Jump to content

Salinitet

Jebu
 Share

Recommended Posts

Det er vel to ting som gjør at saliniteten stiger. Tilførsel av salt eller fjerning av ferskvann. Siden du spør, så regner jeg med at du ikke har tilsatt salt...;-)

Fordampning av vann er jo fjerning av ferskvann, så det kan være en årsak. Du etterfyller med ferskvann, går jeg ut fra?

Tanken jeg tenkte aller først var dog, hva måler du med? Hvis du har et refractometer som er kalibrert, så ville jeg nok stolt på det. Hvis du har en sånn - er det hydrometer det heter? - en sånn plastdings som fylles med vann og så er det en nål som vipper opp og gir saltinnhold, så er det ganske stor enighet i at de ofte kan være gale/uriktige/lett varierende.

1,028 er nok litt i overkant, men ikke kristisk høyt.

Min arfering med flyte dingsen.

For å beginne medbrukte jeg sån flyt dings og sånn plast dings for å måle salt inhold. Gikk sikelig på ensmell da jeg skulle skifte vann. Koralene mine ble svidd ihjel også hold jeg på å ta lvetav alle fiska. Det viste seg at jeg hadde 1032 i saltinitet etter jeg leverte prøve hus lokal forhandler. Den flite dingsen viste 1024. Den dagen kjøpte jeg reflectometer og siden da har jeg aldrig hatt problemer meddet.

Jeg ville også anbefalt reflectometer. Kanskje eventuelt automatisk pofilling av ferskvann etterhvert. Sparer deg for mye jobb.

Du får kjøpt det i Norge, men ikke billig....;-)

Det er veldig mange som har kjøpt på ebay. Der får du det for 150-250 kroner, splitter nytt fra fabrikk.

Gå til ebay, søk på refractometer aquarium og se om du finner noe du liker. ATC står for Automatic Temperature Compensation - Det bør du ha. Om du vil ha med eller uten lys er en smakssak - men det er nok mere praktisk å ha et med lys.