Jump to content

Flytting av avkvarium

Jørgen Lønø
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt akvarium av et annet forum medlem. Det er etablert, og har vært i drift i nesten et og et halvt år. (En annen har vært tålmodig for meg ;-))

Skal hente det før 15.3. Dette fører selvsagt med seg en rekke utfordringer. Akvariet, et Percula 90, inneholder drøyt 300 liter med vann, sand og levende stein. Det er både myke og steinkoraller, samt en del fisk og annet levende. Det er ca 10 mil tur/retur mellom meg og selger, så det er ønskelig å få med så mye som mulig pr tur. Det er også en ganske stor mulighet for at det fremdeles er kaldt når alt skal flyttes.

Planen er å få med så mye vann som mulig, samt å ha akvariet i drift så raskt som mulig hjemme hos meg.

Jeg antar at mye av vannet kan flyttes i plastkanner på kanskje 40 liter. Er det noen som vet hvor slike kan skaffes, og hvordan man eventuelt må behandle disse på forhånd. Kanskje det til og med er noen som har gjennomført en slik prosess tidligere og har noen kanner å leie/låne ut.

Når det gjelder fisker og andre "løse" individer tenker jeg bøtter med lokk. Er dette smart, eller har noen andre forslag. Levende stein og koraller bør vel også fraktes vått. Isoporkasser går vel for de steinene det ikke sitter koraller på. Leier/låner gjerne både bøtter og isoporkasser også hvis noen har.

Tar mer enn gjerne imot råd fra andre medlemmer.

Vurderer også å male "tredelene" på akvariet og bordet. Sjefen synes ikke fargene passer i stua. Noen anbefalt maling?

Er ikke helt ny saltvannsakvarist. Hadde mitt første karr tidlig på 80 tallet, og har vært innom senere i periodene 88-89 og 92-94. Den første gangene med enkel filtrering (Eheim bøtte med vatt) og karr på ca 300 liter, så med sump og sandfilter, også da med ca 300 liters tank. Begge rene fiskekarr. Den siste gangen med et karr på 80 liter inneholdende både fisk og invertebrater, og med "avansert" utstyr som skummer.

Er glad i å lese, og har bl.a. Fosså og Nielsens 3 bind.

Om du har mulighet så forsøk å transportere også LS nedsenket i vann. Jeg gjorde som deg og kjøpte er allerede igangkjørt kar, og jeg opplevet at det tok fryktelig lang tid før ls fungerte skikkelig etter flytting. Mye "dødt" i steinen etter flytting, med dertil hørende høye nitratverdier etc. i lang tid etter på.

Pål

Flytting av et Percula 90 kan gjøres på følgende måte.

Snakk med en butikk og lån/kjøp isoporkasser. antall...så mange som mulig så du er sikker på og få pakket alt levende i poser i kasser. (disse kassene kan du jo levere tilbake etter bruk.)

Lån/skaff deg så mange store saltbøtter som mulig. (mener da 25 kg saltspann med lokk) Regner med at lokale saltakvarister kan låne deg disse...mange bruker de til vannbytter etc.

Kjøp like mange store og små poser + noen i reserve fra en akvariebutikk som det er fisk og koraller til. (brødposer etc holder ikke...de sprekker fort)

Sjekk om du kan få tak i en oxygenflaske, noen butikker har, enkelte private....svært få har, men det er mulig og oppdrive.

Hvis du har et akvarie etc på ca 200 liter hjemme så blander du ut så du har nyblandet saltvann som har stått i noen dager med sirkulasjon før flyttingen skal skje. (vet også at saltvenner i blandt låner hverandre tomme akvarier i kriser etc. så om du ikke har kanskje noen kan låne deg et for noen dager.)

Da alt dette er på plass, så gjør du følgende.

Stopp alle pumper etc i akvariet.

Viktig...Fyll alle poser som det skal være levende fisk eller dyr med en del vann fra akvariet. Mengde kommer ann på hva som skal være i posen. Fyll så opp en del bøtter med vann. Dette er viktig....fordi da dere skal fange fisk, flytte på steiner, plukke koraller etc vil vannet grumse opp og dere har plutselig ikke rent vann til posene....krise. Hvis akvariet har stått en stund oppe , så vil du forstå hva jeg mente da dere har kommet hit i prosessen.

Plukk forsiktig ut koraller etc og pakk i poser som allerede har akvarievann.

Ta forsiktig ut levende stein og legg disse i bøttene under vann. Pass bare på så det ikke er småfisk i steinene.....

Fang fisk og ha disse i poser med det rene vannet som allerede var tatt fra akvariet på forhånd.

Oxygen. Hvis du er så heldig og få pakket fisk og koraller fagmessig utført med oxygen i posen og setter disse i isoporkasser som lukkes/teipes igjen, kan fiskene og korallene overleve minst et døgn. Dette vil spare dere for stress. Uten oxygen vil dere kunne få tidsnød.....ting tar bestandig lengre tid en man tror. avhengig av størrelse på fisk etc kan tiden renne ut etter bare noen timer faktisk. PS: Det er viktig og få opplæring/bistand til pakking av fisk. Vannstand i posen i forhold til luftmengde over vannet/fisken kan være alfa omega både med og uten oxygen hvorvidt fisken overlever eller ikke. Husk...uansett tar dette noen/mange timer og flytte.

Isoporkartonger med fisk/koraller og bøtter med vann/stein skal stå i romtemperatur hele tiden...også i bilen ved transport.

Så er det bare og tappe ned det møkkete vannet som er igjen, fylle sand og grus i bøtter med vann..... demontere, og flytte akvariet dit det skal stå.

hvis du har fulgt oppskriften vil du nå ha med deg en god del vann, men fyller opp det manglene vannet med rent nyblandet vann som du allerede har hjemme. Jeg kan garantere deg at du uansett ikke klarer og få med deg alt vannet fra akvariet....og ivertfall skal du ikke ta med deg og tømme grumsete vann tilbake i akvariet. 200 liter vann hjemme høres kanskje mye ut, men det kan også bli for lite. Du vet aldri om det sprekker en bøtte eller skjer andre uhell som gjør at du trenger vann. Det tryggeste er og ha 300 l vann i bakhånd. :-) HUSK....Percula 90 må ha riktig vannmengde for at filtrering/skummer etc skal fungere, så her kan man ikke feile.

Da du kommer hjem med akvariet og kartonger/bøtter etc gjør dere bare hele operasjonen i motsatt rekkefølge.

Hvis du følger denne metoden...ja da vil jeg tro du/dere klarer flyttingen uten tap av levende dyr.

Hvis du synes det høres arbeidsomt ut og samle kartonger og bøtter, så er det absolutt verdt bryet. Det og ha verktøyet i orden i en flyttejobb er 80% av arbeidet. ;-)

Håper at dette var til hjelp...lykke til.