Jump to content

Seekers , Aqua Medic Anthias 120-530 liter

Recommended Posts

Nytt akvarium

Har tenkt på oppgradering en stund nå , etter mas fra kjerringa .og har fått inn første pris idag ...ellers er noen som ikke har kommet med noe svar enda ..

det er snakk om et kar på 200 x 65 x 60 høyde , med ferdig møbel i høyglans utførelse , sump med 4 kammer og 1,60 meter lengde , overrenning på kort ende pga. dette blir en romdeler løsning .

LED lamper er bestilt inn og ankommer vel om ikke sålenge , det nye karet ser jeg for meg at jeg ønsker levert i månedskifte mai/juni .

Var å forhørte meg om ELOS 200 XL , fikk svar om at 160 XL kosta 48000 uten sump og teknikk , og kunne sikkert plusse på 10.000 for 200 XL ...altså en god del over mitt budsjett .

Skulle det være noen forhandlere/produsenter som leser her , så er det fritt frem å komme med tilbud på ovenfornevnte kar .(det nærmer seg styggfort tid for bestilling)

Ellers ble det familieforøkelse her igår , ble far til en liten jente på 3320 gram ...:lol:

• Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kommende saltvanns akvarist

Har tenkt på oppgradering en stund nå , etter mas fra kjerringa .og har fått inn første pris idag ...ellers er noen som ikke har kommet med noe svar enda ..

det er snakk om et kar på 200 x 65 x 60 høyde , med ferdig møbel i høyglans utførelse , sump med 4 kammer og 1,60 meter lengde , overrenning på kort ende pga. dette blir en romdeler løsning .

LED lamper er bestilt inn og ankommer vel om ikke sålenge , det nye karet ser jeg for meg at jeg ønsker levert i månedskifte mai/juni .

Var å forhørte meg om ELOS 200 XL , fikk svar om at 160 XL kosta 48000 uten sump og teknikk , og kunne sikkert plusse på 10.000 for 200 XL ...altså en god del over mitt budsjett .

Skulle det være noen forhandlere/produsenter som leser her , så er det fritt frem å komme med tilbud på ovenfornevnte kar .(det nærmer seg styggfort tid for bestilling)

Ellers ble det familieforøkelse her igår , ble far til en liten jente på 3320 gram ...:lol:

Her er vidunderet .

592c17172b55b_Angelica.jpg.2706930ab1f93d03fe69d6b068a59af1.jpg

Gratulerer!

Jeg har et akvarium på omtrent samme dimmen (200x60x60) som romdeler, og jeg har også overrenningen på kortenden som deg. Har du tenkt å "dele" helt av? Jeg gjorde det og vil anbefale det pga. plassen (tre rør til sammen), selv om du mister litt av lengden på karet (15 cm i mitt tilfelle). Karet er forøvrig Woha.

Lykke til med både det ene og det andre :D

CP

Vurdert å droppe de 5 cm og heller kjøpe et standard kar på 720 liter? Mener å huske at det var 200x60x60 og vil trolig koste deg en brøkdel. Men så var det dette med møbel da.. Hvor skal du ha karet stående i forhold til det gamle?

Du får komme å se på mitt en dag...

Gratulerer med småen. :) Men hva koster lampene?

Mvh Jonny

den gamle modellen er priset til 5900 -,pr.stk ..den nye som jeg har bestilt skal koste ca 1000 kr, mer pr.stk ...åsså får man 15% klubbrabbat hos corals.no ved kjøp av 2 eller flere ....rundt 12000 for 2 stk ..men det beste er vel å høre med corals.no for 100 % pris , da disse lampene er så nye enda .

• 2 weeks later...
den gamle modellen er priset til 5900 -,pr.stk ..den nye som jeg har bestilt skal koste ca 1000 kr, mer pr.stk ...åsså får man 15% klubbrabbat hos corals.no ved kjøp av 2 eller flere ....rundt 12000-13000 for 2 stk ..men det beste er vel å høre med corals.no for 100 % pris , da disse lampene er så nye enda .

Da er de nye lampene i hus , ikke riktig på plass over karet enda , men holder på å mekke et oppheng , slik at det blir nok med vaier i hver ende og ikke på midten i tillegg ...kommer nok lys i løpet av kvelden ...men ikke sikkert opphenget blir ferdig ..

her er et par bilder fra igår kveld , med de nye led lysene på ...gjenstår å fin innstille lampene på tidspunktene jeg vil de skal lyse med diverse styrker ,,..

ps. litt travelt med baby i hus .:lol:

Då er det greit med sånne dyr i hus som ikke blir sjalu!!!! :D

Hva er inntrykket av ledlyset?

• 3 weeks later...
1,5 mnd siden siste måling og justering av balling ..det ser rimelig stabilt ut , foretar ingen justering av balling , men tilsetter litt KH buffer .

MG 1500

CA 455

KH 7,7

det har virkelig blitt enn ny hverdag etter at jeg invisterte i doseringspumpe og startet med balling ...

Ca 2,5 måned siden siste målinger , og det ser virkelig å til å være stabilt ..

MG 1450

KH 9,0

ca 450

No3 0

Po4 0.05-0,1

Mener at jeg tilsetter ca 150 ml. av hver balling dunk i døgnet ....

Lar dette skure å gå som idag inntil det nye karet er på plass i slutten av mai . Noen av korallene skal være med over , noen ikke , det samme med fiskene , er nok 3-5 stk som ikke blir med i nytt kar .

det kommer ihvertfall 1 stor blå tang(hepatus) og 1 stk flameangel , 1 stk korall vokter , 1 stk ukjent wrasse tilsalgs i forbindelse av flytting over i nytt kar . det er bare å melde interesse , karet og møbel og lampe er solgt .

Flotte bilder av de nye lampene dine, takk takk. Jeg synes det virker som om det er en del skygge under xenian(?) din. Har du prøvd å plassere lampene på tvers istedenfor på langs? Dersom alt går som planlagt burde jeg kunne legge inn en bestilling på to nilus lamper etterhvert, men pga. Aquascapingen og plasseringen av koraller må jeg prøve å få jevnest mulig belysning, og unngå skyggepartier også i front, og lurer derfor på om det vil være mulig å plassere lampene på tvers for å unngå dette problemet. Det er jo også mulig at bildet gir et litt feil inntrykk av hvor mye lys som er i front?

Gratulerer med nydelig småtroll forresten, livet blir aldri det samme på godt og vondt, men mest godt.

André

Flotte bilder av de nye lampene dine, takk takk. Jeg synes det virker som om det er en del skygge under xenian(?) din. Har du prøvd å plassere lampene på tvers istedenfor på langs? Dersom alt går som planlagt burde jeg kunne legge inn en bestilling på to nilus lamper etterhvert, men pga. Aquascapingen og plasseringen av koraller må jeg prøve å få jevnest mulig belysning, og unngå skyggepartier også i front, og lurer derfor på om det vil være mulig å plassere lampene på tvers for å unngå dette problemet. Det er jo også mulig at bildet gir et litt feil inntrykk av hvor mye lys som er i front?

Gratulerer med nydelig småtroll forresten, livet blir aldri det samme på godt og vondt, men mest godt.

André

Lampene er jo kjøpt inn med tanke på det neste karet , som er bestilt , jeg håper at de kan henge på langs som nå , 3 stk , de blir 1,8 meter tilsammen , og karet 2,0 meter ...men hvis det ikke går , så må jeg supplere med nummer 4 og henge de på tvers . men i det nye karet vil jeg få ganske smal aquascaping kun på midten av karet , da dette har innsyn fra begge langsidene (romdeler) aquascapingen som er bestilt nå nettopp , er ca 40 cm bred ..på disse 40 cm. vil alle sps bli plassert ..på bunnen av karet vil det kun bli skiver , ricordea og andre mindre lyskrevende arter .....satser på at 3 stk. er nok .