Jump to content

Klart vann?

Noxius86
 Share

Recommended Posts

Heisann, litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, det ble til slutt her =p

Lurer egentlig bare på hvordan folk får så sinnsykt klart vann?

Nå skal det sies at jeg er helt fersk og nyoppstartet, men jeg har en del små partikkler i vannet.

Sitter å ser på bilder av andre sitt akvarium å det ser ut som de bruker en annen type vann en det jeg gjør =p

Noen som kunne fortalt meg hva jeg gjør feil?

Jeg har et rsm130l med tunze skummer, bruker bare vanlig svampfilter, som jeg har plassert der som vannet strømmer ned til der pumpene sitter.

Det som skal til er et modent kar med en god porsjon LS.

Bare ha tolmodighet og vannet ditt vil bli klart det også.

Ser du har partikkelfilter,det er bra.

Det du også kan gjøre, er og filtrere med kull.

Det hjelper også.

Men siden du ikke sier noe om hvor lenge karet ditt har vært oppe, så vil jeg si, vent.

Har du mye LS??

WIGGO

Det som skal til er et modent kar med en god porsjon LS.

Bare ha tolmodighet og vannet ditt vil bli klart det også.

Ser du har partikkelfilter,det er bra.

Det du også kan gjøre, er og filtrere med kull.

Det hjelper også.

Men siden du ikke sier noe om hvor lenge karet ditt har vært oppe, så vil jeg si, vent.

Har du mye LS??

WIGGO

Hvis du følger dette rådet må du vente veeeeeeeldig lenge.............

Stor skummer, ozon, kull, filtersokker og osmosevann gjør som regel susen....

og unngå for fin sand som bunnsubstrat.

Og hvis du vil ha krystallklart vann, så bruker du denne metoden.

Filtersokk http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=786 er veldig effektivt mot partikler i vannet. Skummer, Ozon, aktivt kull, UV og Osmosevann er effektift mot misfarging i vannet.

Noen bilder juger litt :rolleyes:

Mange.. Nåja ihvertfall noen, slår av all sirkulasjon en stund før de tar bildene, dette for at partikkler skal synke ned og at koraller står i ro når de tar bilder.

Det gjør ikke jeg, så mine bilder er krydret med svevende partikkler.

Hos meg er det motsatt....krystallvann, så bildene mine lyver ikke. Jeg bruker BareAre metoden nevnt ovenfor.

Morro å få så mye svar a gitt =)

Ser at kull og filtersokk går igjen her, så det blir nok et innkjøp om ikke så lenge =)

Karret mitt har vært oppe siden 17desember bare, så det med tålmodighet er vell kanskje det første jeg burde begynne med ;p hehe

Var å kjøpte litt mer stein idag, så nå har jeg vell nærmere 20kg tenker jeg.

Men tror det neste på innkjøpslista blir en gobby og filtersokk og kull =)

Har vurdert osmose vann, men jeg har fått litt inntrykk av at det kanskje er litt oppskrytt? jeg har ikke så aller værst vann fra springen og jeg bor ikke så langt fra sjøen, så ser ikke helt vitsen enda, ikke har jeg no hyper følsomme koraller eller fisker heller. så hvis ingen overbeviser meg, så tror jeg nok det blir nedprioritert.

Denne filtersokken, skal den plasseres på egen pumpe, eller på de pumpene jeg allerede har?

Og kullet er vell inni en sånn pose, som man slenger oppi sumpen eller bak den intigrerte sumpen, også kastes den etter så så lenge?

Tusen takk for svar =)

Stor skummer, ozon, kull, filtersokker og osmosevann gjør som regel susen.

dete jør susen:D .

go noen råd til

kjør på me sirkulason får bort me driten liger og luer i ls blir borte i skomeren filter såken :-).

se at ikke sompen spyr ut mikrobobler. en gan i uka er del som tåkelger kare me bobler. tar lit ti før de blir borte i hjen da. blir klar vann da ;-)

følger spent med...;-)

har prøvd meg litt på kull og filtersokk... men ikke fått det resultatet jeg vil ha...

tålmodighet er kanskje en dyd...

men det hjelper kanskje ikke med en sandsiler som jobber 24/7 heller...

har også litt over 50kg ls.. men er litt plaget av "mudder" på mesteparten...

jaja.. ble nå motivert til å bytte sokk og kull etter å ha lest igjennom her=)

Jeg pleier å få kommentarer om klart vann så jeg våger også å komme med mine erfaringer. Som nevnt tidligere så fungerer filtersokk, skumming og kull eller ozon godt her. Imidlertid er min erfaring at LS har ingen betydning på sikten. I mitt nye oppsett benytter jeg bare plaststeiner. Vannet var der jeg ville ha det etter en mnd. tid. Bunnsubstratet som benyttes er på ca. 1mm.

For kan bidra til partikler, men bør jo løses opp etter en stund. Om du tilsetter f.eks. kalsiumløsning så er det viktig at dette er godt oppløst før det helles i akvarievannet.

Tor

følger spent med...;-)

har prøvd meg litt på kull og filtersokk... men ikke fått det resultatet jeg vil ha...

tålmodighet er kanskje en dyd...

har også litt over 50kg ls.. men er litt plaget av "mudder" på mesteparten...

jaja.. ble nå motivert til å bytte sokk og kull etter å ha lest igjennom her=)

Er selvfølgelig viktig med veldig god sirkulasjon.

Har man dødsoner i karet sitt så samler mudder seg lett.

Dette virvles opp i store mengder når for eksemple fisk beveger seg i nærheten.

Med god sirkulasjon så får du dette mudderet opp i vannmassene i små doser over laaang tid.

En god filtersokk tar da ut det meste.

Og til Morten:

Jeg ventet ikke lenge før jeg hadde krystallklart vann,uten diiiger skummer, ozon og uv.

Men så ser ikke jeg på en og en annen svevepartikkel, som urent vann.

Urent vann er for meg tåkete vann,grønt vann eller brunt vann.

Sandsileren gjordet heller ingen skade,sanden faller rett ned på bunnen igjen.

Men det var hos meg:-)

Wiggo

Hvis du fortsatt ikke synes vannet blir klart nok etter å ha fulgt rådene over, går det an å (men dette grenser til at du er gæærn) filtrere vannet gjennom et partikkelfilter på f.eks 1 eller 10mikron. Jeg har testet dette ved et par anledninger, og vannet blir latterlig klart! Desverre blir filterpatronene tette veldig fort (2-3døgn), så det fungerer dårlig som en permanent løsning. Men det er ganske artig å se i akvariet 3-4timer etter man har byttet filterpatron. :D

har lenge vurdert å kjøpe 2 ekstra tunze 6055...

men da får å skape mer frem og tilbake svingniger...

har 2 allerede samt to returpumper ifra sumpen...

tror det sirkulerer 5000l/t igjennom sumpen til en hver tid...

får kanskje stille litt på tunzene.. igjen:roll:

og kanskje la sokken jobbe litt mer;-)

La oss gå tilbake til spørsmålet:

Lurer egentlig bare på hvordan folk får så sinnsykt klart vann?

En Sandsiler er jo ikke akkurat den fisken som "produserer" lite partikler da. :-)

det er selvfølgelig viktig og få en del vann igjennom sokken. Desto mer vann pr time igjennom, desto mer effektiv er den.

(Jeg kjører ca 2000 l/t gjennom en sokk i et oppsett med 300 liter vann)

Og til Morten:

Jeg ventet ikke lenge før jeg hadde krystallklart vann,uten diiiger skummer, ozon og uv.

Men så ser ikke jeg på en og en annen svevepartikkel, som urent vann.

Urent vann er for meg tåkete vann,grønt vann eller brunt vann.

Sandsileren gjordet heller ingen skade,sanden faller rett ned på bunnen igjen.

Men det var hos meg:-)

Wiggo

Hvordan du kan få sinnsykt klart vann Wiggo uten hjelpemidler....ja da misunner jeg deg virkelig. Da kan vel både Are og jeg legge ut en hel masse unødig utstyr for salg?

Ettersom du har en litt annen definisjon på "urent vann" en hva spørsmålet lød, kan du vel ikke med hånden på hjerte anbefale ditt oppsett uten særlige hjelpemidler?

Hvis du fortsatt ikke synes vannet blir klart nok etter å ha fulgt rådene over, går det an å (men dette grenser til at du er gæærn) filtrere vannet gjennom et partikkelfilter på f.eks 1 eller 10mikron. Jeg har testet dette ved et par anledninger, og vannet blir latterlig klart! Desverre blir filterpatronene tette veldig fort (2-3døgn), så det fungerer dårlig som en permanent løsning. Men det er ganske artig å se i akvariet 3-4timer etter man har byttet filterpatron. :D

Det heter på fagspråket og polere vann. Ja, det blir latterlig klart. Det kan vel nesten påstås at du ikke ser at det er vann i akvariet...nesten..:D

Jeg brukte dette regelmessig en periode, men sluttet fordi det kostet litt for mye med patronene. 8-)

Hvis du fortsatt ikke synes vannet blir klart nok etter å ha fulgt rådene over, går det an å (men dette grenser til at du er gæærn) filtrere vannet gjennom et partikkelfilter på f.eks 1 eller 10mikron.

Det heter på fagspråket og polere vann. Ja, det blir latterlig klart. Det kan vel nesten påstås at du ikke ser at det er vann i akvariet...nesten..:D

Jeg brukte dette regelmessig en periode, men sluttet fordi det kostet litt for mye med patronene. 8-)

.....;-)

• 8 months later...