Jump to content

Seekers , Aqua Medic Anthias 120-530 liter

seeker
 Share

Recommended Posts

Starter en ny tråd , om det nye karet .. karet er ifølge sporings nummeret i Oslo nå , og der har det vært siden fredag :roll:

Det nye karet får ny plassering i stua , det eksisterende står litt for nær biljardbordet , og jeg har fått lov av kona å ta bort den ene delen av veggseksjonen , og bruke denne plassen til akvariet .

Videre så har jeg kjøpt inn et 60 liters kar som skal brukes til karantene kar , når det er behov for det , dette står inne på en bod ... et billig kina kar til 590 kroner ,inkl. T8 lys.

Noen spørsmål::confused:

Ang. nytt kar .

jeg har bestilt et aqua medic anthasia 120 , dette er et 430 liters kar med blue reef 1000 filter unit/sump innebygd i møbelet.

Jeg har bestilt 20 kg levende sand , og 20 kg vanlig aragonit , dette har jeg bestilt sammen med karet , i tillegg har jeg vel 15 kg/liter sand i det eksisterende karet som kan brukes.

Bør jeg bruke noe av de 160 literene med vann som jeg har , eller bør jeg lage alt nytt..jeg kommer til å flytte over ca 25 kg. innkjørt LS og kjøpe ca 15 kg. innkjørt LS + at jeg har en 7-8 kg. keramisk stein som er kjøpt fra korallen.no

Vil gjøre flytte perioden så raskt som mulig , da det vil være kaos i stuen her med 2 møbelakvarier oppsatt .

Tar imot tips.

Edited by kimshans
Endret på tittel e. ønske fra trådstarter.

• Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Starter en ny tråd , om det nye karet .. karet er ifølge sporings nummeret i Oslo nå , og der har det vært siden fredag :roll:

Det nye karet får ny plassering i stua , det eksisterende står litt for nær biljardbordet , og jeg har fått lov av kona å ta bort den ene delen av veggseksjonen , og bruke denne plassen til akvariet .

Videre så har jeg kjøpt inn et 60 liters kar som skal brukes til karantene kar , når det er behov for det , dette står inne på en bod ... et billig kina kar til 590 kroner ,inkl. T8 lys.

Noen spørsmål::confused:

Ang. nytt kar .

jeg har bestilt et aqua medic anthasia 120 , dette er et 430 liters kar med blue reef 1000 filter unit/sump innebygd i møbelet.

Jeg har bestilt 20 kg levende sand , og 20 kg vanlig aragonit , dette har jeg bestilt sammen med karet , i tillegg har jeg vel 15 kg/liter sand i det eksisterende karet som kan brukes.

Bør jeg bruke noe av de 160 literene med vann som jeg har , eller bør jeg lage alt nytt..jeg kommer til å flytte over ca 25 kg. innkjørt LS og kjøpe ca 15 kg. innkjørt LS + at jeg har en 7-8 kg. keramisk stein som er kjøpt fra korallen.no

Vil gjøre flytte perioden så raskt som mulig , da det vil være kaos i stuen her med 2 møbelakvarier oppsatt .

Tar imot tips.

jeg har alltid brukt alt det gamle vann SL levene grus og at det med stort hell :D

Akvariet er i hus .

Har vært å hentet karet på sola flyplass idag , alt kom ferdig montert ser det ut som .

Er det noen her inne på forumet som har samme oppsettet som jeg nå har fått , lurer på om det bare er å fylle opp med vann , å plugge kontaktene i ??

Karet var endel større enn hva jeg hadde sett for meg ... hadde jo målene da , men når det kom på plass , så virker det enormt i stua her ...

for meg ser det ut som alt er klart , rørene mellom kar og "sump" er koblet til ..

hvis det er noen som har samme oppsettet , så hadde det vært fint med noen tips ..

Fyllt litt vann i avrenning, sjekk om alt er tett.

Fyllt saltvann i sumpen, for å sjekke om skummern fungerte.

Sjekket om retur pumpa fungerte.

Fylle akvariumet 75%

LS/Grus

Fylle 100%

Leste bare "fyll vann i sumpen" for sjekke om skummeren fungerer ...ser jo at det pumpes vann , men jeg tok bare RO vann uten salt , var dette noe stort problem ?? ellers ser alle koblinger mellom kar og sump tett ut ..

tenkte å fylle med RO vann , og tilsette salt rett i karet , uten lys på , vil dette fungere ?

Når er det mulighet for og komme og se ? spendt på hvordan det ser ut

Foreløpig er det bare karet med 14 cm vann i bunn , og ei enslig powerhead som holder litt bevegelse i dette vannet , altså ikke så mye å se på + et jævlig rot i stua av all emballasjen ..men regner med å få fylt opp i morgen ..får ta meg en tur til sjøen å hente 150 liter + at RO har vel produsert 100 liter til i morgen kveld ...og med de 160 literene jeg skal ta fra det gamle , så nærmer vi oss ...ellers er det bare å stikke innom ..er stort sett hjemme på kveldene ..:lol:

Veldig fristende å bare ta brannslangen å fylle opp ... men kommer vel til å angre på det senere ..hvis ikke noen kan bekrefte at vintervannn fra springen i stavanger er OK:rolleyes:

525 liter

Har lest om karet mitt på norske web sider , bla. webzoo.net

Der opereres det med 430 liter , og dette har jeg tatt for "god fisk" ...etter at karet mitt kom i stua så stussa jeg litt på dette , og fant frem kalkulator ..innvendige mål på karet er B-133 cm D-65 cm H-62 cm ..dette blir jo ca 530 liter :roll::roll:

I utgangs punktet betyr ikke dette så veldig mye ..men synes det er veldig slett av bla. webzoo med flere .. ellers er det vel bare å skifte 53 liter mot 43 ved 10% vannskift , ikke den store forrskjellen ..dunkene mine er 27 liter , så det hadde nok blitt 2 dunker uansett.:lol:

Trenger vel noen kg.ekstra med LS og .:cry:

http://www.webzoo.net/default.pl?showPage=355

Butikken jeg kjøpte fra i tyskland , hadde bare oppgitt mål i cm , og ikke i liter ..men da var jeg jo allerede overbevist om at det var 430 liter ..

Tropefisk.no oppgir og karet til å være 430 liter , altså 100 liter feil.

http://www.tropefisk.no/shop/akvariesett-223c1.html

Kan moderator endre teksten i tråden til 530 liter , der det står 430 liter:oops:

Aquamedic

Hei, jeg har et AM Percula kar som skal være 440 liter. Karet måler 122x65x66cm som er 520 liter brutto. Nå har karet mitt sump bak, så det er vel rundt 450 netto liter tenker jeg. Men jeg tror karet ditt faktisk er større en det som blir oppgitt. Merkelig måte de måler på:rolleyes:

Leste bare "fyll vann i sumpen" for sjekke om skummeren fungerer ...ser jo at det pumpes vann , men jeg tok bare RO vann uten salt , var dette noe stort problem

Neida, men du får ikke skum før vannet er salt.

tenkte å fylle med RO vann , og tilsette salt rett i karet , uten lys på , vil dette fungere ?

Jada, fungerer helt greit....

/Pål

Jeg har også et AM Anthias kar og sett at det står at "gross volume" er 430 L på AM sine sider. Dette er feil. Karet måler 136x68x70, som gir 647 liter bruttovolum.

Bruttovolum blir jo det eneste meningsfylte begrepet når man objektivt skal sammenligne størrelser på kar, så du har et kar på 650 liter :-)

Netto vannvolum blir jo en annen sak og vil være nyttig å estimere ift. tilsetning av sporstoffer etc.

Mvh,

Kristian

Jeg har det samme karet, og var også litt forundra over dette med målene. Jeg prøvde å måle nettovolumet og kom til ca. 500 liter, men det er veldig ca.:-) Mtp. dosering av tilsetninger og sånt er jo 500 liter et greit utgangspunkt, men det er jo uansett viktig å ta målinger.

Uansett er jeg veldig fornøyd med karet, bruker originalsumpa og sånt:-)

CP

Karet leveres med 2 forrskjellige "sumper" blue reef 1000 og reef 500 ? er det noen betydelig forrskjell på disse 2 ...

ellers fulgtre det med i den liten pose et lite plastrør i klar plast , med bunn i en ende og en blå og en svart stuss for liten slange i andre enden , noen som vet hva dette er ..dingsten er ca 10 cm lang og et par cm i diameter ..:confused:

Vet ikke hva den delen der er, får du til å ta bilde av den da?

Kort sagt er Blue Reef 1000 en komplett sump, mens Reef 500 må man ha sump til, som jeg har forstått det. I tillegg har 1000'en større skummer, noe som helt klart er en fordel:-)

CP

Hvis du jobber litt med isolering før du fyrer opp har du gjort mye! Jeg brukte matter for å dempe støy i biler (fra Biltema), men tenkte ikke på det før jeg hadde starta opp, og det var litt vanskelig å få inn mattene bak sumpa;-)

Jeg har sans for både størrelsen og utseendet på dette karet!

CP

Hallo, jeg har også ett slikt kar og er ikke plaget av støy i det hele tatt, det eneste som summer littegrann er lampa. Men vær nøye på at det ligger gummimatter under alle pumper som ligger i sumpen. Syntes sumpen kansje er litt i trangeste laget, ellers meget fornøyd med karet.