erlendss Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Det har begynt å vokse grønne alger på Montipora korallen min. Er dette normalt? eventuelt hva kan det skyldes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.a.Z Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Ikke normalt. Har du et bilde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erlendss Posted February 1, 2010 Author Report Share Posted February 1, 2010 Her er et bilde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blopp Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Den er nok gåen av en eller annen grunn. Hatt den lenge? har du andre sps? hvordan ser disse ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erlendss Posted February 1, 2010 Author Report Share Posted February 1, 2010 Jeg har bare hat den i ca 2 uker. Nei jeg har ikke andre sps. Av andre steinkorraller har jeg bare en froggspawn, men den trives kjempe godt. Lys kan vell være en grund ettersom jeg bare har vanlig klovnehotell lys som ikke er så mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jossi Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Dette er en Montipora Confusa som sliter ja. Som HAz sier, det er ikke vanlig med alger på en levende korall. Der hvor algen sitter er den helt klart død, men på meg virker det som om deler av den ihvertfall på bildet fortsatt er i live og har en mulighet. Kan være en rekke årsaker til dette bl.a. lys som du selv sier. Denne trives også veldig godt i god sirkulasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erlendss Posted February 1, 2010 Author Report Share Posted February 1, 2010 Ok takk for raske svar Jeg må vel faktisk innrømme at jeg glemte å tenke på sirkulasjon når jeg plaserte korallen, men jeg satser på at det går bedre neste gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blopp Posted February 1, 2010 Report Share Posted February 1, 2010 Den er døende og da vokser det frem alger/bakterier på det døende vevet. Disse skal ikke stryke med av dårlig lys og eller sirkulasjon, med mindre det er voldsomt dårlig da, men i motsetning til hammeren trenger denne ganske greie vann verdier, jeg tipper du burde begynne med å ta en titt på calsium og kh, ja kansje salinitet også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erlendss Posted February 1, 2010 Author Report Share Posted February 1, 2010 Ok Jeg har planlagt å teste i morgen så da får jeg kanskje svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts