Jump to content

Skummer funksjon

jnad
 Share

Recommended Posts

Hei!

Da jeg har lite erfaring med bruk av skummer må jeg spørre:

Ved bruk av skummer vil det fortsatt være fordelaktig med et biologisk filter, eller stripper skummeren vannet for så mye avfalsstoffer slik at et biologisk filter sammen med en skummer vil være bortkastet??

Jnad

Guest Dvergkeiser

Den klassiske "Berliner metoden" er jo basert på LS , som jo er å regne som biologisk filter , og skummer , i samarbeid.

Her er meningen at steinene skal ta det skummeren ikke ha klart .

Jeg er ikke like sikker på om man kan si detsamme om systemer som bioballer e. l. , som eventuellt starter å bearbeide avfallstoffer FØR skummeren få tak i de ...men det er jo flere akvarister som synes å ha suksess med denne kjøre måten også.

Optimalt sett skal skummer og biologsik filtrering avlaste hverandre, og strengt tatt skjer jo en eller annen form for biologisk filtrering i alle kar , jo mindre /dårligere den fungerer , jo sterkere skummer bør man ha :-)'

...og vice versa , med ingen/svak/dårlig/liten skummer må man ha en sterk biologi for å klare balanse i karet.

Fordelen med det sistnevnte måten (foruten at den er vanskeligere å få til) , er at karet ikke bryter sammen like fort om skummeren svikter ...

mvh

thomas

Guest Dvergkeiser

I et kar med skummer er det ikke så nøye med om det er nok organismer tilstede som kan videreforedle avfallet som produseres.

I et kar uten skummer må det passes på at allt "søpplet" som blir produsert , også brukes opp av organismer som er tilstede i karet.

Karbonkretsløpet fungerer likt uansett om det er skummer tilstede eller ei...

Forskjellen blir bare at skummeren FJERNER overflødige uønskede stoffer , mens biologiske filtre (sammen med koraller, alger og bakterier) uskadeliggjør de etterhvert

mvh

Thomas

Hei!

Da jeg har lite erfaring med bruk av skummer må jeg spørre:

Ved bruk av skummer vil det fortsatt være fordelaktig med et biologisk filter, eller stripper skummeren vannet for så mye avfalsstoffer slik at et biologisk filter sammen med en skummer vil være bortkastet??

Jnad

Det er ikke bortkastet med biologisk filtrering sammen med skummer, spørsmålet bør være: Trenger du mere biologisk filtrering enn det levende steinen din gir deg?

Hvis du har mye fisk, lite sand og lite stein er svaret vanligvis "Ja", hvis du har en god mengde levende stein og moderat/normal fiskebesetning er svaret mest sannsynlig "Nei"

(...og gjør du som meg prøver du å klare deg uten skummer slik at du slipper alt sammen, men det er en annen historie.)