Jump to content

pengeslukeren

Anartica
 Share

Recommended Posts

hentet et red sea max 130 for 1 - 2 uker siden, venter forsatt på ls, håper eg får den på mandag, har bestilt 10kg fra korallen, skal få kjøpe mere stein, må bare sjene mer penger først, (u)heldigvis bor eg hjemme endå så alle pengene mine går til akvariet,har sotte akvariet opp med vann, salt og grus, grusen var allerede innkjørt, fant ut at det var mye drit i den, har nitritt og amoniakk, hadde det vartfall for en uke siden, skal teste vannet igjen når etter steien er komt, har sett en liten glassrose, skal drepe den når den gryper opp fra grusen.

lyset står på tolv timer nå, men skal kutte ned til åtte timer.

nå sitter eg bare utålmodig her og venter på steien, bestilte den egentlig forige tirsdag.

Akvarium

130 l red sea max

Sirkulasjon

3x 550l/t og 1 650l/t

Filtrering

tunze skummer

Levende sten: 13kg

aktivt kull brukes fortiden

Vannverdier

kalsium:

Alkalinitet:

Saltinnhold: 1.024

Temperatur:28-29

pH: 8,3

NO3:

Magnesium: 1240

kommer senere

Belysning

2x55 t5 kl 14.00-23.00

Annet utstyr

FISK

2 klovner Amphiprion percula

1 pallett kirurg Paracanthurus hepatus

1 salaris Salarias fasciatus

1 rød mandarin Pterosynchiropus splendidus var

KORALLER

Colony Polyp Yellow Zoanthid

Green Zoanthid Polyps Zoanthus sp

Tree Coral Paralemnalia sp

Sinularia tror eg

tunge corall Polyphyllia sp

Birdsnest Coral Seriatopora hystrix

seriatopora guttatus

seriatopora caliendrum

skive anemoner

NYTTEDYR

Feather Duster Sabellastarte sp

Scarlet Skunk Cleaner Shrimp Lysmata amboinensis

Blood Red Fire Shrimp Lysmata debelius

Bumble Bee Snail Engina sp

Pincushion Urchin Tripneustes gratilla

og andre snegler

ANEMONE

1 rød boble tip anemone

Mest fornøyd med: alt levende i akvariet

Minst fornøyd med: alle algene

Videre fremdrift: kjøpre koraller, fisk og nytte dyr

eg har også 2 ferskvann akvarier (52og 110l) og et brakkvanns akvarie med en slamkryper,har også 1 kanin 2 undulater og 8 deguser

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tok ikke sjangsen på at den tok "Haugesundsk."

:-)

Jeg hadde degus før, sjøl. Morsomme dyr. Lagde hjem til dem vha et stort bur koblet til et akvarium i andre etasje (forbindelse ved hjelp av et rør av hønsenetting); fra dette gikk det et aluminiumsrør videre til et annet akvarium. Alt i alt hadde de langt bedre plass (sett i forhold til størrelse) enn samboeren min og jeg...De hadde så mye plass at det var vanskelig å fange de, så de ble helt ville.

/off-topic.

Ja, jeg hadde noen papegøyer da jeg var liten som jeg fantaserte om å lage bur ute/inne til slik at de kunne gå inn og ut som de ville.

Fattern fikk hetta når jeg begynte å snakke om å bore hull i veggen for å koble de to sammen.

Har en sønn selv (og snart en til :D) og om de vil det så skal de få bur ute og inne og hull i veggen om så må til.

Hehe, verden går fremover.

Gratulerer så mye med oppsettet ditt.

Nitritt og amoniakk er helt normalt, siden du har tilsatt "brukt" sand. Det vil etterhvert gå over, ettersom akvariet får kjørt seg inn.

Du får ha lykke til, og holde oss oppdatert med hvordan det går. Vi tar gjerne imot noen bilder også, dersom du har mulighet til å ta noen :-)

PS! Fint om dere andre her dropper off-topic postingene, da det tar bort litt av fokuset til tråden og trådstarter ;-)

tok noen tester nå, kommer til å legge de ut her så eg ikke glømmer det.

nitrat: high range 100 low range 20

nitritt: 0,1

ph: 7,8- 8

aminoakk: 0,5

alk: 1,7-2,8

calsium har eg ikke testet for den forstår eg ikke

den buff greiene, er det noen som vett når skal eg ta det oppi akvariet

er det noen flere tester eg trenger

tok noen tester nå, kommer til å legge de ut her så eg ikke glømmer det.

nitrat: high range 100 low range 20

nitritt: 0,1

ph: 7,8- 8

8,1-8,4

aminoakk: 0,5

alk: 1,7-2,8

Kh 8-12

calsium har eg ikke testet for den forstår eg ikke

Hvilken type: her inne er nokk alt blitt testet ut.

D er vertfall en av dei viktigaste testene, vill jeg si.

den buff greiene, er det noen som vett når skal eg ta det oppi akvariet

...få opp PH

er det noen flere tester eg trenger

Mg

NO3

Fosfat

Hva er saltnivået ditt. Det er vel en av de viktigste testene i ett saltvannsakvarium :-)

Skjønte ikke helt resultatet ditt fra NO3/Nitrat testen. Er en vesentlig forskjell på 20 og 100.... 20 kan gå an, selv om det er høyt. 100 - ikke bra.

Du får si hvilken Ca test du har, så kan det hende noen her inne kan gi deg en litt lettere forklaring på hvordan den brukes.

salt nivåe er 1,023-24

det med den nitrat testen, det står på en side high level og den andre siden low level, er litt forvirra sjøl, alle testene eg har er de som følgte med red sea max akvariet,

på den calsium testen er det rosa farge for start og blå farge for end, eg får jo ikke noe nummer ut av det då, eller det så lenge eg får rosa farge først og blå farge etter på så har eg rette verdier?

får 10kg levende stein i dag, håper steien ovelever turen fra moss te haugesund då,

salt nivåe er 1,023-24

på den calsium testen er det rosa farge for start og blå farge for end, eg får jo ikke noe nummer ut av det då, eller det så lenge eg får rosa farge først og blå farge etter på så har eg rette verdier?

Nei, du skal måle hvor mye av reagensen (reagens C?) du må tilsette før fargeendringen skjer. Så skal du bruke en tabell inne i bruksanvisningen for å bestemme mengden kalsium.

har endelig fått steinen nå,håper ikke de lilla/rosa/rød fargene forsvinner, er en del liv i den, har sett reker, slange sjøstjerener, snegler, sånne greier som er i rør, har også fått med skive anemoner, skal være noe svamp der, men eg vet ikke hvordan den ser ut, er noen andre koraller så følgte med, håper alt overlever då, steinen var litt kald når eg fikk den, skummeren blir full på bare noen sekunder, er det normalt eller, vannet er ikke så skitent i koppen. eg er veldig fornøyd med ls,en, vis noen kan sei hvordan eg kan legge ut bilder, så skall dåkke få noen bilder.

• 4 weeks later...