Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
bberd

Lite vann fra osmose anlegget

Recommended Posts

Hei

Har fått tak et osmose anlegg

(Kent Marine Hi-S Maxxima RO/DI System 132 l )

Det klare ikke å levere mer en 20 -25 liter i døgnet. Det må være noe feil en plass .Noen som har samme anlegget ,hvor mye vannkommer det ut av deres anlegg når det er kaldtvann .Er det noe som har vært borti dette før .Noen tips

Bjørn

Hvor mye vann anlegget klarer å produsere avhenger av temperatur, kaldt vann øker produksjonstiden. Trykket har også noe å si. Om det kan være andre/flere årsaker til at det går tregt vet jeg ikke, men 20-25 liter høres lite ut. Hvor mye skal det gi?

Da høres det ut som om noe er feil. Mitt gir 15-20 liter på 6-10 timer med iskaldt vann, og det skal gi 90 l/døgn (eller var det 190? Hmmm, tror det var 90...). Jeg aner ikke hva som kan være feil, du får vente til det kommer noen som vet, men det er vel deler på osmoseanlegget som er slitedeler og dermed må byttes med (u)gjevne mellomrom. Du har vel sjekket for lekkasjer forresten? Sånt kan fort ødelegge trykket.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Re: Lite vann fra osmose anlegget

Hvis du har kjøpt anlegget brukt bør du bytte patron på partikkelfilteret og evt karbonfilteret. Disse filtrene vil over tid gå tette, skape større motstand og dermed redusert flow. I flg bruksanvisning bør disse byttes etter ca 6 mnd. Her på berget med generelt rent springvann holder de lenger enn det, men redusert flow er et klart tegn på at patronene bør byttes.

Anlegget er ca 10 mnd ,var samme produksjon av vann til han som hadde før meg og han hadde bare en 200liter som han produserte vann

til .så det er ikke brukt så mye .

Hadde vel prøvd å skifte paritikkelfilter og kullfilter uansett som Eagle nevner. Hvis det er mye humus i vannet kan det fort gå tett, og det kan ha skjedd fort hos han du kjøpte det av slik at han aldri har opplevd det som bedre.

Hvordan er vannkvaliteten der du bor ellers? Du kan gå på kommunens sider og se på vannkvalitet der mtp partikkelinnhold/turbiditet.

Hvordan er vanntrkket?

Bytt partikkelfilter

Jeg kjører et RO anlegg som skal gi 150 liter i døgnet. Det har gått i ca 2 år med samme partikkel og kullfilter.

Byttet begge delene i dag og på 1,5 timer har det produsert 15 liter. Det er 4 ganger så mye som før byttet.

Har du ellers justert returvannet? Jeg kjenner ikke dette anlegget i detalj men det er vel som med andre en ventil som justerer det vannet som ikke går gjennom filtret men rett i sluken?