Jump to content

Aggresiv mot nykommer, trenger råd

sjøhest1
 Share

Recommended Posts

I går kjøpte jeg ein Heniocus Acuminatus vimpelfisker, på buttikken fikk jeg beskjed om att denne skulle gå heilt fint i lag med min yellowtang. Når jeg skrur på lyset i dag, jager yellowtangen etter vimprlfisken og biter den i finnene . Nå har jeg skrudd av lyset og det roer seg .

Spørsmål:

Bør jeg levere fisken tilbake?

Kan dette gå seg til?

Jeg kan levere fisken inn igjenn på mandag. Kan jeg bare ha lyset av til dess, eller skal jeg flytte den ned i sumpen ?

Jeg har en 130 liter som jeg kan sette den over i, men denne må jeg da sette opp i dag . Vill fisken kunne bo i dette karet , selv om karet ikkje er innkjørt i det heile tatt? Kan jo bruke vann frå det andre karet og innkjør LS?

Nå kjenner jeg ikke til vimpel fisker, men har opplevd noen ganger aggresjon i karret når det kommer en ny fisk.

Ett eksempel herfra var da jeg satt inn en Gul kriurg i karret som det fra før av var en Acanthurus Nigricans. Den gule ble først jaget villt rundt i karret. Etter det fikk den kun lov til å stå i ett hjørne i en uke. Etter det ble de gode venner.

Ett tips som kan gøre det bedre er å sette ett lite speil inntil akvariet. Dette vil til en viss grad avlede oppmerksomheten mot nykomlingen.

Kan også bidra litt om du forer litt mer/oftere enn du pleier.

Jeg ville gitt det litt mer tid, men selvsagt så finnes det individer som aldri vil gå sammen.

Lykke til!

Så på en film jeg har lånt av Vidar, at det kunne lønne seg å flytte/vri på en sten eller to så de fiskene som allerede går i karet,måtte utforske dette istedet for å jage nykommere,om det funker,er jo ett annet spørsmål.

Har selv gjort dette med tropheus i ferskvann da disse er veldig aggresive mot nye individer

Jeg har selv satt inn en acuminatus i et kar med en gul kirurg - to ganger, faktisk. Den ene gangen (med en temmelig hissig kirurg) gikk det en smule varmt for seg etpar-tre dager, så roet det seg. Den andre gangen (med en langt større, men 'snillere' kirurg) gikk det helt fint - men dette var trolig fordi jeg satte inn en Forcipiger flavissimus isteden, som jo er mer lik kirurgen i farver. Flavissimusen ble gjenstand for litt bøllete oppmerksomhet, men dette ga seg ila et døgns tid.

At butikken mente 'dette ville gå helt fint', er bare nok et eksempel på udugelige og/eller uetiske butikkansatte. Disse to fiskene er såpass like, og en gul kirurg er såpass aggressiv, at dette KAN gå dårlig. Men igjen - situasjonen pleier å roe seg etter et døgn eller to, uten at nykommeren får så mye juling at han stryker med... men dette er naturligvis også avhengig av størrelsen på karet ditt. Butikken burde imidlertid påpekt dette!