Jump to content

Dette er bare trist....

1538Moss
 Share

Recommended Posts

Ja dette var et forferdelig trist syn, men det er vel unger som har samlet noen fisker fordi de var så fine.

Det er vel som når vi var små med krabber, rumpetroll og småfisk. Bare gøy å fange dem, men å sette dem tilbake var ikke like nødvendig. Det er liksom ikke like viktige liv når du slipper å betale 1000 kroner stykke, men bare trist syn for oss :cry:

Mvh Roar

btw : det som ser ut som ett super tap for oss / masse fin fisk som er dø er kanskje ikke så ille der nede... er vell som om 500 stk torsk ble funnet døde i en konteiner, sikkert like trist for en japaner

Yes, Dragonslayer, du er inne på noe vesentlig.

Det er fremstillingen som gjør dette "tragisk" mener jeg.

For min del spiller det liten rolle om fisken havner i en søppelbøtte på Hawaii eller om den havner i søpla i en butikk i Norge eller hos en akvarist som ikke fikser akvariet sitt. Det har nok blitt kastet fler en 500 gule kirurger i Norge opp igjennom årene.

Det ble for noen år siden lagd en Norsk film med et par som elsket i en kontainer med Torsk...har dere sett den? Kanskje det er et filmteam på Hawaii som har sett den Norske filmen og blitt inspirert.... så her de bare ryddet opp på settet og tømt kontaineren etter filmopptaket. ;-)

Det som gjør Hawaii-saken så tragisk, er at dette er fisk som er kastet. Espens torskebilde viser fisk som kommer til nytte, i form av næringsrike, sunne middager. Men det blir nok dessverre kastet tonnevis med fisk hvert år, både på våre breddegrader (russiske trålere med for liten maskevidde...), og i Stillehavet. Morten har et godt poeng når han påpeker hvor mange døde fisk vi akvarister er ansvarlige for, pga kjøp av 'umulige' arter, for dårlig kunnskap, vanskjøtsel. For ikke å snakke om all fisk som blir fanget med cyanid, eller dør underveis til kundene pga slurvete transport. Dette gjelder naturligvis også koraller og annet levende. Som saltvannsakvarist føler meg tidvis mer som en miljøødelegger enn en miljøvenn - - dessverre.

(Forøvrig er jeg ikke uenig med Espen at jeg rent estetisk sliter mer med hundrevis av døde gule kirurger, enn det tredobbelte med torsk i en trål.)

Har netopp kastet en boks med makrell i tomat......kjenner at jeg angrer.

Fisk er fisk.

Det er bare oss mennesker som skal trekke frem motivet for fiskemord som det avgjørende for graden av kriminaliet.

De er døde i begge tilfeller,nyttig fangst eller lystmord.

Man må ikke drepe seler,de har så pene øyne,men kylinger derimot.....:evil::evil:

Jeg kjenner jeg har mer bekymring for hvilke konsekvenser det får om kyststripa til Hawaii tømmes for gule kirurger. Enten de går i et glassbur resten av livet eller ender opp i en søppledunk.

Jeg syntes butikker og leverandører (og til slutt oss akvarister) burde ha mer fokus på handel med oppdrettsfisk og "oppdretts"-koraller slik at ikke vi belaster miljøet mer enn nødvendig.

I USA et eller annet sted leste jeg det var starten en butikk som KUN solgte fisk/koraller/etc som ikke var hentet fra havet, det syntes jeg var en kjempeidé, men norge er vel desverre både for lite og langstrakt til at noe slikt lar seg gjøre her hjemme.

Butikkene kunne kanskje ha et lite "grønt" hjørne hvor det var garantert at ikke innholdet i akvariene hadde blitt garnet opp fra Hawaii eller knekt fra et rev på Fiji.