KKjetil Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Sitter å tenker at jeg skal kjøpe meg større karr hvis det viser seg at jeg blir i norge fremmover.. Problemet er at jeg da må rive mitt innebygdekarr og "begynte" litt på nytt . har funnet ut at jeg egentlig ikke kan ha noe bredere karr enn 150cm ( lengde ) og 60 cm ( dybde ) men høyden er jo mer jo bedre ( finere ) Men jeg sitter med føelsen av at selv om det blir flere liter jo høyere karret er så har tillater det vell ikke større fisk fordet ? eller gjør det det .. Når det anbefales x antal liter til en fisk så er det vell pga svømmeplass egentlig ?! om karret er 50 cm høyt eller 90 høyt spiller vell egentlig ikke så mye rolle eller gjørd et det ? håper dere skjønner hva jeg mener Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shovelhead Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Svømme lengde blir jo omtrendt den samme, men med tanke på glasstykkelse er jo noe helt annet, 50 høyt å du kan greie deg med 8mm men med 90 må du opp på 16mm med en saftey factor på 2,5. med en safty på 3,8 som så mange absulutt skal ha er det 20mm noe som vil øke prisen din noe helt sinsykt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Et problem med kar som er 90 cm høye er å komme ned til bunnen for vedlikehold (om du ikke har lange armer)! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shovelhead Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Et problem med kar som er 90 cm høye er å komme ned til bunnen for vedlikehold (om du ikke har lange armer)! Der er jeg enig.. selv liker jeg kar med dybde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KKjetil Posted January 30, 2010 Author Report Share Posted January 30, 2010 Men finnes slike kar brukt ? prisen pleier jo å være latterlige lave da ... det karret jeg har i dag er ett quastabil karr.. tror det er ganske tynne glassruter da jeg hører irriterende vibrasjonslyder fra tunze pumpene, da jeg hørte på ett karr som hadde mye tykkere glass hørte jeg nada fra tunzepumpene eks jeg tenkte meg var 150x60x70 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shovelhead Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Er det LxBxH eller LxHxB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KKjetil Posted January 30, 2010 Author Report Share Posted January 30, 2010 l b h Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slektning Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 hvorfor kjøper du ikke sylinder karet på 800 liter fra akvarieudstyr.dk for 9000 kr? Det kan du sette hvor du vil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnestad Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Ikke helt riktige mål, men....... http://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=8361&cat=2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnestad Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Eller http://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=8343&cat=2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KKjetil Posted January 30, 2010 Author Report Share Posted January 30, 2010 Det første karret der var jo nesten gratis ! nesten slik at jeg burde bare dratt å henta det vett.... synd snekker og nye matrialer er dyrere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kris_ness Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 .. men nå rman sparer 6000 på akvarie er vel snekker allerede betalt ? ;P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KKjetil Posted January 30, 2010 Author Report Share Posted January 30, 2010 hehe ... innen midten av april så hvet jeg om det blir karr eller ikke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts