Jump to content

endelig fått meg saltvannskar:)

NeXis
 Share

Recommended Posts

Hei jeg har nettop fått meg et nytt saltvannskar 23L, ganske lite men hadde ganske lite plass oxo, nå har jeg 2 klovner og en pussereke og en mandarin og et par korraler.Jeg vet jeg bare skulle ha hatt 2 kg LS ca men har mye mer enn det er det dårlig?

LS fjerner nitrit eller nitrat funker som et filter. det er ca 10% av vannvolumet så 2kg skal holde, men du kan fint ha 1kg til.

Hei jeg har nettop fått meg et nytt saltvannskar 23L, ganske lite men hadde ganske lite plass oxo, nå har jeg 2 klovner og en pussereke og en mandarin og et par korraler.Jeg vet jeg bare skulle ha hatt 2 kg LS ca men har mye mer enn det er det dårlig?

Om du har mere ls så gjør ikke det noe, blir bare mer filtrering og det er jo bra:-)

Men, med fare for å være negativ, så vil jeg påstå at en mandarin ikke har noe som helst å gjøre i en 23 liter.

Vet om flere som har mandarin i små systemer (160liter), men 23 liter synes jeg høres stusselig ut. Mandarin spiser småkryp som lever på steinen og den vil fort rense 2-3 kg ls for alt liv.

Det er jo mange andre fisker som passer godt i en 23liter:-) På denne siden kan du lese litt om fisk som passer til nanokar.

Lykke til videre!

Tipper det er denne: http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+1635+96&pcatid=96

Som du ser er 23 liter alt for lite. De sier der min. 30 gallon, og i tillegg er den satt som vanskelig.

Om de på Jan Holt vet at du har ett så lite akvarium, skuffer de meg veldig ved å anbefale en slik fisk til deg. De burde vite bedre....

Får håpe den spiser frossent eller tørrfor, slik at du klarer å holde den.

Om du søker litt her på forumet, så finne du sikker en bra oppskrift, men du kan også benytte "bindersen" over meldingsfeltet for å vedlegge bilder til meldingen din. Om bilde ikke blir vedlagt/lastet opp så er det en stor sannsynlighet for at bildet er for stort. Da må det komprimeres i et bildebehandlingsprogram før du får lagt det ut.

Les mer her:

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=4217

Pål

Edited by PaalGisle