Jump to content

Zeovit filtrering

thorleif
 Share

Recommended Posts

Til dere som har erfaring med Zeovit eller zeolit-filtrering ellers, Har Eheim 2215 bøttefilter som jeg vurderer å ha litt zeolit i for ekstra filtrering. Problemet ift Zeovit-metoden er at jeg ikke vil ha mulighet til å rense mediet hver dag slik det gjøres i et egnet filter.

Vil det etter deres menig være bortkastet med slik "passiv" filtrering?

Jeg bruker Zeolite, d trengs ikke fjernes før hver 3de mnd.

(Den skal garentere for en fullstendig absorbering av de forurensende organiske og kjemiske stoffene.)

Jeg bruker d kombinert med filterskum i et bøttefilter.

NB: husk å skylle den før bruk om du vill prøve, uten vask, klikker skummeren fullstendig:p går fullstendig på et sinnakok!!:lol:

Mener å ha lest at zeolitt ikke funker noe særlig i saltvann pga saltet... Det er mye mulig jeg tar feil her.

Saltet tetter og hindrer den prosessen zeolitt vanligvis gjør med ferskvann. Dvs etter kort tid (tror det var snakk om 10-15 min) slutter det å fungere.

Kan godt være at det finnes produkter på markedet som fungerer bedre, men legger bare frem det jeg har lest om temaet :)

Hei Thorleif

Nå har ikke heller jeg noen praktisk erfaring med Zeovitmetoden, men våger meg frempå;-).

Jeg tenker som så at et Eheim 2215 er jo ikke blant de største bøttefilterne.

Hvis du plasserer det slik at du har tilgang og lange nok slanger, bør det kanskje la seg gjøre og rett og slett løfte hele filteret og vende/riste dette?

Et vesentlig poeng med hele metoden er vel regelmessig å få frigjort den mulmen som dannes på overflaten av zeolitten, slik at dette kan overføres som næring til korallene. For å få til dette må zeolitten utsettes for en mekanisk omrøring jevnlig og, såvidt jeg har forstått, gjerne minst en gang pr døgn.

Det er jo en besnærende tanke å teste nye saker og metoder med tilgjengelig utstyr, og hvis du finner zeovit å være bra, vil du sikkert investere i en mer praktisk reaktor etterhvert.

Om zeolit har noe serlig for seg uten å tilsette bakterier er jeg litt usikker på.

Du må nok ikke riste/rense disse daglig men det er en fordel for at det skal funke optimalt.

Jeg vet det er et par stykker på forumet her som har fikkset seg en mekanisk reaktor hvor det blir pumpet luft inn for å rense zeoliten.

Mener å huske det er en reaktor fra fauna marine.

Eddy

Det å tilføre luft kan jeg nok tenke meg fungerer, kanskje tilogmed co2 men å bare filtrere vannet rundt zeolitt kan jeg ikke tenke meg har så mye for seg etter hva jeg har lest. Kan også fungere med et bra trykk inn slik at zeolitten er i bevegelse hele tiden, men den er såpass tung at jeg tror den rensende effekten da vil bli borte.

Kan være at det er noen her inne av de som bruker det som har noen synspunkter, eller kan si litt om hvordan de har løst problemet`?

Kunne godt ha tenkt meg å bruke zeolitt selv :)

Det står også en del nyttig lesning om dette med Zeolitt på de svenske sidene.. di som kjører uten reaktor og mulighet til og riste dette hver dag... kjører det i en strømpe hengende i sumpen som di rister på ....

Tror hele hensikten med dette er som Eagle sier her att stenene skal vendes på og holdes rene.. og for att mulmet skal fungere som for til korallene...

Takk for mange gode innspill så langt. Skal lese litt på de svenske sidene.

Vidar: var ikke helt med på hva du mente om balling :roll:

Ellers er jeg med på det med frigjøring av mulm og at det skal være gunstig for korallene, men det gjør seg vel spesielt gjeldende når vannet blir ekstremt næringsfattig som ved Zeovit-metoden. Eller skal jo zeolitt absorbere ammonium og støtte bakterier som spiser bla fosfat, og det var vel primært den effekten jeg var ute etter.

En slags Zeovit-light om man vil ;-)

Solono: mener du da at den eneste virkningen man i praksis får av Zeovit-metoden er et filtermedium som støtter ekstra bakteriekulturer?

@Thorleif

Jeg har vært inne på å teste det og har prøvd det uten å kunne si noe sikkert fra eller til. Men jeg leste en del om det og kom frem til konklusjonen med at jeg sikkert kunne brukt grus som ville gitt meg samme funksjon siden saltet hindrer zeolitten å fungere på samme måte som i ferskvann nemlig absorbere diverse.. Jeg testet ikke med ekstra luft eller noe slikt men lot vannet fra skummeren renne gjennom zeolitt..

Men jeg sier ikke at det ikke fungerer, bare at jeg har lest at det ikke fungerer i saltvann...

Men om det fungerer vil jeg gjerne vite mer om det :)

Torleif. Jeg lurte på om denne Zeovit light versjonen "bøttefilter" fylt med zeovit ville fungere for oss som bruker kalkreaktor.

Med zeovitreaktor og alle remediene (flaskene), så hører man jo at det er balling som skal benyttes for og tilsette de nødvendigste sporstoffene.

Torleif. Jeg lurte på om denne Zeovit light versjonen "bøttefilter" fylt med zeovit ville fungere for oss som bruker kalkreaktor.

Med zeovitreaktor og alle remediene (flaskene), så hører man jo at det er balling som skal benyttes for og tilsette de nødvendigste sporstoffene.

Tror fint du kan kjøre zeovit med reaktor Vidar. Kan ivertfall ikke huske å ha lest at du må kjøre baling.

Jeg har kjørt zeovit metoden nå siden oppstart i sommer å er fornøyd så langt. Jeg synnes ikke det er så mye jobb som alle skal ha det til, men er du borte fra akvarie fast i lengre perioder er det nok ikke så greit.

Mase fin lesing på zeovit.com

Denne er ganske godt forklarende.

http://zeovit.com/forums/showthread.php?t=10354

Eddy

Jeg har kjørt zeo-matic 2 en stund og er fornøyd:

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?p=130339#post130339

Ja det har helt klart noe for seg, men ikke gå i fella og kjøp alt fra a-å, for det koster skjorta. Flere av produktene er svært bra, andre holder ikke helt mål.

Zeolitt (negativt ladet mineral) finnes fra flere leverandører. Jeg har testet forskjellig men har aldri merket noen forskjell. Men pass på at det er riktig type zeolitt du anvender (finnes flere), og som er ment til ditt formål.

Det finnes som nevnt rikelig med nettinfo og manualer :-)

Til dere som har erfaring med Zeovit eller zeolit-filtrering ellers, Har Eheim 2215 bøttefilter som jeg vurderer å ha litt zeolit i for ekstra filtrering. Problemet ift Zeovit-metoden er at jeg ikke vil ha mulighet til å rense mediet hver dag slik det gjøres i et egnet filter.

Vil det etter deres menig være bortkastet med slik "passiv" filtrering?

det jeg vet om Zeovit kan det mulingen fungere vis du rister det vær dag som ble sakt tidligere . men du må sete på en kran tror jeg da det ikke skal så stor vann gjennom strømning som den pumpen har. ca 100L vann per time på vær kg Zeovit er anbefalt

det jeg vet om Zeovit kan det mulingen fungere vis du rister det vær dag som ble sakt tidligere . men du må sete på en kran tror jeg da det ikke skal så stor vann gjennom strømning som den pumpen har. ca 100L vann per time på vær kg Zeovit er anbefalt

Tror vi skal si 100L gjennom strømning pr 100L netto vann i systemet.

Det vil si har du 400L netto skal du ligge på rundt 400L gjennom strøm.

Eddy

200-400 liter pr time pr liter zeolitt.

Ved oppstart 1 liter zeolitt pr 600 liter vann, ellers 1 liter zeolitt pr 400 liter vann.

Nei du må ikke kjøre Balling, og ja du kan kjøre med kalkreaktor.

Jeg tror de har oppdatert den gamle manualen, så er er en meget rask innføring av zeovit metoden (som er mer enn zeolitt):

http://www.korallen-zucht.de/files/zeoguide_english_1_03.pdf

Til dere som doserer Rowaphos og kjører zeolitt samtidig (metoden skal egentlig kjøres uten fosfat-absorering-medie, men kan brukes ved høy bioload): Pass på å dosere jern i akvariet.

Hej på er:)

Ett litet allmänt inlägg rörande fler av kommentarerna:

Zeolit är en jonbytare, dvs ett ämne med små kanaler som tar åt sig vissa joner o slänger ut andra. Den önskvärda effekten är att just ammoniumjonen är den jon som absorberas och för varje absorberad ammoniumjon så slängs det ut en natrium eller kalium jon. Så zeovit funkar i även saltvatten, MEN problemet är att i saltvatten så finns ju fler joner än just ammonium, dvs man kan inte vara helt säker på att zeoviten är så selektiv så den BARA absorberar ammoniumjonerna, utan tex även kalciumjoner, vilket vi ju inte vill. Eftersom vi rör oss med saltvatten så kan det altså bli vanskligt eller onkontrollerbart vilka joner som just din zeolit absorberar. I början såg man krascher till följd av just calciumfall, beroende på zeolitens absorption av just calciumjoner. Idag är vissa zeoviter mer selektiva, men det är alltid en viss risk med att stoppa ner en jonbytare i saltvatten.

Den andra effekten är ju att bakterier anhopas på stenens yta (ej i porerna, dom är mindre än bakterierna), o där kan det nog vara så att de absorberade ammoniujonerna utgör en sorts "magnet" för bakterierna (både nitrifikationsbakterier o heterotrofa bakterier).

Jonbytaregenskaperna upphör ganska snart så fort porerna täppts till av den utanpåliggande bakterierbeläggningen. Då är det som vilket biofilter som helst.

Mvh

Jonas Roman

Zeolitt (negativt ladet mineral) finnes fra flere leverandører. Jeg har testet forskjellig men har aldri merket noen forskjell. Men pass på at det er riktig type zeolitt du anvender (finnes flere), og som er ment til ditt formål.

Hei på dere!

Jeg lurer også på dette med ZEOvit systemet, kunne fortelle oss hva(ZEOlit) og hvor det er lurt og kjøpe dette? Har funnet noe veldig billig til ca.180,- for 25kg og dette er i Norge.

Bjørn

Hej på er:)

Ett litet allmänt inlägg rörande fler av kommentarerna:

Zeolit är en jonbytare, dvs ett ämne med små kanaler som tar åt sig vissa joner o slänger ut andra. Den önskvärda effekten är att just ammoniumjonen är den jon som absorberas och för varje absorberad ammoniumjon så slängs det ut en natrium eller kalium jon. Så zeovit funkar i även saltvatten, MEN problemet är att i saltvatten så finns ju fler joner än just ammonium, dvs man kan inte vara helt säker på att zeoviten är så selektiv så den BARA absorberar ammoniumjonerna, utan tex även kalciumjoner, vilket vi ju inte vill. Eftersom vi rör oss med saltvatten så kan det altså bli vanskligt eller onkontrollerbart vilka joner som just din zeolit absorberar. I början såg man krascher till följd av just calciumfall, beroende på zeolitens absorption av just calciumjoner. Idag är vissa zeoviter mer selektiva, men det är alltid en viss risk med att stoppa ner en jonbytare i saltvatten.

Den andra effekten är ju att bakterier anhopas på stenens yta (ej i porerna, dom är mindre än bakterierna), o där kan det nog vara så att de absorberade ammoniujonerna utgör en sorts "magnet" för bakterierna (både nitrifikationsbakterier o heterotrofa bakterier).

Jonbytaregenskaperna upphör ganska snart så fort porerna täppts till av den utanpåliggande bakterierbeläggningen. Då är det som vilket biofilter som helst.

Mvh

Jonas Roman

Takk for en god forklaring Jonas, dette var ett godt bidrag til min zeolit forståelse :-)

Tor