Jump to content

Karantene for fisk.


MortenN
 Share

Recommended Posts

Ettersom det er mye snakk om syk fisk om dagen kan vi jo legge ut denne oversettelsen:

 

Link til artikkel: http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23584-fish-quarantine-process-step-step.html

 

Og her er Google oversettelsen: Uten at jeg gadd og lese korrektur.

 

Det finnes nesten like mange forskjellige karantene prosesser som det er akvarister i hobby for mer enn 10 år. Omtrent det eneste det er flere av er uinformert amatører som hevder en karantene er dårlig for fisk, eller som ikke ønsker å tilbringe tid, eller feilaktig hevder ikke all fisk kan eller bør være i karantene, eller som ikke ønsker å tilbringer 40 dollar. for en karantene kit, eller som ikke tror det er nødvendig, eller som tror at en sunn fisk kan overleve noen sykdom eller parasitt.

 

Vi, the Old Guard, for det meste vet bedre. Jeg skrev. . . mer enn 10 år, fordi hvis du har vært i hobby så lenge, har du kommet til å innse at du utfører en karantene prosess er avgjørende for god marine husbandry. Den smartere akvarister vet dette fra begynnelsen, og begynte å bruke en karantene prosess fra den første dagen i hobby!

 

Hva er vitsen med en karantene prosessen? Det er en hel liste som en karantene prosessen:

1) Ytterligere acclimate fisk å fange livet uten å bli plaget av andre fiskene;

2) Få fisk å spise uten at det løper vekk 'og skjule;

3) Få fisk på høyre matvarer og næringsstoffer;

4) La fisken å spise uten konkurranse;

5) Gi fisken en sjanse til å kjenne og bli acclimated til akvaristen;

6) Gi fisken en sjanse til å helbrede enhver fange eller reise skade eller traume;

7) Gi fisken en sjanse til å komme fra en tilstand eller sykdom;

8) Forbered fisken for et mer konkurransedyktig liv i samfunnet / revet tank og

9) Beskytt helsen på displayet tanken husdyr.

 

Kanskje du kan tenke på flere fordeler / fordelene med en karantene prosessen? Jeg tror den beste setningen jeg har sett en annen person Meldingen ble "Karantene gir en ny fisk, helligdom.

 

Det høres kanskje klisjé, men til syvende og sist - Det eneste du vil legge til det marine systemet er fisken (i motsetning til parasitter, patogener, og sykdom).

 

De fleste akvarister som jeg, har en følelsesmessig investering med fiskene i displayet tanken. Det er en investering penger også. En ny fisk å få sykdommen i displayet som dreper andre fisk kan være et betydelig tap av penger. Men for meg langt større tap er tap av fisk liv for ikke å beskytte skjermen fisk fra nyankomne bringe sykdom. Til syvende og sist er det karantene prosessen stress redusering ikke en ekstra stress til en ny fisk.

 

Selv om bare ca 1 / 3 nybegynnere og mindre erfarne amatører utføre en karantene prosess, er det en prosess utført av alle marine husdyr fagpersoner (for eksempel fisk veterinærer, offentlig og privat akvarium management).

 

Jeg kan bare litt forandre karantene prosessen funnet i denne utmerkede og omfattende artikkel: En smule beskyttelse er verdt en halvkilo Cure: En Karantene tank for alt av Steven Pro - Reefkeeping.com

 

Jeg er uenig med de ovennevnte artikkel på ett punkt: Lengde tid til å holde fisken i karantene. Fire uker er for kort tid. Jeg anbefaler å karantene ikke mindre enn 6 uker. Fagpersoner kan karantene fisker 3 eller 4 uker, men de tar scrapings og / eller utklipp av fisk og utføre mikroskopiske undersøkelser for å identifisere tilstedeværelse eller fravær av parasitter og sykdom. Siden jeg ikke forvente den gjennomsnittlige marine akvaristen å gjøre dette, er 6 uker i karantene minste jeg anbefaler.

 

Dette innlegget er å skissere mitt karantene prosess i forbindelse med kjøpet av en ny fisk, og til nærmere noen aspekter av mine karantene prosessen. Bruk alt eller så mye du vil, hvis du liker det jeg gjør. Husk at jeg ikke kan / vil ikke anbefale noe mindre enn dette. La oss hoppe i vannet. . .

 

MERK: Kun karantene en fisk om gangen.

 

Karantene prosessen, forkortet og skissere form:

 

Utstyr og rekvisita (Den grunnleggende konfigurasjonen er ofte tilgjengelig som en "spesiell" pakken)

Riktig størrelse bare bunn tank (ca 5-7 liter for hver tomme av fisk, lengre og grunne for fisk som tangs at reise avstander), dette er karantene tank (QT)

Belysning (nok for fisken å se sin mat, minst)

Heater

Enkelt Svamp Filter (hjørne filter) - én per 15-20 liter vann; med luftpumpe og luft tubing

Rengjøres PVC piping eller plast dekorasjoner så fisken kan gjemme

Et sted å sette denne QT

Alle de vanlige test kits (minst ammoniakk, nitritt og pH (eller pH-meter - se 8.), Valgfritt: alkalitet)

Måle-enheter: Kjøp refractometer (glem å bruke en hydrometer for hyposalinity behandlinger, som du sannsynligvis nødt til å gjøre en gang hvis du bor i denne hobbyen mer enn et par år), termometer, pH-meter (hvis du har råd til $ 60 -80 for et håndholdt felt meter), osv.

RO / DI eller destillert vann og din favoritt kunstig salt blanding. Ikke bruk vann fra springen i QT eller vise tank.

Behandling utstyr og medisiner i henhold til: http://www.reefsanctuary.com/forums/...e-cabinet.html

Eventuelt et substrat av ren og ren silika sand er greit bare hvis du vil karantene en fisk som MÅ grave i sanden. Noen silica sand er forurenset med karbonater og de må ikke brukes.

[Note hva som ikke er på denne listen: karbonat substrat, powerheads, sirkulasjonspumper, skimmer, UV, oson enhet, landskapsforming og karbonat inneholder bergarter (live eller på annen måte)]

 

Forberedelse

 

Svampen filteret skal i displayet systemet (f.eks sump) og kjører hele tiden å bli seeded med nitrifying bakterier å være biologisk filter for QT. Det tar ca 4 til 8 uker for svamp å være rede til å tjene som QT biologisk filter.

 

Starte QT

Fyll QT med vann fra displayet tank eller gjøre opp ferske saltvann.

Start bio-filter (legg svamp fra displayet tanken til QT, og kjøre det).

Tester: ammoniakk, nitritt, pH, egenvekt, og temperaturen på QT vann.

Gjøre justeringer etter behov.

QT er klar til bruk.

 

Forberede og holde på hånden saltvann laget av kunstig salter - alle fremtidige vann endringene vil bruke dette vannet ikke vise tank vann.

 

[MERK: Dersom QT ikke skal brukes innen et par dager, bør akvaristen holde biologiske filteret går ved å legge mat til QT, og ikke fjerner den (se etter bruk nedenfor). Rett før fisken er lagt til, Hevert av eventuelle tiloversblevne matvarer og Detritus. Like før du legger fisken, utføre igjen ovenfor (og 1. Nedenfor) serien av vannkvalitet tester.]

 

I Bruk Prosedyrer

Overvåk og test for ammoniakk, nitritt, pH, egenvekt og temperatur daglig.

Hold vannkvalitet konstant og god.

(Hvis biologiske / svamp filteret ikke ble sådd eller den slutter å fungere under en behandling, kontroll ammoniakk og nitritt ved store vann endringer eller bruke kjemiske absorbenter (f.eks Algone) så lenge kjemikalier vil ikke og ikke forstyrre medisinering. Gjør vann endringer når noen ammoniakk blir oppdaget, gjøre vann endres når 0,05 ppm eller mer nitritt blir oppdaget når karantene er utført på fisk.)

Foreta justeringer i vann daglig for å holde vannet testresultatene i sin rette utvalg og å holde dem fast (Foreta justeringer oftere (2-3 ganger per dag) hvis biologiske filteret ikke er eller slutter å fungere.)

Fjern uspist mat 1 time etter hver fôring gang.

Lag 50% eller større vann endringer hver uke eller oftere - forutsatt ingen behandling blir administrert. Følg godt vann endring teknikker. (Hvis en behandling er administrert, skifte vann i henhold til medisinering instruksjoner. Hvis vannet endringene er nødvendige under behandling, og behandlingen er ikke over, må medisinen legges tilbake til QT vann for å oppbevare medisiner i en konstant, anbefalt konsentrasjon.)

Etter bruk

 

QT kan være i gang, med mat (0.5 gram frossen mat per 20 liter) lagt annenhver dag for å holde den biologiske filteret kjører,

ELLER

Tilbake sponge filter (hvis den ikke behandles med kobber meds) for å vise tank system (f.eks sump) og holde den kjører helt nødvendig igjen.

Tare ned QT, vask og skyll den ut grundig. Dersom kobber ble brukt, det må være en spesiell vaskeprosessen IF QT vil bli brukt til karantene dyr, LR, koraller og slikt. IF QT vil kun bli brukt for marin fisk, en grundig rengjøring vil være alt som trengs. Etter rengjøring, la utstyret gå bein tørt før du bruker den igjen.

 

Ting å ikke gjøre / Bruk

1. Ikke bruk levende stein i QT. Det kan virke som en "snarvei" for et biologisk filter, men du vil ikke kunne behandle fisken med medisiner - de fleste fisk behandlinger vil slå live rock i basen rock.

2. Ikke bruk noen karbon eller generell absorberende medier - det vil forstyrre medisiner du kanskje vil administrere.

3. Unngå bruk av "high-end 'filtreringssystem. Stick med en enkel svamp filter. Fordelene inkluderer: enkel å flytte den til og fra skjermen for å holde den i live, det har ingen inntak til å skade en fisk, det forsiktig beveger vannflaten, og oppretter ikke for mye av en gjeldende. Din beste kontroll over vannkvaliteten vil være tester og gjøre vann endringer. Men hvis du ikke å bruke et medikament i QT, så du trenger karbon for å fjerne medisinen.

4. Teller ikke på noen av de produktene som sier de vil starte din tank biologiske filteret ved å legge bakterier. De vanligvis ikke vil hjelpe deg og siden du kan bruke medisiner, vil de definitivt ikke vil kunne hjelpe. Når du bruker medisiner, mange av bakterier vil dø eller bare unnlater å komme ut av sin sovende tilstand.

5. Ikke forsøk å karantene flere fisker.

5.a Hvis du ønsker et par Anemonefishes, for eksempel enten bruke to karantene tanker eller karantene dem en om gangen. En annen metode er å sette opp et stort QT og sette inn en som deler for å skille dem. There's no rush og det er absolutt ikke nødvendig å sette dem inn i skjermen samtidig. Hvis skjermen din tank er smallish, deretter to fisk ikke bør settes i sammen - det vil sjokkere biologiske systemet på skjermen.

5.b Et problem med å sette flere fisker med samme karantene er at en fisk kan ha en sykdom og gi det til resten. Nå er du behandling av fisk som ikke ble syk til å begynne med. Eller. . . Marerittet: Hver fisk i QT kan ha en annen sykdom eller tilstand, og de krever ulike behandlinger. Det er ikke verdt bryet, risiko eller sannsynlig tap.

5.c Et annet problem er at å sette flere fisker gjennom karantene Tap mange av nevnte fordelene ved å bruke en karantene prosess. Sjekk ut denne listen. Hvilke av de nevnte fordelene ved å bruke en karantene prosess ville gå tapt dersom flere fisker var i QT?

6. Ikke ta alt er bra. Hold sjekke vannkvaliteten og spesielt pH. En vann endring kan reparere en verden av hurts!

 

 

Jeg har gjort ovenfor (eller en versjon av det over) for mer enn 35 år nå. I over 35 år annonsert tanker har vært fri for parasitter, er sykdom mikrober, flukes, intestinal ormer, osv., osv. Sammen med redusert stress fisken vil leve et langt og sunt liv (eldste nå 17 år gamle). Ovennevnte kan se skremmende eller vanskelige, men det var skrevet i stor detalj for dem som liker detaljene. Når akvaristen har utstyret, er det en enkel prosess. Å gjøre dette har en stor tilbakebetalingsprosent!

 

Føl deg fri til å be om noen forklaring på hvorfor jeg gjør noe av det ovenfor, eller spørre om du har noen spørsmål

Link to comment
Share on other sites

En oversettelse til....heller ikke korekturlest.

 

Link til artikkel; http://www.reefkeeping.com/issues/2002-02/atj/feature/index.php

 

"Jeg bare sette en ny fisk i mitt reef tanken og den skjuler hele tiden og er ikke mate."

"Jeg bare sette en ny fisk i mitt reef tank og nå alle mine fisker har små hvite flekker.

 

I de fleste tilfeller har den nye fisken blitt plassert direkte inn i hoveddisplayet tank og så ting går nedover derfra. Disse to vanlige problemer og andre kan løses ved først å plassere all ny fisk i en karantene tank.

 

Hvorfor vil karantene hjelpe? Jeg tror det er to hovedgrunner til karantene ALLE ny fisk:

 

1. Acclimatizing fisk til livet i fangenskap

2. Sykdomsforebygging

 

 

-------------------------------------------------- ------------------------------

 

Akklimatisering

 

Mens andre grunnen er den som kommer til de fleste menneskers sinn første, vil jeg gjerne bruke litt tid på den andre som jeg føler dette er mer viktig.

 

Vurder hva som skjer med fisken du kjøper fra den gang den blir fanget til den gang du bringe den hjem.

 

 

• Samleren fanger fisken og plasserer den i å holde tanker.

• Fisken kan faktisk bli plassert i en midlertidig tank på samlingen sted og deretter flyttet til samleren viktigste anlegg på land.

• Det kan bruke hvor som helst mellom en dag og et par uker i disse holding tanks.

• Det kan da gå til en distributør, hvor den blir plassert i en annen tank.

• Etter hvert vil det bli bagged opp og fløyet til lokal Fish Store (AKU) og det kan være i boks i over 24 timer før det slippes ut i tanken i AKU.

 

Tiden, fra fangst til AKU tanken, kan være to dager over to uker og denne gangen er det usannsynlig at fisken er blitt fôret.

 

På AKU, kan fisken få litt mat, men som AKU har mange fisk til å bekymre seg for, vil denne fisken ikke får noen spesiell behandling. Da fisken var vill fanget, vil den ikke være vant til å spise tilberedt mat og kan ikke engang ta med mat som er flytende.

 

Du er nå på vei hjem fra AKU med en fisk som har vært svært stresset på hvor som helst mellom dager og uker. Det sannsynligvis ikke har spist, og sannsynligvis vil være svak.

 

Hva som vil skje hvis den plasseres i hoveddisplayet tank med en samling av sunn fisk som vil spise noe falt foran dem?

 

Mer enn sannsynlig at det vil skjule. Det vil sannsynligvis ikke få mye av maten lagt til tanken som de andre fisken får mat først. Hvis det er behov for "opplæring" med levende mat, vil den måtte konkurrere med eksisterende fisk. Det er også en reell fare for at eksisterende fisken vil sjikanere det eller til og med slåss med den.

 

Alternativet er å plassere denne nye fisken i en tank på egen hånd. Den tanken ville nok gjemmesteder og du kan dempe lysene til lavere stress. Viktigst, kan du gi fisken en-til-en oppmerksomhet for å få det fôring og dette kan du prøve et bredt spekter av matvarer. Til slutt, når fisken er fôring, har den en sjanse til å bygge opp styrke og bli vant til å leve i fangenskap.

 

Etter fire til seks uker i en tank på egen hånd bør det være fôring på en rekke matvarer. Den burde ha fått tilbake noen vekt det mistet mellom fange og tank. Det kan også begynne å vokse. Viktigst, vil det være under svært lite, om noe stress.

 

 

-------------------------------------------------- ------------------------------

 

Disease Prevention

 

Sykdomsforebygging er en annen god grunn til karantene.

 

Fisk kan bære med seg sykdommer fra vill eller kan komme i kontakt med infeksjon i å holde tanker eller ved AKU. Den hyppigst påtruffet sykdommen er marine "Ich" som er forårsaket av protozoan Cryptocaryon. Livssyklus Cryptocaryon er to til tre uker, så isolere en fisk på fire til seks uker i stor grad øker sjansene for å oppdage infeksjonen før fisken introduseres til de viktigste tanken der smitten kan spre seg til andre innbyggere. Hvis sykdommen er oppdaget under karantene periode, kan det være lettere behandles på en mindre tank uten bekymringer for effektene som medisiner vil ha på virvelløse dyr.

 

Det finnes andre og mer alvorlige sykdommer som Amyloodinium som ikke bare er svært smittsom, men er veldig rask å handle. Disse må behandles umiddelbart for at det skal være noen sjanse til å redde den infiserte fisken. Etter å ha fisken i en egen tank betyr at behandlingen kan gis umiddelbart, uten å legge vekt på fisken ytterligere.

 

Hvis vannkvaliteten i karantene tanken er god og fisken blir utsatt for lite eller ingen stress, sykdommer er uvanlig og behandling er sjelden nødvendig.

 

Why Not Karantene?

 

Noen argumenterer mot en karantene tank som de føler at det gir mer stress. Dette vil bare være sant hvis karantene tanken er ikke riktig konfigurert. Hvis det er tilstrekkelig med skjulesteder eller vannkvaliteten ikke er høy, en karantene tank kan være mer stressende. Imidlertid er begge av disse problemene lett utbedret.

 

 

-------------------------------------------------- ------------------------------

 

Hvordan du setter opp en karantene Tank

 

En tank for karantene fisk trenger ikke å være forseggjort. Den trenger bare å være et stabilt miljø med gode rent vann og rikelig med gjemmesteder for fisk.

 

En karantene tank bør være minst to meter i lengde. Noe mindre kan forårsake stress til den nye innbygger (s). En standard tre fot tanken ville være bedre og dette gir nok plass for de fleste fisk. Selv tangs og juvenil angelfish vil gjøre fint i et kar av denne størrelsen for karantene perioden. Min karantene tank er en standard fot tank.

 

Tanken trenger et varmeapparat og minimal belysning. Et enkelt lysrør bør nok. Du kan bli med med en standard dagslys rør, og det er ikke nødvendig å bruke en dyr akvarium type rør.

 

 

Min karantene tank. Det er 36 "x 14" x 18 "med skall grus og en luft-drevet DIY undergravel filter. Gjemmesteder er bergarter, koraller skjeletter og skall. Jeg kan ikke behandle med kobber i denne tanken, men ennå har det ikke vært nødvendig. Jeg har brukt hyposalinity behandling med suksess.

 

Nøye tenkte må settes inn i tanken dekorasjoner. Kalkholdig materiale bør unngås som kalsiumkarbonat absorberer kobber. Dette medfører to problemer dersom behandling med kobber er nødvendig:

 

1. Det vil være vanskelig å opprettholde den riktige nivået av kobber som absorpsjonen av kalsiumkarbonat vil ta kobber ut av løsningen.

2. En dråpe i pH kan føre til at kobber skal frigis tilbake til løsningen potensielt forårsake dødelige doser av kobber.

 

PVC-rør og keramiske potter gjøre gode gjemmesteder, og de kan lett fjernes når det gjelder tid til å fange fisken. Live rock bør ikke brukes, da disse er korall steinmassene som består hovedsakelig av kalsiumkarbonat. Dessuten, om du ikke ønsker eller trenger dyr i karantene tank, da disse vil begrense behandling.

 

Som de fleste wrasse species begrave seg i sanden om natten, kan det være nødvendig å gi sand i karet. Silica sand og ikke-kalkholdige elva sanden bør brukes hvis du har tenkt å holde wrasses.

 

En karantene tank trenger noen form for biologisk filtrering. Den enkleste biologiske filteret er et canister filter med bio-baller. En annen mulighet er en undergravel filter med ikke-kalkholdig sand. Tanken skal sykles på vanlig måte, og bør ikke brukes for karantene til ammoniakk og nitritt nivåer er både umulig å oppdage. Under normale omstendigheter burde dette ta fire til seks uker. Hvis karantene tanken er satt opp på samme tid som hoveddisplayet tank, vil den ha syklet på enkelte punkt før du ville være å sette noen fisk i de største tanken.

 

Temperatur og saltholdighet i karantene tank bør opprettholdes på samme nivå som skjermen tank. Dette bør være den samme som naturlig sjøvann i reef miljøer: 26-29 ° C (79-84 ° C) og 35 ppt.

 

 

-------------------------------------------------- ------------------------------

 

Karantene Fish

 

Prosessen til karantene ny fisk er veldig enkel.

 

Den nye fisken bør være acclimated samme måte som fisk. Først er posen fløt i vannet slik at temperaturen på vannet i posen for å møte det av tanken. Ti minutter bør være god tid. Deretter gradvis legge tank vann til posen. Stadig tilsett vann til du har lagt rundt fire ganger den opprinnelige volumet av vann i sekken. Siden fisken er ganske tolerante overfor endringer i vannverdier, bør dette bare tar rundt 30 minutter. Drip akklimatisering er vanligvis den enkleste metoden for å oppnå dette. Fyll en 2L (2 liter) tank container med vann og Hevert vann fra beholder til posen med flyselskapet med en klemme eller trykk slik at det drypper raskt. Dette vil gi en konsekvent progresjon fra posen vann til tanken vann.

 

Noen anbefaler forkaster vannet i posen ved å helle det gjennom en netto i en bøtte. Fisken er fanget i nettet og deretter slippes inn i tanken med nesten ingen vann fra AKU.

 

Personlig ser jeg ikke den lille mengden av AKU vann som mye av et problem, og de fleste patogener vil bli gjennomført på fisken enn i vannet. Jeg foretrekker å utsette fisken for så lite stress som mulig og så jeg tillater den å svømme ut av posen.

 

Når fisken er i tanken, er det en god idé å dempe lysene hvis mulig. Ikke slå lysene av helt, så fisken må undersøke sitt nye miljø og finne egnede gjemmesteder. Gi fisken en time eller så å bosette seg i før du slår av lysene av for natten.

 

Dagen etter, prøve å minimere bevegelser rundt karantene tank for ikke å skremme fisken for mye. Nøye observere atferden til fisken. Du må fortsette disse observasjonene for tiden fisken er i karantene tank. Se etter unormal adferd som riper og fakling som kan foreslå infeksjon. En liten mengde riper er vanlig, og noen arter vil komme til å klø seg på sand når vi leter etter mat.

 

På dagen etter at fisken er plassert i karantene tank, må du begynne å få det til å mate. Noen fisk vil starte fôring nesten umiddelbart, men kan andre være motvillige til innmating eller vet kanskje ikke at maten du gir er mat. Vær forberedt med en rekke forskjellige typer frosne matvarer. Du kan også ha tilgang til levende mat som Artemia naupii (baby brine shrimp) eller voksne. Bevegelsen vil ofte vekke interesse og stimulere dem til fôr.

 

Fisken bør være i karantene tank for minst fire uker. Seks uker gir mer tid til observasjon. En lengre tid kan være nødvendig hvis fisken ikke er fôring godt på en rekke ulike matvarer eller ikke oppfører seg normalt. Hvis fisken viser tegn til infeksjon, bør passende behandling gis.

 

Hvis du etter seks uker, er fisken oppfører seg normalt, spiser godt og viser ingen tegn til infeksjon eller tap av vekt, kan den bli flyttet til den hoveddisplayet tanken. Den akklimatisering metoden over kan også brukes i hoved tanken.

 

 

-------------------------------------------------- ------------------------------

 

Konklusjon

Karantene er en svært viktig praksis for å sikre en vellykket marine tank med frisk fisk. Det sørger for at noen fisk plassert i skjermen din tank er passe som som det kan være, og den mest forberedt på konkurranse fra de andre fiskene i akvariet. I tillegg vil karantene fisk sterkt redusere sannsynligheten for å introdusere sykdom i displayet tanken. En karantene tank er svært enkelt å sette opp og fordelene det gir, er det definitivt verdt kostnadene og innsats

Link to comment
Share on other sites

 

En karantene tank bør være minst to meter i lengde.

En liten korreksjon " A quarantine tank should be at least two feet in length". Dette er ca 60cm og ikke 2 meter. ;-)

Synest forøvrigt det er kjempe bra at du tar deg tid til dette MortenN. Tror nok dette er et område det slurves alt for mye på.

Link to comment
Share on other sites

En liten korreksjon " A quarantine tank should be at least two feet in length". Dette er ca 60cm og ikke 2 meter. ;-)

Synest forøvrigt det er kjempe bra at du tar deg tid til dette MortenN. Tror nok dette er et område det slurves alt for mye på.

 

Jeg bruker ikke mye tid på dette, det er Google som oversetter. Derfor skrev jeg også øverst at det ikke er lest korektur. ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei Morten,

 

det hevdes av noen at det alltid er hvitprikk i akvariene våre. Det akvaristen må gjøre er bare sørge for at fiskene er i toppform slik at immunforsvaret greier å holde disse hvitprikkparasittene unna.

 

Mens andre hevder at et akvarium kan være fritt for hvitprikkparasitter, gjennom å la akvariet gå fisketomt i 12 uker. Etter det skal akvaristen sørge for å kjøre karantene på alt, fra LS og sand til fisk og korall, som innføres i akvariet.

 

Hvis sistnevnte er sant.

Jeg hadde et utbrudd av hvitprikk i høst. Den har "sluppet" taket nå for en god stund siden, men akvariet har aldri gått fisketomt etter utbruddet, da det har vært noen wrasser som har overlevd hele veien.

Burde jeg fjerne all fisk, la hovedakvariet gå 12 uker uten fisk og alltid kjøre karantene heretter?

 

Evt. hadde det også vært veldig interessant å høre om noen andre, og ikke bare Morten, har noe erfaringer rundt dette, og kan si om det ene eller andre, er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid hvitprikk i akvariene, men dersom du har hatt hvitprikk og ikke behandlet karet eller fjernet fiskene er det det.

 

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23132-marine-ich-myths-facts.html

 

De viktige punktene synes jeg er syklusen til parasittene, hvor lenge de kan holde seg i sand/stein, og at de kan oppholde seg i gjellene til fiskene slik at vi ikke ser at dem er syke. De overlever heller ikke dersom de ikke finner fisk når de har kommet til det stadiet.

 

Så vidt jeg har skjønt er det kun hypo, kobber og tank transfer som funker - men det er jo mange medisiner som skal være reef safe der ute som skal ta parasittene når de er i stadiene de ikke er på fisken. Om disse funker aner jeg ikke. (Tenker da spesielt på salifert stop paracites, salifert er jo et annerkjent merke så jeg personlig synes det er merkelig om det skal være lov å selge ting som ikke fungerer)

 

Kanskje Morten kan google oversette denne artikkelen også, jeg fikk det ikke til :oops:

 

Jeg personlig kjører nå karantene på absolutt alt, better safe than sorry!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...