1538Moss Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Dem fant 610 døde fisker i søppelkasse på Hawaii for 14 dager siden. 551 yellow tang + 59 div andre fisker Link :http://www.westhawaiitoday.com/articles/2010/01/29/local/local01.txt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tutti frutti Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 hvem gidder og samle over 600 fisk for kaste dem i en søppel bøtee?:mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superkatten Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 (edited) stakkars fisker . Den som har gjort det er syke i hue :mad: Edited February 2, 2010 by Superkatten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Triste saker. Hvorfor? Dyrebutikk med havari eller noe sånt tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roar Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Ja dette var et forferdelig trist syn, men det er vel unger som har samlet noen fisker fordi de var så fine. Det er vel som når vi var små med krabber, rumpetroll og småfisk. Bare gøy å fange dem, men å sette dem tilbake var ikke like nødvendig. Det er liksom ikke like viktige liv når du slipper å betale 1000 kroner stykke, men bare trist syn for oss Mvh Roar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KKjetil Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 btw : det som ser ut som ett super tap for oss / masse fin fisk som er dø er kanskje ikke så ille der nede... er vell som om 500 stk torsk ble funnet døde i en konteiner, sikkert like trist for en japaner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 ja det var triste greier:cry: er ikke mer og si Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vladis Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Veldig tryst. Blir nesten lei meg. Uten tekst:evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenN Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 btw : det som ser ut som ett super tap for oss / masse fin fisk som er dø er kanskje ikke så ille der nede... er vell som om 500 stk torsk ble funnet døde i en konteiner, sikkert like trist for en japaner Yes, Dragonslayer, du er inne på noe vesentlig. Det er fremstillingen som gjør dette "tragisk" mener jeg. For min del spiller det liten rolle om fisken havner i en søppelbøtte på Hawaii eller om den havner i søpla i en butikk i Norge eller hos en akvarist som ikke fikser akvariet sitt. Det har nok blitt kastet fler en 500 gule kirurger i Norge opp igjennom årene. Det ble for noen år siden lagd en Norsk film med et par som elsket i en kontainer med Torsk...har dere sett den? Kanskje det er et filmteam på Hawaii som har sett den Norske filmen og blitt inspirert.... så her de bare ryddet opp på settet og tømt kontaineren etter filmopptaket. ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Igloo Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 synes nå det var litt sykt at de ble lagt opp på den måten også jeg da... trist syn... ingen tvil om det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 sånn er det alltid jeg synes det er trist hadde ikke reagert sånn vis det var en abbor eler sei men son er vi bare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenlg Posted February 2, 2010 Report Share Posted February 2, 2010 Hmm. Det er tydeligvis ett eller annet som har gått galt med et oppsamlingsanlegg eller noe. Sånt kan jo skje. Jeg tror nok mange her (inkludert meg) syntes dette er mest kjipt fordi fisken er gul og ikke grå. Eller er det like mange som syntes dette er trist? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Det som gjør Hawaii-saken så tragisk, er at dette er fisk som er kastet. Espens torskebilde viser fisk som kommer til nytte, i form av næringsrike, sunne middager. Men det blir nok dessverre kastet tonnevis med fisk hvert år, både på våre breddegrader (russiske trålere med for liten maskevidde...), og i Stillehavet. Morten har et godt poeng når han påpeker hvor mange døde fisk vi akvarister er ansvarlige for, pga kjøp av 'umulige' arter, for dårlig kunnskap, vanskjøtsel. For ikke å snakke om all fisk som blir fanget med cyanid, eller dør underveis til kundene pga slurvete transport. Dette gjelder naturligvis også koraller og annet levende. Som saltvannsakvarist føler meg tidvis mer som en miljøødelegger enn en miljøvenn - - dessverre. (Forøvrig er jeg ikke uenig med Espen at jeg rent estetisk sliter mer med hundrevis av døde gule kirurger, enn det tredobbelte med torsk i en trål.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiggo Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Har netopp kastet en boks med makrell i tomat......kjenner at jeg angrer. Fisk er fisk. Det er bare oss mennesker som skal trekke frem motivet for fiskemord som det avgjørende for graden av kriminaliet. De er døde i begge tilfeller,nyttig fangst eller lystmord. Man må ikke drepe seler,de har så pene øyne,men kylinger derimot.....:evil: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenlg Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Jeg kjenner jeg har mer bekymring for hvilke konsekvenser det får om kyststripa til Hawaii tømmes for gule kirurger. Enten de går i et glassbur resten av livet eller ender opp i en søppledunk. Jeg syntes butikker og leverandører (og til slutt oss akvarister) burde ha mer fokus på handel med oppdrettsfisk og "oppdretts"-koraller slik at ikke vi belaster miljøet mer enn nødvendig. I USA et eller annet sted leste jeg det var starten en butikk som KUN solgte fisk/koraller/etc som ikke var hentet fra havet, det syntes jeg var en kjempeidé, men norge er vel desverre både for lite og langstrakt til at noe slikt lar seg gjøre her hjemme. Butikkene kunne kanskje ha et lite "grønt" hjørne hvor det var garantert at ikke innholdet i akvariene hadde blitt garnet opp fra Hawaii eller knekt fra et rev på Fiji. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigBlue Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Tipper det er en mislykket fiskesending som har stått litt lenge i varmen før det skulle sendes videre til utlandet. Eller som det ble nevnt her en butikkkræsj. Dette er sikker noe som skjer minst 1 gang i måneden på verdensbasis. Beklageligvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivind Ellertsen Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Tragiskt. Her er litt mer lokalt : http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Hvem-tok-livet-av-fisken-1019793.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barracuda Posted February 3, 2010 Report Share Posted February 3, 2010 Tragiskt. Her er litt mer lokalt : http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Hvem-tok-livet-av-fisken-1019793.html Sitat "Men i dag oppdaget forbipasserende rundt 25 ørret, døde som sild, i bekken. " Hehe, døde som sild Frisk som en fisk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nano Posted February 4, 2010 Report Share Posted February 4, 2010 Var mye bortkastet fisk her ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts