Jump to content

Moris Idol - trenger tips

Vladis
 Share

Recommended Posts

Er det noen der ute i det blå som vet litt mere en det jeg gjør om Moris Idol. Er utrulig list på den fisken men må finne ut litt om den først. E denoe som kan gi meg tips. Jeg har en 1300 l kar. Vet svart lite om den fisken. Al info hjelper. Tusen takk i forhond til alle som har bidrat med litt kunskap .:D:D:D:D

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det noen der ute i det blå som vet litt mere en det jeg gjør om Moris Idol. Er utrulig list på den fisken men må finne ut litt om den først. E denoe som kan gi meg tips. Jeg har en 1300 l kar. Vet svart lite om den fisken. Al info hjelper. Tusen takk i forhond til alle som har bidrat med litt kunskap .:D:D:D:D

Kun et Tips.

La den forbli i havet, dette er ingen akvariefisk.

Burde vært et omsetningsforbud på den.

Det er nok ikke fiskens oppførsel som er grunnen til at Sven-Egil ikke anbefaler den i akvariesammenheng. Det er nok heller det at det kanskje er den fisken som har lavest overlevelsesrate i et akvarium....

Jeg har hatt et individ av denne fisken, og alt virket bra i noen måneder hvor den spiste godt og la på seg vekt, til den plutselig uten forvarsel lå med buken i været. Med en så høy og uforklarlig dødlighet kommer ikke jeg til å prøve denne igjen....

moris idol

Hmm. Detvar jo en veldig fin og fult forstolig grunn. Da er jeg enig at den bør svømme fritt i naturen isteden å dø i ett akvarium. Jeg skjenner ikke så mye til den så det er grunnen jeg spørte om råd. Men da tor jeg heller går for en lilla kirurg i steden. Kjører safe. Det er jo tråsalt tryst at en så fin fisk dør i fangeskap isteden å leve fritt i naturen. Trives den ikke i fangeskap så tror jeg, jeg skal la det vareå kjøpe en. :(:(:(:(

Fin ja, mildt sakt.Hadde list å grine når jeg så den. Men om den e så vanskelig og umulig å få til så lurer jeg om det e vart forsøk. Tenker på fisken. Ta livet av en så flått skapning. Vet ikke om jeg har hjerte til dt selomm den er så fin. Er det i det heletat mulig å holde den i fangeskap lurer jg på.

Fin ja, mildt sakt.Hadde list å grine når jeg så den. Men om den e så vanskelig og umulig å få til så lurer jeg om det e vart forsøk. Tenker på fisken. Ta livet av en så flått skapning. Vet ikke om jeg har hjerte til dt selomm den er så fin. Er det i det heletat mulig å holde den i fangeskap lurer jg på.

Er helt klart en av mine favoritter ja, dykka på bali i 98 å der så jeg den "live" for første gang, den har blitt printet inn i lillehjernen :lol::lol:

Snorklet i Thailand (Phuker) for snart to år siden. Det formelig krydde av dem (riktignok ikke i stim - de svømte alene eller i par). Husker at de var ganske nysgjerrige, en fantastisk fin fisk. La den bli i havet! Heniochus diphreutes - eller, om du liker risiko - H acuminatus, er tålelige erstatninger.

har lest litt om den fisken da det er noe som står på ønske listen min. da det jeg har lest om den stått på engels og jeg ikke er den aler beste på og lese teknisk engels så ta ikke det jeg sier får god fisk. men det jeg har lest om det er at er at de må holes i gurper på minst 5 og helst flere. dødeligheten ble nesten 0 når det var flere en 5 det ble begrunnet med noe jeg ikke får stod. prøver og fine at den siden jeg så det på men husker ikke vad den hete :cry:

Jeg er forøvrig imponert over at du spør FØR du kjøper. Det er mange som kjøper først og spør etterpå. Kudos. ;-)

Tusen takk. Liker å kjøre safe. Også prøver jeg å ungo tabber og ikke minst skade elle ta liv av så fine skapninger. Mener det er låv å spøre om ting man ikke vet nå om. Det er higgelig at vi kan vekslevåre kunskapper og arfaringer.Jeg bidrar gjerne medtng jeg har arfaringer og har kjenskap til. Det jeg ikke vet det spør jeg. Ogdet bodrealle gjøre. Hjelpe hverandre.

Heniochus diphreutes ligner litt i hvert fall....

Snorklet i Thailand (Phuker) for snart to år siden. Det formelig krydde av dem (riktignok ikke i stim - de svømte alene eller i par). Husker at de var ganske nysgjerrige, en fantastisk fin fisk. La den bli i havet! Heniochus diphreutes - eller, om du liker risiko - H acuminatus, er tålelige erstatninger.

Jeg har en "sånn", Heniochus diphreutes / Schooling Bannerfish - Om ikke utseende er helt lik - har den noen fellestrekk.

Unntatt på "Aquarium Suitability: høyeste score i motsetning til Morish Idol som nesten har lavest.

Og skal visst ikke være plaget av hyppig dødelighet. (Jeg tror bare den dør en gang)

Og den svømmer pent og pyntelig i mitt kar uten å plage hverken koraller eller andre fisker.

Så hvis det er utsende som fasinerer - et alternativ.

http://www.daveharasti.com/nelsonbay/fish/heniochus_diphreutes.jpg

Jeg har en "sånn", Heniochus diphreutes / Schooling Bannerfish - Om ikke utseende er helt lik - har den noen fellestrekk.

Unntatt på "Aquarium Suitability: høyeste score i motsetning til Morish Idol som nesten har lavest.

Og skal visst ikke være plaget av hyppig dødelighet. (Jeg tror bare den dør en gang)

Og den svømmer pent og pyntelig i mitt kar uten å plage hverken koraller eller andre fisker.

Så hvis det er utsende som fasinerer - et alternativ.

http://www.daveharasti.com/nelsonbay/fish/heniochus_diphreutes.jpg

tror du blaner me dene her

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+25+242&pcatid=242

Moris Idol

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+46+371&pcatid=371&siteid=21&

Nei

Les de latinske navnene - Jeg har ikke en Heniochus acuninatus, men en Heniochus diphreutes / Schooling Bannerfish. De er ikke like, acuninatus kan være destruktiv i akvariet, det er ikke diphreutes.

Og jeg foreslo det som et alternativ til Morish Idol.

Her er det litt delte meninger. Noen sie fisken er snill somm ett lamm og er helt harmløs bar vanskelig å få til på grunn av kosthold og lettmisstrivsel I fangeskap. Mens de andre sier at den knasker på alt den kommeover omtrent.

Jeg blir ikke sarlig klokere av det. Er bareenda mere forvira. Hvem skal jeg høre på og hvaskal jg gjøre. Det lurerjeg på.Legger saken litt på is trorjeg. Må tenke litt og prøve å finne litt mere ut om den fisken. Men takk for alle positive svar og responsen jeg fikk.:?

Med mindre jeg har misforstått helt (og det forekommer rett som det er:shock:) så tror jeg de fleste er enige om at den dessverre ikke er så lett å holde i fangenskap.

Det de lærde strides om, er vel heller om den er "snill som et lam" eller "spiser alt den kommer over" - noe som tydeligvis er individuelt fra fisk til fisk. :-)

Det første punktet er sånt sett avgjørende for min del, og da blir det egentlig ett fett for meg om den er "snill eller slem".