sjøhest1 Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Fisken var frisk og rask for 5 min siden, men nå ligger den bare flat på bunnen og puster. Kan det vere stress , har satt inn ny butterfly fisk i går men denne blei bare jaget yellowtangen. Ser noe kvite prikker på butterfly fisken men dette trur jeg ikkje er noe problem. Har også tilført kalk pulver i dag . Takker for råd og svar på forhånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Ikke så mye kalk at pH har økt raskt og dramatisk? Hvor lenge har du hatt fisken? Vannverdier? Og litt generel info om akvariet hadde vært nyttig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøhest1 Posted February 9, 2010 Author Report Share Posted February 9, 2010 Trur fisken rundt 4-5år , kun to skeier med tropical marin bio calcium, anbefalt dags dose for mitt kar er 4-5 skeier. Driver og tester vann nå. Har byttet to bøtter med vann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solono Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Det høres ut som om det er kommet noe i karet som ikke burde ha vært der. Har du byttet vann etter at kirurgen lå på bunnen eller byttet du før?.. Skummeren lufter vannet skikkelig? De 2 skjeene skal ikke ha noe med det å gjøre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøhest1 Posted February 9, 2010 Author Report Share Posted February 9, 2010 Tror nok ikkje disse to skeiene har noke med detta og gjera, har pleid og bruka 4-5 skeier av desse eit par gonngar i veka før og det har gått heilt fint. Noken vann verdi målingar: pkophat PO4 : o,25 kh: 8,7 magnesium: 1400-1500 ppm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøhest1 Posted February 9, 2010 Author Report Share Posted February 9, 2010 Byttet van etter fisken lå på bunnen. Nitritt nitratt testing kommer snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solono Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Hva er Salinitet og ph på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøhest1 Posted February 9, 2010 Author Report Share Posted February 9, 2010 Salt innhol 0,25 Har ikkje ph tester til saltvann men jeg har ti ferskvan kan denne brukest i saltvann og? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solono Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Ph test er veldig greit å ha. Det kan være at kirurgen ligger på bunnen pga forandringer i ph muligens... Saliniteten er på 1.025? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Salt innhol 0,25 Har ikkje ph tester til saltvann men jeg har ti ferskvan kan denne brukest i saltvann og? Ja, stort sett, se på pakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøhest1 Posted February 9, 2010 Author Report Share Posted February 9, 2010 Ph ligger nesten på 9 er ikkje dette allt for høyt? Og hva må jeg gjera for og senke den igjenn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Et vannbytte er en trygg og fornuftig måte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøhest1 Posted February 9, 2010 Author Report Share Posted February 9, 2010 Da var nok en flott kirurg gått bort Ser ikkje noe på dei andre fiskene, får håpe det går bra med resten av fiskene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Det var trist, håper alt går greit med de andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solono Posted February 9, 2010 Report Share Posted February 9, 2010 Hvis du har kullsyrevann er det en effektiv måte å senke ph. Men ikke senk den for fort eller for mye på en gang... Hvor stort er karet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjøhest1 Posted February 10, 2010 Author Report Share Posted February 10, 2010 200liter med 80liter sump Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KKjetil Posted February 10, 2010 Report Share Posted February 10, 2010 Hvet ikke om det har noe med at karret mitt er lite belastet og har gått i over 2 år nå men..... Jeg bytter kanskje vann vær 6 uke nå ( driver å eksprementerer litt ) syntes akvariet i seg selv trives mye bedre hvis jeg gir benk i tilsetningsstoffer og mer skjelden vannbytte.. Nå har jeg ikke sps da så det krever ikke så strenge vannverdier. Bruker heller ikke testkitt. det eneste jeg sjekker er temp og saltinhold resten tar ejg på øyemål. men ser fort hvis koraller eller annet misstrives / snerk på toppen av vannet i sumpen.. kjører 20 kg stein i 300 liter sammt bioballer og en skummer beregnet for 1000 liter. back to topic.. Tror fisken din har blitt stresset ihjel, du ble bekymret over jagingen og prøvde og ordne problemet som bare førte til mer stress, gul kirurg skal alltid sisst inn om du ikke har ett veldig stort karr, hvorfor ? den er veldig dominerende og kan være veldig aggresiv mot fisk som er " snille " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikil Posted February 10, 2010 Report Share Posted February 10, 2010 Jeg mistet 2 gule kirurger i mitt kar( to forskjellige ganger), og jeg hadde også en butterfly fisk. De gikk ikke overens og kranglet i 2-3 dager før den gule måtte måtte gi tapt. Lå og pustet og peset på bunnen inni LS. Til slutt gikk den/de over til de evige planktonmarkeder. Ved tredje forsøk var butterflyen borte,og da gikk det fint. Vet selvsagt ikke med 100% om det var butterflyen som stresset den såpass opp eller noe annet, men synes det er mest nærliggende å tenke dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts