NeXis Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Hei jeg har nettop fått meg et nytt saltvannskar 23L, ganske lite men hadde ganske lite plass oxo, nå har jeg 2 klovner og en pussereke og en mandarin og et par korraler.Jeg vet jeg bare skulle ha hatt 2 kg LS ca men har mye mer enn det er det dårlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tutti frutti Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Hei jeg har nettop fått meg et nytt saltvannskar 23L, ganske lite men hadde ganske lite plass oxo, nå har jeg 2 klovner og en pussereke og en mandarin og et par korraler.Jeg vet jeg bare skulle ha hatt 2 kg LS ca men har mye mer enn det er det dårlig? LS fjerner nitrit eller nitrat funker som et filter. det er ca 10% av vannvolumet så 2kg skal holde, men du kan fint ha 1kg til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenen Posted January 24, 2010 Report Share Posted January 24, 2010 Hei jeg har nettop fått meg et nytt saltvannskar 23L, ganske lite men hadde ganske lite plass oxo, nå har jeg 2 klovner og en pussereke og en mandarin og et par korraler.Jeg vet jeg bare skulle ha hatt 2 kg LS ca men har mye mer enn det er det dårlig? Om du har mere ls så gjør ikke det noe, blir bare mer filtrering og det er jo bra:-) Men, med fare for å være negativ, så vil jeg påstå at en mandarin ikke har noe som helst å gjøre i en 23 liter. Vet om flere som har mandarin i små systemer (160liter), men 23 liter synes jeg høres stusselig ut. Mandarin spiser småkryp som lever på steinen og den vil fort rense 2-3 kg ls for alt liv. Det er jo mange andre fisker som passer godt i en 23liter:-) På denne siden kan du lese litt om fisk som passer til nanokar. Lykke til videre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeXis Posted January 25, 2010 Author Report Share Posted January 25, 2010 Takk for svarene, men dette er ikke det vanskelige typen mandarin fisk dette er en ganske lett fisk og holde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven-Egil Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Unnskyld, men hvilken Mandarin er den enkle å holde? De jeg kjenner til er ikke enkle, derfor lurer jeg på hvilken du mener. Og Mandarin er jo et "kallenavn" så det kan jo være en fisk jeg ikke tenker på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeXis Posted January 25, 2010 Author Report Share Posted January 25, 2010 Jeg er ikke helt sikker men han på Jan Holt sa det var en av de enkle fiskene å holde. kan ikke navnet men den er mest grå sort og hvit og lever på bunnen med sanden:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 siker på det ikke er en Gobi du har og ikke mandarin :confused: løfter den på sanden ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimshans Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 Tipper det er denne: http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1635+96&pcatid=96 Som du ser er 23 liter alt for lite. De sier der min. 30 gallon, og i tillegg er den satt som vanskelig. Om de på Jan Holt vet at du har ett så lite akvarium, skuffer de meg veldig ved å anbefale en slik fisk til deg. De burde vite bedre.... Får håpe den spiser frossent eller tørrfor, slik at du klarer å holde den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robin73 Posted January 25, 2010 Report Share Posted January 25, 2010 vis det stemmer at det er den ville jeg tatt dem med til bake og bytte den i noe anet vis ikke er jeg red den sulter i med så lite LS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeXis Posted January 26, 2010 Author Report Share Posted January 26, 2010 Den er jo veldig lik de andre mandarinene men denne har nesten ikke noe farger. Ja de hviste at jeg hadde så lite karr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeXis Posted January 26, 2010 Author Report Share Posted January 26, 2010 Ja desverre var det den fisken, dette skal jeg snakke med jan holt om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seeker Posted January 26, 2010 Report Share Posted January 26, 2010 Utenom levende stein , hvordan filtrerer du dette 23 liters karet ?? og hvilket lys har du på det . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeXis Posted January 27, 2010 Author Report Share Posted January 27, 2010 Det er innebygd filter bak i karret, og har kjøpt et ekstra led lys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seeker Posted January 27, 2010 Report Share Posted January 27, 2010 Det er innebygd filter bak i karret, og har kjøpt et ekstra led lys. okey , da antar jeg at det er Fluval Edge ..som også jeg har ...er det nok vannvedlikehold med den filterdingsen der ?? og hvor kjøpte du dette LED lyset ? skulle hatt det selv og . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeXis Posted January 27, 2010 Author Report Share Posted January 27, 2010 LED lyset fik jeg kjøpt på jan holt akvarium bislett, oslo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kent Posted January 27, 2010 Report Share Posted January 27, 2010 Hei! Hvordan ser dette LED lyset ut? Watt? Kent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeXis Posted January 27, 2010 Author Report Share Posted January 27, 2010 hvordan legger man ut bilde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PaalGisle Posted January 27, 2010 Report Share Posted January 27, 2010 (edited) Om du søker litt her på forumet, så finne du sikker en bra oppskrift, men du kan også benytte "bindersen" over meldingsfeltet for å vedlegge bilder til meldingen din. Om bilde ikke blir vedlagt/lastet opp så er det en stor sannsynlighet for at bildet er for stort. Da må det komprimeres i et bildebehandlingsprogram før du får lagt det ut. Les mer her: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=4217 Pål Edited January 27, 2010 by PaalGisle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts