Anartica Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 hentet et red sea max 130 for 1 - 2 uker siden, venter forsatt på ls, håper eg får den på mandag, har bestilt 10kg fra korallen, skal få kjøpe mere stein, må bare sjene mer penger først, (u)heldigvis bor eg hjemme endå så alle pengene mine går til akvariet,har sotte akvariet opp med vann, salt og grus, grusen var allerede innkjørt, fant ut at det var mye drit i den, har nitritt og amoniakk, hadde det vartfall for en uke siden, skal teste vannet igjen når etter steien er komt, har sett en liten glassrose, skal drepe den når den gryper opp fra grusen. lyset står på tolv timer nå, men skal kutte ned til åtte timer. nå sitter eg bare utålmodig her og venter på steien, bestilte den egentlig forige tirsdag. Akvarium 130 l red sea max Sirkulasjon 3x 550l/t og 1 650l/t Filtrering tunze skummer Levende sten: 13kg aktivt kull brukes fortiden Vannverdier kalsium: Alkalinitet: Saltinnhold: 1.024 Temperatur:28-29 pH: 8,3 NO3: Magnesium: 1240 kommer senere Belysning 2x55 t5 kl 14.00-23.00 Annet utstyr FISK 2 klovner Amphiprion percula 1 pallett kirurg Paracanthurus hepatus 1 salaris Salarias fasciatus 1 rød mandarin Pterosynchiropus splendidus var KORALLER Colony Polyp Yellow Zoanthid Green Zoanthid Polyps Zoanthus sp Tree Coral Paralemnalia sp Sinularia tror eg tunge corall Polyphyllia sp Birdsnest Coral Seriatopora hystrix seriatopora guttatus seriatopora caliendrum skive anemoner NYTTEDYR Feather Duster Sabellastarte sp Scarlet Skunk Cleaner Shrimp Lysmata amboinensis Blood Red Fire Shrimp Lysmata debelius Bumble Bee Snail Engina sp Pincushion Urchin Tripneustes gratilla og andre snegler ANEMONE 1 rød boble tip anemone Mest fornøyd med: alt levende i akvariet Minst fornøyd med: alle algene Videre fremdrift: kjøpre koraller, fisk og nytte dyr eg har også 2 ferskvann akvarier (52og 110l) og et brakkvanns akvarie med en slamkryper,har også 1 kanin 2 undulater og 8 deguser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hubben Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 et brakkvanns akvarie med en slamkryper, 1 kanin 2 undulater og 8 deguser He-he... Morsomt oppsett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Bjordal Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Hva er en degus? Har ikke peiling jeg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Hva er en degus? Har ikke peiling jeg.... Nei, men nok peiling til å bruke wikipedia har du kanskje? http://no.wikipedia.org/wiki/Degus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxius86 Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Lykke til med Rsm'n =) jeg starta opp en rsm i midten av desember, eneste jeg irriterer meg over er at det er så firkanta =p men smaken er som baken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Bjordal Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Nei, men nok peiling til å bruke wikipedia har du kanskje? http://no.wikipedia.org/wiki/Degus Tok ikke sjangsen på at den tok "Haugesundsk." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Tok ikke sjangsen på at den tok "Haugesundsk." :-) Jeg hadde degus før, sjøl. Morsomme dyr. Lagde hjem til dem vha et stort bur koblet til et akvarium i andre etasje (forbindelse ved hjelp av et rør av hønsenetting); fra dette gikk det et aluminiumsrør videre til et annet akvarium. Alt i alt hadde de langt bedre plass (sett i forhold til størrelse) enn samboeren min og jeg...De hadde så mye plass at det var vanskelig å fange de, så de ble helt ville. /off-topic. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Bjordal Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Ja, jeg hadde noen papegøyer da jeg var liten som jeg fantaserte om å lage bur ute/inne til slik at de kunne gå inn og ut som de ville. Fattern fikk hetta når jeg begynte å snakke om å bore hull i veggen for å koble de to sammen. Har en sønn selv (og snart en til ) og om de vil det så skal de få bur ute og inne og hull i veggen om så må til. Hehe, verden går fremover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimshans Posted February 7, 2010 Report Share Posted February 7, 2010 Gratulerer så mye med oppsettet ditt. Nitritt og amoniakk er helt normalt, siden du har tilsatt "brukt" sand. Det vil etterhvert gå over, ettersom akvariet får kjørt seg inn. Du får ha lykke til, og holde oss oppdatert med hvordan det går. Vi tar gjerne imot noen bilder også, dersom du har mulighet til å ta noen :-) PS! Fint om dere andre her dropper off-topic postingene, da det tar bort litt av fokuset til tråden og trådstarter ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted February 7, 2010 Author Report Share Posted February 7, 2010 Lykke til med Rsm'n =) jeg starta opp en rsm i midten av desember, eneste jeg irriterer meg over er at det er så firkanta =p men smaken er som baken. eg liker heller ikke at det er så firkantet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted February 7, 2010 Author Report Share Posted February 7, 2010 skal få bilder, men eg venter til eg får stein oppi, akvarie er ikke så fint nå med alle brun og grønn algene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted February 7, 2010 Author Report Share Posted February 7, 2010 tok noen tester nå, kommer til å legge de ut her så eg ikke glømmer det. nitrat: high range 100 low range 20 nitritt: 0,1 ph: 7,8- 8 aminoakk: 0,5 alk: 1,7-2,8 calsium har eg ikke testet for den forstår eg ikke den buff greiene, er det noen som vett når skal eg ta det oppi akvariet er det noen flere tester eg trenger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilder-lady Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 tok noen tester nå, kommer til å legge de ut her så eg ikke glømmer det. nitrat: high range 100 low range 20 nitritt: 0,1 ph: 7,8- 8 8,1-8,4 aminoakk: 0,5 alk: 1,7-2,8 Kh 8-12 calsium har eg ikke testet for den forstår eg ikke Hvilken type: her inne er nokk alt blitt testet ut. D er vertfall en av dei viktigaste testene, vill jeg si. den buff greiene, er det noen som vett når skal eg ta det oppi akvariet ...få opp PH er det noen flere tester eg trenger Mg NO3 Fosfat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimshans Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 Hva er saltnivået ditt. Det er vel en av de viktigste testene i ett saltvannsakvarium :-) Skjønte ikke helt resultatet ditt fra NO3/Nitrat testen. Er en vesentlig forskjell på 20 og 100.... 20 kan gå an, selv om det er høyt. 100 - ikke bra. Du får si hvilken Ca test du har, så kan det hende noen her inne kan gi deg en litt lettere forklaring på hvordan den brukes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted February 8, 2010 Author Report Share Posted February 8, 2010 salt nivåe er 1,023-24 det med den nitrat testen, det står på en side high level og den andre siden low level, er litt forvirra sjøl, alle testene eg har er de som følgte med red sea max akvariet, på den calsium testen er det rosa farge for start og blå farge for end, eg får jo ikke noe nummer ut av det då, eller det så lenge eg får rosa farge først og blå farge etter på så har eg rette verdier? får 10kg levende stein i dag, håper steien ovelever turen fra moss te haugesund då, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agathos Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 salt nivåe er 1,023-24 på den calsium testen er det rosa farge for start og blå farge for end, eg får jo ikke noe nummer ut av det då, eller det så lenge eg får rosa farge først og blå farge etter på så har eg rette verdier? Nei, du skal måle hvor mye av reagensen (reagens C?) du må tilsette før fargeendringen skjer. Så skal du bruke en tabell inne i bruksanvisningen for å bestemme mengden kalsium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilder-lady Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 Hva er saltnivået ditt. Det er vel en av de viktigste testene i ett saltvannsakvarium :-) ...Jeg tenkte mer "kjemi test sett":mrgreen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted February 8, 2010 Author Report Share Posted February 8, 2010 har endelig fått steinen nå,håper ikke de lilla/rosa/rød fargene forsvinner, er en del liv i den, har sett reker, slange sjøstjerener, snegler, sånne greier som er i rør, har også fått med skive anemoner, skal være noe svamp der, men eg vet ikke hvordan den ser ut, er noen andre koraller så følgte med, håper alt overlever då, steinen var litt kald når eg fikk den, skummeren blir full på bare noen sekunder, er det normalt eller, vannet er ikke så skitent i koppen. eg er veldig fornøyd med ls,en, vis noen kan sei hvordan eg kan legge ut bilder, så skall dåkke få noen bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
guttungen Posted February 8, 2010 Report Share Posted February 8, 2010 skummeren har en tendens til å ta av når du i sten ja ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted February 9, 2010 Author Report Share Posted February 9, 2010 har tat ny testing av nitritt og amoniakk og de hadde gått ned, nitritt 0,05 amoniakk 0-0,25 håper det ikke blir lenge til eg kan få noe liv i akvariet:D flyttet rundt på steiene, og det kom ut e del døde reker og ormer og noen slange sjøstjerner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted March 6, 2010 Author Report Share Posted March 6, 2010 på onsdag kjøpte eg meg 1 turbo snegle, 2 ertemitter og 2 klovner(et par) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted March 6, 2010 Author Report Share Posted March 6, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anita Posted March 6, 2010 Report Share Posted March 6, 2010 Gratulerer med nye beboere i karet ditt. Du har vært flinke Har du kjøpt fiskene i Haugesund? Trodde ikke det var noen som solgte nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted March 6, 2010 Author Report Share Posted March 6, 2010 nei, måtte dra helt til skudneshavn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anartica Posted March 7, 2010 Author Report Share Posted March 7, 2010 nå er eg sur, den ene ertemitten drepte den andre og stjal skjellet hans, moren min som også har vert i bergen og kjøpt 2 nye skall til de, så kommer hun ikke før om noen timer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts