Jump to content

Foring av Mandarin fisk

Nano
 Share

Recommended Posts

HAr plundret selv med at min mandarin har blitt tynn, har derfor prøvd mye rart, alt fra flaske forer til pimpetter. Det som fungerer best for meg er Pimpette. Men har et problem med at når jeg forer mandarinen så vil jo reker og fisk også ha litt... Hva skal jeg gjøre for og fjerne deres oppmerksomhet?:confused:

gjerne Si hva dere gjør selv

Mvh. Anders Gudbjørgsrud:p

HAr plundret selv med at min mandarin har blitt tynn, har derfor prøvd mye rart, alt fra flaske forer til pimpetter. Det som fungerer best for meg er Pimpette. Men har et problem med at når jeg forer mandarinen så vil jo reker og fisk også ha litt... Hva skal jeg gjøre for og fjerne deres oppmerksomhet?:confused:

gjerne Si hva dere gjør selv

Mvh. Anders Gudbjørgsrud:p

Problemet med mandariner er ofte at de er veldig glade i å studere maten lenge før de spiser. Dette fører igjen til at andre spiser den eller at sirkulasjonen blåser maten langt av sted før den tar den.

Min spiser alt jeg slipper i karet, frossen, pellets, flak osv. De første mndene spiste den kun fra LS, koblet derfor inn et refugium for å sørge for nok mat.

Hvor stort er karet ditt og hvor mye ls har du?

du kan prøve med et syltetøy glass og plassere maten inni den. det vill hindre at andre fisker skal komme til og vill gi litt tid til madarinene og undersøke fôre.

men det kan godt vere at dette ikke fungerer med en gang men du må bare vente til mandarinen føler seg trygg og sikker

Her har du et eksempel på en som gjør det på denne måten.

http://www.melevsreef.com/mandarin_diner.html

Å fôre nok så alle blir mette funker om man matcher fiskene riktig.

Men er ofte ikke så lurt å fôre fisker til alle er mette, da det fører til overfôring og fet lever hos svært mange av artene vi har i akvariet.

Til fôring av mandariner anbefaler jeg 0,5 liters flasker, kapp så av flasken der halsen starter, og kapp bort så mye av halsen som ønskelig der hvor den er tynnest for å tilpasse åpningen (du må uansett kappe litt, da halsen blir for lang når du snur den)

Snu så halsen og lim den så den stikker innover i flasken. På denne måten får de spise seg mette. Åpningen på et syltetøysglass er ofte litt for stor, slik at mange andre fisker kommer seg inn og tømmer matfatet

Har prøvs med flaske som dette men det eneste som skjedde var at en av rekene stod bare og viftst med armene inni opningen så ikke mandarinen kom inn...:-| men prøver og fore ,ef flak til fiskene og artemia til mandarin, kansje det fungere...:?

Men takk for svar:lol:

Artemia

Jeg klekte artemia i en 180 liter jeg hadde før. Der var i alle fall mengden krepsdyr rimelig enorm.

Har hatt min mandarin siden sommeren 2008. Nå går den i 540 literen og er feit og fin.

Forer med frossen artemia (golden gate) en gang per dag i tillegg til pellets. Så klekker jeg artemia i ny og ne. Håper de lever lenge nok til at de blir fiskefòr og ikke skummerfòr ;-)

Jeg har også prøvd meg med rekepellets av den typen man forer bunnlevende fisk som Corydoras med. Det spiser både mandarinen og reker/kreps.

Nærmeste akvariebutikk

Det er pellets for bunnlevende fisk. Det er flere produsenter som har det.

F.eks. Tetra Tabimin som jeg bruker.

Men husk nå at dette er fòr for fisk som lever av planterik kost. Så en mandarin som skal "leve lenge i landet" må spise artemia. Det viktigste er de flere har skrevet: mye levende stein/levende sand med mye liv :-)

Men husk nå at dette er fòr for fisk som lever av planterik kost. Så en mandarin som skal "leve lenge i landet" må spise artemia. Det viktigste er de flere har skrevet: mye levende stein/levende sand med mye liv :-)

Corydoras er omnivore og det er bl.a. mye reke i tablettene man gir til dem. Jeg har slike, men det ser ut til at disse har forsvunnet fra norske nettbutikker.

Sant nok

men mesteparten av denne tabeletten er spirulina alger. Tabimin er etter det jeg vet den som har mest "kjøtt". Den er også basert på biprodukter fra melk.

Wardley finnes ennå. Den kommer i poser såvidt jeg husker.

Legg tabelletten på et sted fisken kan spise i fred.

Guest Dvergkeiser

Men er ofte ikke så lurt å fôre fisker til alle er mette, da det fører til overfôring og fet lever hos svært mange av artene vi har i akvariet.

Da er det nok heller snakk om feil type for eller mangel på kvalitet , enn kvantitet.

Det går f.eks. ikke an å overfore en (carnivor) fisk med mysis av god kvalitet, ihvertfall sålenge den ikke har herbivore behov (som f.eks. kirurger) som ikke blir dekket.

Men det er som med folk flest og unger spesiellt ... spiser de seg mette på pizza , brus og godterier hver dag, har det konsekvenser for helsa før eller siden .

mvh

thomas

Å fôre nok så alle blir mette funker om man matcher fiskene riktig.

Til fôring av mandariner anbefaler jeg 0,5 liters flasker, kapp så av flasken der halsen starter, og kapp bort så mye av halsen som ønskelig der hvor den er tynnest for å tilpasse åpningen (du må uansett kappe litt, da halsen blir for lang når du snur den)

Snu så halsen og lim den så den stikker innover i flasken. På denne måten får de spise seg mette. Åpningen på et syltetøysglass er ofte litt for stor, slik at mange andre fisker kommer seg inn og tømmer matfatet

mandarinen klarer seg godt uten foring vist karret har godt minst et år min er fet og satte ikke inn en mandarin før 2 år drift i karret