Jump to content

phuket aquarium

bob
 Share

Recommended Posts

ok ,men er det sånn at "alle" kan bade med hai?? eller var du bare en lucky bastard ;-) ??

dårlig med dykkelappen her,så blir vel kun snorkling, har lest at det skal være et ganske bra rev rett utafor der jeg skal (kata beach) + at man kan leie båt å få de til å kjøre deg hvor du vil,så da er vel phi phi innenfor rekkevidde hehe..

Jeg kan ihvertfall fraråde alle et besøk i Phuket Zoo! Med et av verdens flotteste korallrev få kilometer unna, regnet jeg med at de skulle ha en spektakulær saltvannsakvariedel. Vi ble møtt av en håndfull kar med døde koraller, praktisk talt tomt for fisk, overgrodd med alger. Resten av dyrehagen stod i stil. Jeg ble stående foran elefantene, tre store dyr og en liten unge lenket fast på en latterlig liten betongplattform. Elefantbabyen var tjoret i den ene bakfoten, og gikk rundt, rundt, rundt i omkretsen den korte kjettingen ga den. Øynene dens var blasse og tomme. Jeg ble stående i en ti minutters tid og følge den hvileløse, uavbrutte sirkelvandringen. De hadde også en neddopet tiger, liggende i en klump på betonggulvet, som turistene kunne avbildes sammen med. Vokteren løftet hodet på den da vi gikk forbi. Den lå med halvåpen munn og døde øyne. Sikkel rant nedover den flotte pelsen i en liten dam på betongen. Se - helt ufarlig!

Parken var en skam for et fantastisk flott land som Thailand.

(Beklager litt off-topic, det siste - jeg kjente bare litt av fortvilelsen over å se mishandlede dyr, sige innover meg igjen....)

det har jeg hørt å, så tviler på at det blir noen tur inn der...

Jeg kan ihvertfall fraråde alle et besøk i Phuket Zoo! Med et av verdens flotteste korallrev få kilometer unna, regnet jeg med at de skulle ha en spektakulær saltvannsakvariedel. Vi ble møtt av en håndfull kar med døde koraller, praktisk talt tomt for fisk, overgrodd med alger. Resten av dyrehagen stod i stil. Jeg ble stående foran elefantene, tre store dyr og en liten unge lenket fast på en latterlig liten betongplattform. Elefantbabyen var tjoret i den ene bakfoten, og gikk rundt, rundt, rundt i omkretsen den korte kjettingen ga den. Øynene dens var blasse og tomme. Jeg ble stående i en ti minutters tid og følge den hvileløse, uavbrutte sirkelvandringen. De hadde også en neddopet tiger, liggende i en klump på betonggulvet, som turistene kunne avbildes sammen med. Vokteren løftet hodet på den da vi gikk forbi. Den lå med halvåpen munn og døde øyne. Sikkel rant nedover den flotte pelsen i en liten dam på betongen. Se - helt ufarlig!

Parken var en skam for et fantastisk flott land som Thailand.

(Beklager litt off-topic, det siste - jeg kjente bare litt av fortvilelsen over å se mishandlede dyr, sige innover meg igjen....)

skal bare være der en uke, så tror det blir litt lite med tid.ellers skulle jeg kasta meg på et padi kurs :D

Dykkekurs er absolutt å anbefale. Dykking ved Similian Island går for å være den beste dykkeopplevelsen i verden. Phiphi Island er heller ikke værst, men her er turismen stor. Anbefaler å ta kurs om dere har tid.

bankok akvarium

du må ha PADI kurs (ADV) for å få dykke med hai. Jeg har dykket på Similian og her var det bra dykk å få seg, er du nybegynner, tar du et prøvedykk først, det er også mulig å få "gutta" til å ta båten 10 min ut fra stranden å snorkle på revet, masse lilla anemoner der. ca 2000 stk ligger side ved side. se på google earth, bilder / info

Neida! :-) Ikke i Thailand.....

Vel, ikke snorkling ihvertfall. Vi meldte oss på en dagsutflukt da vi bodde på Phi-Phi - med etpar snorklestopp underveis. Her kan dere oppleve hai! Sa guiden vår entuisiastisk, og da jeg spurte om de ikke var farlige, smilte hun; 'noooo - very safe! No problems!'

Vi jumpet uti, og sannelig - snart var vi omgitt av en 4-5 hai. De var ikke voldsomt store; jeg vil tippe mellom 1,5 - 1,8 meter, men de sirklet nysgjerrige rundt oss. En utrolig opplevelse. En engelskmannen som var uti sammen med oss, forsvant imidlertid; tilbake i båten fortalte han at han hadde opplevd situasjonen som litt ubehagelig, da en av haiene hadde vist litt stor interesse for svømmeføttene mine....

Først tilbake i bungalowen oppdaget jeg via nettet at vi hadde badet med blacktip shark, som det faktisk er litt delte meninger om... Bl.a. påstod en artikkel at denne haien står bak majoriteten av haiangrepene i Florida(!)

Jaja - - nå kan jeg krysse av for 'svømt med menneskeetere' på listen min....

hehe hørtes ut som en artig opplevelse , tror nok jeg hadde kjent blodpumpa øke noen hakk sjøl hehe..

Vel, ikke snorkling ihvertfall. Vi meldte oss på en dagsutflukt da vi bodde på Phi-Phi - med etpar snorklestopp underveis. Her kan dere oppleve hai! Sa guiden vår entuisiastisk, og da jeg spurte om de ikke var farlige, smilte hun; 'noooo - very safe! No problems!'

Vi jumpet uti, og sannelig - snart var vi omgitt av en 4-5 hai. De var ikke voldsomt store; jeg vil tippe mellom 1,5 - 1,8 meter, men de sirklet nysgjerrige rundt oss. En utrolig opplevelse. En engelskmannen som var uti sammen med oss, forsvant imidlertid; tilbake i båten fortalte han at han hadde opplevd situasjonen som litt ubehagelig, da en av haiene hadde vist litt stor interesse for svømmeføttene mine....

Først tilbake i bungalowen oppdaget jeg via nettet at vi hadde badet med blacktip shark, som det faktisk er litt delte meninger om... Bl.a. påstod en artikkel at denne haien står bak majoriteten av haiangrepene i Florida(!)

oki, tror det kun blir snorkling (denna gangen) blir der bare en uke,så litt lite med tid(måtte bare komme meg bort fra vinter h..... noen dager hehe)

du må ha PADI kurs (ADV) for å få dykke med hai. Jeg har dykket på Similian og her var det bra dykk å få seg, er du nybegynner, tar du et prøvedykk først, det er også mulig å få "gutta" til å ta båten 10 min ut fra stranden å snorkle på revet, masse lilla anemoner der. ca 2000 stk ligger side ved side. se på google earth, bilder / info

Vet hvordan den følelsen er ;-) dykka med white tip på Bali, de kan være ganske så aggresive, ska si jeg holdt på å svelge regulatoren da jeg først så dem,guiden sa at de vi ville se var rundt halv meteren, men var ca 1.8m

men det var fasinerene å se disse på nært hold.

Hei.

Har selv bodd på Kata beach i Phuket for noen år siden. Hvis du ikke har alt for store krav til snorkling er det helt greit å snorkle på sørenden av stranden. Der er det en del stein og bergformasjoner med både koraller, anemoner, fisk, krabber, murene o.l. Steinene er slipt ned av havet og er nesten like fine (men selvfølgelig ikke like fine) å ligge på som svabergene på sørlandet hjemme i Norge. I tillegg er det mye mer spennende under vannet der enn på stranden, så jeg tilbragte mye mer tid her enn på selve stranden. :-)

Jeg kan også som alle andre anbefale dykking på Similand Island.

God tur!

• 2 weeks later...

Da har vi kommet hjem :( brrrrrr

ikke spes artig å komme hjem til snø og kulde etter en uke med 35+ og godt og varmt vann.

men turen ble bra den utenom en liten matforgiftning hehe men sånn som skjer det ..

ble ikke noe tur på phuket aquarium da vi hørte at det var så lite..

men snorkling ble det i massevis:D

det ble mest på kata beach,og det var overraskende mye "liv" der,måtte svømme ut en 100 meter fra stranda så starta koralrevet:D(det var jo noen ensomme acroporaer litt lengre inn å da..

men man måtte ikke mer en par skritt uti vannet for å se fisk, masse fisk ,kirurger ,keisere,sommerfuglfisker,pappegøyefisker,MORISH IDOL:D og masse forskjellige gobyer og wrasser ++++ masse jeg aldri har sett før, så skal du til phuket så kan jeg anbefale kata beach

(sør enden som Are nevnte)

det ble også en dagstur til coral island, men den døpte vi fort om til dead coral island,eneste som var der var MASSE koral grus og en og annen acropora og sarcopython,men det kan jo ha med sunamien som var for noen år sia,eller at jeg ikke så så mye "reefsafe" fisk svømmende rundt der heller, men muslinger i nesten alle regnbuensfarger det var det der! :D så den ble fort omdøpt igjen til clam island ( må ikke forveksles :lol: hehe)

fikk kjøpt meg et digitalt undervannskamera,så skal få lagdt ut noen bilder i nærmeste framtid :-)

Robert.

Ja i fjor kom vi hjem fra Thailand til over to meter høye brøytekanter. Det var en nedtur :(, men det er et utrolig fint land spesielt for meg som dykker.

Gleder meg til bildene dine. Jeg har alltid holdt meg på Stillehavssiden.

:D så den ble fort omdøpt igjen til clam island ( må ikke forveksles :lol: hehe)

Den forvekslingen er det mulig å gjøre på Thai også, men det visste du kanskje ;-)

Mvh Roar