslag til tittel:

The final solution on reefkeeping:D

Historien har lært oss alle at det finnes utallige veier til Rom,og at det ikke er alle som er så nyskapende at de kjører SPS kar med overskumming......og takk for det.8-)

Vel... en liten bombe der,men også en utfordring.'

Wiggo

Edited by wiggo

Hmm hva noen henger seg oppe i :D

Destillasjon er kanskje litt mer heavy og vil drepe og fjerne bakterier, mineraler, virus, parasitter, tungmetaller, radioaktivt materie, andre partikler, organiske og uorganiske.

Det viktigste er at vår hobby fikk bra omtale og det er supert. Nå tror jeg derrimot ikke at folk kommer til å bruke denne artikkelen allerede i morgen som håndbok for oppstart av saltvannsakvarie.

Tipper selv de mest erfarne her hadde skrevet et eller annet andre hadde reagert negativt på også :roll:

Hvilken butikk er det de gutta i artikkelen jobber i ?

Så det var prisen på osmosevann som var det eneste du hadde og utsette på Morten?

Vel du vet sikkert prisen på osmosevann ALLE steder.

Jeg får det GRATIS på jobben.

Men kjøp et osmosefilter selv, og bytt ut filteret når det må,så har du sikkert ikke en kostnad på mer enn 2 kr.pr liter.

Tror nok ikke det var prisen Morten reagerte på, men at han har fått med seg at osmosevann og destillert vann ikke er det samme.

Og som ARE vet så er det en sammenheng mellom lystid og styrke på lyset.

Det er fakstisk en faktor mellom lysstyrke og lystid som er ganske viktig.

Jo sterkere lys,desto kortere exponeringstid og motsatt.

Ja, du må gjerne anbefale nybegynnere å ha 16timers lystid i sitt akvarium, men jeg ville aldri gjort det. :-)

Men er det ikke pussig hvordan noen har latt det gå sport i og finne feil på alt utifra sine egne referanser.

Kan dere ikke skrive en bok da?

Forslag til tittel:

The final solution on reefkeeping:D.

Haha.... Du er morsom Wiggo. Det må vel være du som skal gi ut den boken da. :D

Historien har lært oss alle at det finnes utallige veier til Rom,og at det ikke er alle som er så nyskapende at de kjører SPS kar med overskumming......og takk for det.8-)

Vel... en liten bombe der,men også en utfordring.'

Wiggo

Og som jeg sa over; jeg synes artikkelen var god og hadde mye nyttig informasjon til å være en så kort artikkel.

Osmosevann, det vil si destillert vann. Kan kjøpes for under 2 kroner per liter. Man kan også kjøpe en osmoserenser, eller bruke sjøvann/kranvann tilsatt salt dersom vannkvaliteten er meget god.

Og hva var feil med det?

Ikke noe annet at destillert vann og Osmosevann er to forskjellige ting.

Jeg trodde du forsto hva jeg siktet til da jeg merket dette med uthevet skrift. Nei, det var ikke prisen jeg reagerte på.

Hva er forskjellen?

Vi hadde sikkert brukt destilert vann vi også.

Men osmosevann er en enklere og billigere måte og få vannet tilbake til "scratch" på.

I min Diskustid så brukte vi destilert vann, kjøp på bensinstasjonen,helt til osmoseanlegg kom på banen for hobbybruk.

Ikke helt så "rent" men mer enn bra nok.

Om man er hjemmebrenner,så kan man jo bruke det samme annlegget til og lage akvarievann i stooor skala:mrgreen:

OK da Are, jeg skal gi ut den boken;-)

Men hvem skal lese den?

Blir en bok for bohemakvarister;-)

Jeg satser steinhardt på og skape noe nytt nå,og fallhøyden er ekstrem stoooor.

Bare for og gjøre det ennå værre for meg selv:

Mitt nye system blir ikke likt NOE som tidligere er gjort her på berget.

Jeg SKAL klare og holde organismer i karet mitt som ikke står noe tilbake for dere sps`gutta med monsterskummere og grom fisk:eek:

Hærregud.......hva har jeg sagt???

Men det går veldig dårlig og lage hjemmebrent med Osmoseapperatet ;-).

Tar ditt ord for det, og har ikke tenkt og sjekke det ut selv:lol:

På min forrige jobb, så hadde jeg tilgang på vann som var såkalt WFI vann.

Water for injektion!!

Det var vann, produsert for injisering i menneskekroppen,og som var renset etter alle kunstens regler.

Sandfilter Ionebytte,RO,destilering, UV, og OZON....dette før det ble sluttsterilisert ved 121 grader.

Hadde jeg brukt dette vannet, så hadde karet mitt sett ut som en ørken, og all fisk i karet mitt ville vært sterile:lol:

Wiggo

Les denne også:

Vær klar over at brukt utstyr kan inneholde uheldige organismer og parasitter.

Det er første gang jeg har hørt denne "påstanden" i gjennom 30 år som akvarist. Teoretisk så forstår jeg at det kan være en mulighet, men jeg tror denne "påstanden" gagner butikkene bedre en akvaristene.

Hva mener dere?...... slutt og kjøp brukt utstyr på SF..:D:D:D

Les denne også:

Vær klar over at brukt utstyr kan inneholde uheldige organismer og parasitter.

Det er første gang jeg har hørt denne "påstanden" i gjennom 30 år som akvarist. Teoretisk så forstår jeg at det kan være en mulighet, men jeg tror denne "påstanden" gagner butikkene bedre en akvaristene.

Hva mener dere?...... slutt og kjøp brukt utstyr på SF..:D:D:D

Ja denne var morsom Morten:-) Viktig ikke å kjøpe ei brukt lampe, da den kan ha med seg farlig smitte...:-)

Jeg råtipser at dette er hentet fra Sverige;-)

Det er nok en svenske som har skrevet originalen, ja. Lena Wreede/TT Spektra http://ttspektra.se/Default.aspx?tabid=834

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5197272

Jeg ser at de som har oversatt til norsk har lagt til og trukket fra litt på egen regning. Også er jo ikke saltvannsforum.no listet opp under "Vann på Web" !!! :shock::shock::shock::shock: