Jump to content

Vodka i vannpåfyllingen?

solono
 Share

Recommended Posts

Vil det være mulig å tilsette vodka i vannet du tilsetter ved vannfordamping?

Eks : Man vet at det forsvinner ca 1 liter vann hver dag i 100 litern. Man har en 10 liters bøtte med vann og 5 ml vodka.

Vil ikke dette fungere ganske bra eller vil da vodkaen bare bli spedd ut og ha mindre effekt? Dette vil jo gi næring jamt utover dagen/natten....

Noen som har invendinger eller erfaringr med dette`?

tror ikke alkoholen vil fordampe når man tilsetter 5ml i ei 10 liters bøtte. Alkoholen fordamper vel først når det begynner å bli noen %. Eller tar jeg feil her?, ser bare etter en mulighet for å gjøre ting enkelt men funksjonellt :)

Har også tenkt på doseringspumpe timer og struper :) direkte fra absolutt flaska! (da blir det vanskelig med en til meg og en til karet!, må liksom sitter å vente på at dråpene kommer)

Jeg ville valgt doseringspumpe. (jeg kjører manuelt med sprøyte, men skal bestille dos.pumpe)

Har lest i andre forum at det blir mest stabilt og minst arbeidsomt med en pumpe regnet for små doser.

Skal se om jeg finner igjen navnet/fabrikatet på den jeg leste om, som jeg selv også tenker og bestille.

Er ikke noe problem med fordamping av alkohol, før man når 67 grader.

Ved slike temperaturer er det vel mere som forsvinner;-)

Hvorfor fordamper vannet i akvariet ved 27 grader?

Vil det si at hvis du skrur av korken på en flaske 43% Vodka og lar den stå åpen i romtemp et par uker så har du 80 % Vodka fordi alkoholen ikke fordamper før 67 grader?

Om jeg ikke husker helt feil så er det kokepunktet på alkohol som er 67 grader ved havnivå. Kokepunktet på vann er 100 grader ved havnivå.

Har både doserings pumpe og en annen (ikke vanlig dosering pumpe) pumpe beregnet for påfylling av små mengder

Hvor små mengder er doseringspumpen nøyaktig på da. Litt avhengig av størrelse på akvariet, belastning etc så snakker vi om kanskje 1,4 ml pr. døgn. Skal Vodkametoden fungere stabilt er det små marginer i doseringen før ting kan gå galt.

Du har rett i alt du skriver her:-) men hvorfor vannet fordamper i akvariet er jeg ikke helt sikker på. Tror det kan ha med varmen fra lampene.

Vodkan i dette tilfellet vil da være blandet i resten av akvariet, men selvfølgelig vil litt av den også forsvinne.

Jeg svarte bare på innlegget til tråstarter og ønsker ikke å videreføre en diskusjon om fordamping.:D

Egentlig kan man bare vanne ut vodkaen slik at man må tilsette mer for å få riktig mengde. Dvs man skal etter 3 uker tilsette 0.5ml 40% pr 100 liter vann. Blander man 0.5ml RO vann med 0.5ml vodka skal man tilsette 1ml pr 100 liter vann osv. blander man ut dette slik at man skla tilsette 100 ml pr 100 liter vann vil man kunne tilsette mer nøyaktig enn ved en srpøyte og sannsynligheten for at en doseringspumpe skal gi riktig mengde burde være mer nøyaktig enn en sprøyte. Har jeg rett her?

Slik jeg har forstått det kan man bruke hvilekn % vodka man vil men ved riktig doering. Så ved å blande ut vodkaen 50 ganger vil man tilsette 100ml pr 100 liter.

Det jeg egentlig lurer på er om dette lar seg gjøre eller om virkningen av at vodkaen er blitt blandet ut gjøre at den har 0 virkning?

Guest Dvergkeiser

For å forhindre fordamping av både vann og sprit , kan man vel helt enkelt holde vedkommende beholder lukket så blir det neppe noe problem :-)

Det som jeg tror kan bli verre , er at det hender man kan ha variasjon i mengde vann som fylles på , når rom/vanntemperaturen varierer eller overflatebevegelsen i karet varierer og dermed kan man få en variabel tilsetning av mengde alkohol som kan være uheldig.

Hvor godt alkoholen og "blandavannet" mixes i bøtta når det står stille en stund er også et spørsmål som jeg dessverre ikke har noe svar på :oops:

mvh

thomas

Jeg forsøkte ikke "kuppe" tråden...men av egen erfaring så er ikke bestandig de geniale/enkle løsningene de beste.

Teorien din høres helt riktig ut, men om den vil fungere stabilt i praksis gjenstår bare og prøve ut, nettopp fordi du vil få flere variabler som Thomas skriver.

Lag en blanding og gjør en test i praksis så får du svaret.

:) Bare fleipet med det å kuppe tråden

I teorien skal det fungere, kanskje ikke som vanlig vannpåfylling. Men heller som et supplement, dvs 100ml fra vannkanna med vodka og resten fra en annen kanne :)

Jeg oppfattet deg heller ikke slik, men bare kommenterte det. ;-)

Ok...to vannkanner...hvorfor ikke like gjerne en vannkanne og en flaske ;-). Det skal uansett doseres ut riktig i akvariet.

men får å vere sikker på at alkoholen skal vere utblannet så ville jeg nok hat en pumpe av noe slag får å få en sirkulasjon i tanken, som du sier så er d ikke noe problem men det tror jeg blir et problem husker ikke om alkoholen er lettere eller tyngre en vann eller om de er like tonge men ville gjort det får det om,(terorien sier også at vann og fett ikke lar seg blanne men fotighets kremen er av vann og fett og de er blennet med hjelp av et stof som blir blannet inn husker ikke helt navne men men dåk fatte, og det jeg tror og ikke helt vett så tror jeg at det er noe lingnen i spriten også om det blir laget samtidig som brenningen vett jeg ikke men tror d og vis du blander det mere ut så vill di verdiene variere(bare en tanke ikke en fasit)

Litt teori:

Etanol (vodka) og vann er begge polare molekyler som vil blande seg homogent og ikke la seg skille igjen. Når det først er blandet vil ikke evt. sirkulasjon ha noen betydning.

Dermed skal du kunne lage en blanding ala du skisserer i første innlegg.

Fortsatt rent teorietisk vil du få en noe høyere fordampning da alkohol har et lavere kokepunkt enn vann, men i praksis kan du glemme den marginale effektforskjellen. Uansett vil ikke konsentrasjon av etanol i vannet endres.

Det som blir en større utfordring er at doseringen sannsynligvis blir upresis i praksis da du neppe har en helt stabil fordampning fra akvariet ditt fra dag til dag. Ser du angir 1 liter fordampning/dag, men er det virkelig så stabilt hver dag hos deg?

Jeg oppfattet deg heller ikke slik, men bare kommenterte det. ;-)

Ok...to vannkanner...hvorfor ikke like gjerne en vannkanne og en flaske ;-). Det skal uansett doseres ut riktig i akvariet.

Enig her. Har dosert vodka et par år nå. For å kunne ha kontroll på doseringen og dens effekt vil jeg anbefale og dosere manuelt - altså

vodka rett i balja.

Jeg doserer i karet om morgenen med en sprøyte, samtidig som jeg

etterfyller osmosevann, doserer vodka til far på kvelden.

Før logg de første ukene for å få kontroll på effekten.

Da jeg blir stor skal jeg kjøpe meg en doseringsdings for vodkaen.

Christer

40 år

• 3 weeks later...
Vil det være mulig å tilsette vodka i vannet du tilsetter ved vannfordamping?

Eks : Man vet at det forsvinner ca 1 liter vann hver dag i 100 litern. Man har en 10 liters bøtte med vann og 5 ml vodka.

Vil ikke dette fungere ganske bra eller vil da vodkaen bare bli spedd ut og ha mindre effekt? Dette vil jo gi næring jamt utover dagen/natten....

Noen som har invendinger eller erfaringr med dette`?

hej!

Jag skulle inte rekommendera detta, då detta innebär risk för bakterieväxt i vattendunken. Om du kan hålla osmosvattnet OCH dunken helt fri från alla typer av näringsämnen så kanske det funkar, men det räcker ju att det finns minsta näring (dvs kväve eller fosfor) i vattendunken, så kommer du få bakterieväxt.

Mvh

Jonas Roman

hej!

Jag skulle inte rekommendera detta, då detta innebär risk för bakterieväxt i vattendunken. Om du kan hålla osmosvattnet OCH dunken helt fri från alla typer av näringsämnen så kanske det funkar, men det räcker ju att det finns minsta näring (dvs kväve eller fosfor) i vattendunken, så kommer du få bakterieväxt.

Mvh

Jonas Roman

Helt enig med Jonas. Vi har vel alle merket hvor fort det dannes et slimaktig belegg (biofilm) i beholdere og pumper hvor vi bare har RO-vann. Jeg vil ikke tro dette blir noe mindre med alkohol tilstede.

Vidar

Hei Jonas :)

Vil ikke de bakteriene som evt vokser seg til i vodka/vann dunken være positive for karet? Det vil jo være de samme bakteriene som vi strever etter å mate i hovedkaret?

Anders

Nå er ikke jeg Jonas, men jeg svarer allikevel :-)

Jeg tror ikke du finner de bakteriene i ferskvannsreservoiret, men bare de som danner biofilmen, som sikkert vil like alkoholen.

Hvis man skal få alkoholden over i hovedkarret må man nok ha et ganske ekstremt ferskvannsreservoir som feks det som blir beskrevet her:

http://www.millipore.com/references/tech1/rd001en00

Vidar